• Wed 15 Sep 2021 08:09
    723 visningar
    5 svar
    5
    723

    Blev kränkt och ledsen

    Tyvärr är det vansinnigt tjafsigt här hemma och har så varit länge.

    Går inte in på detaljer men i går vid ett av alla dessa otaliga diskussioner sa min andra hälft till mig att jag kan ta på mig en burka. Vi båda är av svenskt ursprung. Vad han fick det ifrån vet jag inte riktigt men jag blev fruktansvärt kränkt och ledsen.

    Det skulle tydligen ses som ett skämt... hade blivit lika ledsen även om relationen hade varit 100, för mig är det tyvärr förknippat med värsta kvinnoföraktet (undanber mig diskussioner ang detta).

    Ser absolut inget komiskt i denna kommentar som kom från ingenstans.

    Eller är det kanske jag som överreagerar?

  • Svar på tråden Blev kränkt och ledsen
  • Anonym (E)
    Wed 15 Sep 2021 08:14
    #1

    Nej, du överreagerar inte. Vad var resten av sammanhanget, varför skulle du ha burka?

    Det är aldrig ok att tala nedsättande till sin partner men vissa saker är värre än andra.

  • Wed 15 Sep 2021 08:29
    #2

    Kommentaren kom i samband med det ?vanliga? tjafset och hade absolut inget sammanhang i det hela

  • Anonym (?)
    Wed 15 Sep 2021 08:53
    #3
    mimsan100 skrev 2021-09-15 08:29:46 följande:

    Kommentaren kom i samband med det ?vanliga? tjafset och hade absolut inget sammanhang i det hela


    Vilken märklig kommentar. Är din man invandrarfientlig? Vad är det ?vanliga tjafset??
  • Wed 15 Sep 2021 08:59
    #4

    Tjafs om det mesta, lyhördhet, engagemang osv osv

    Han är själv född i ett annat nordiskt land och därmed invandrad till Sverige. Betraktar sig som svensk och ja, har väl kanske märkt lite invandrarfientlighet tidigare men inte på det här sättet. Enligt hans egen utsago så har de i grabbgänget den jargongen... Tydligen helt ok då att kasta ur sig en sådan kommentar

  • Anonym (??)
    Wed 15 Sep 2021 09:23
    #5

    Eftersom han uppenbart sa kommentaren för att vara taskig så var det inte ok, vad än bakgrunden var.

    Jag undrar:
    Sa han det för att han tyckte du skulle vara tyst och "försvinna" (= ta på dig en burka så jag slipper se dig och diskutera med dig)

    Sa han det för att han tycker att kvinnor ska anpassa sig efter mannen (så som vi tänker att kvinnor med burka gör - sant eller ej men de flesta av oss nordbor tänker nog så)?

    Eller något annat? 

    Oavsett, eftersom du skriver ni ofta tjafsar så är det snarare det som ni behöver lösa, än exakt vilka ord som sägs. Dags att testa parterapi? 

Svar på tråden Blev kränkt och ledsen