• cellard00r

    Hur gick era inskolningar till?

    Hej! Detta är min första tråd så jag hoppas jag gjort rätt.


    Mitt första barn (cirka 2 år gammal) ska börja på förskolan nästa vecka, och denna vecka har vi inskolning. Vid inskolningssamtalet och första dagen kändes allt okej, men efter andra dagen känns det inte bra.

    Då detta är första inskolningen jag är med om vet jag inte riktigt vad som är normalt, men under de två dagar vi varit där känner jag att pedagogerna inte alls kommunicerat med mitt barn. De hälsar på henne på morgonen men utöver det har de inte sökt någon kontakt med henne, och inte heller pratat med mig för att lära känna henne.

    Jag vet själv att jag är en hönsmamma och jag har ångest inför att lämna henne ifrån mig så jag undrar hur det gått till för andra när ni skolat in, är detta normalt?

  • Svar på tråden Hur gick era inskolningar till?
  • Maymom

    Prata med personalen om hur de ser på det. Låter ju märkligt att de inte tar så mycket kontakt och heller inte pratar med dig om hur de lägger upp det. Om det är så att ditt barn bara vill vara nära dig och inte gå iväg själv så kanske de valt att invänta att hon ska våga sig bort från dig, men då borde de ju sagt att det är så de tänker.

    Första veckan var vi där en timme/dag och de barn som skulle inskolas var själva med fröknarna, första dagen följde jag med barnet så då kommunicerade hen mest med mig, men övriga dar var hen med fröknarna och de visade på olika saker och lyssnade när mitt barn ?pratade? och var lyhörda för vad hen ville göra.

  • Mandelskorpan

    Har din dotter följt med gruppen då? Eller har hon inte vågat, varit ledsen?

    Våra inskolningar har varit helt odramatiska, barnet har bara hakat på och varit helt fokuserad på de andra barnen och mer eller mindre struntat i oss (det mesta har pappa tagit då han varit fl före inskolning).

Svar på tråden Hur gick era inskolningar till?