• Anonym (TS)

    Kan inte svälja

    Flera gånger varje dag får ju svårt att svälja. Det känns typ som en klump i halsen som gör att det blir som en motstånd och det blir jättesvårt att svälja. Vad kan detta bero på och vad kan man göra åt det?

  • Svar på tråden Kan inte svälja
  • Tiffany

    Har du varit till läkaren så dem kan undersöka dig?

    Jag har ångest o får så ibland även sköldkörtelsjukdom kan kännas så tror jag... bäst att dem kan kolla upp dig o känna på din sköldkörtel oxå

  • Anonym (V)

    Jag har till och från samma sak och efter mycket eget testande tycker jag mig ha kommit fram till att det beror på att jag är väldigt spänd i kroppen, framförallt runt nacke och hals.

    Är ingen läkare så kan inte uttala mig om exakt hur det hänger ihop, men jag tror att mina spända muskler kring nacke och hals gör att någonting inuti liksom "trycker på" sväljreflexen.

    Tyvärr jättesvårt att förklara, men det är väldigt obehagligt när det inträffar. Kanske är det samma sak för dig? Känner du dig stel i nacken?

  • Anonym (Anonym)

    Är du allergiker? Det finns något som heter Eosinofil esofagit, med andra ord "allergisk matstrupe". Det är ungefär detsamma som vid allergisk astma men sitter i stället i matstrupen. Går att ställa diagnos via gastraoskopi, där de tar biopsi, samt sväljröntgen. Jag känner även en person som har den där "klumpkänslan" i halsen och där beror det på sköldkörtel. MVH

  • Anonym (ME)
    Anonym (Anonym) skrev 2021-09-15 08:26:52 följande:

    Är du allergiker? Det finns något som heter Eosinofil esofagit, med andra ord "allergisk matstrupe". Det är ungefär detsamma som vid allergisk astma men sitter i stället i matstrupen. Går att ställa diagnos via gastraoskopi, där de tar biopsi, samt sväljröntgen. Jag känner även en person som har den där "klumpkänslan" i halsen och där beror det på sköldkörtel. MVH


    Jag vet också en som lider av den allergin. Men det tog lång tid innan läkarna förstod vad det var (som många män var han nog inte så snabb med att söka hjälp heller). Han hade några allergier sen tidigare men strupen reagerade på flera andra födoämnen som han var omedveten om. 
  • nnnnnnnn

    Tänkte också direkt på eosinofil esofagit, men givetvis bör du ta läkarkontakt för att utreda det hela.
    Fråga gärna om eosinofil esofagit eftersom det är förhållandevis ovanligt, så läkarna ibland inte tänker på att utreda för det.

  • nnnnnnnn

    Hjälper det att dricka bubbelvatten?
    Fastnar mat på riktigt? Eller nästan fastnar och åker ner i sista sekund? (Om det händer, testa att dricka bubbelvatten nästa gång det händer)
    För det kan tydligen indikera att det är just eosinofil esofagit.

Svar på tråden Kan inte svälja