• Fri 17 Sep 2021 13:34
    2396 visningar
    5 svar
    5
    2396

    Orolig för att den inte lever

    Jag går in i vecka 18 i morgon. Började känna lite rörelser redan i vecka 14, men sen ett par veckor tillbaka är det helt stilla, känner inget alls längre.

    Känner mig inte ens gravid längre.

    Detta är fjärde graviditeten, de två senaste har jag kännt mycket tydligare vid denna tidpunkten.

    Nu känns det tomt, och inte alls som att något lever därinne :(

    Vid ultraljudet i vecka 13+5 levde den, och då kände jag också rörelser.

    Jag ska göra ultraljud på måndag igen, så då får jag veta vad som står på.

    Någon som varit med om liknande?

  • Svar på tråden Orolig för att den inte lever
  • Fri 17 Sep 2021 15:33
    #1

    Har inte upplevt det själv men har läst om flera som känt av lite fladder och sen har det varit borta ett par veckor och sen kommit tillbaka. Hoppas det går bra!!

  • Fri 17 Sep 2021 20:39
    #2
    bananmilkshake skrev 2021-09-17 15:33:00 följande:

    Har inte upplevt det själv men har läst om flera som känt av lite fladder och sen har det varit borta ett par veckor och sen kommit tillbaka. Hoppas det går bra!!


    Tack!
  • Fri 17 Sep 2021 22:01
    #3
    +1

    Det du kände så tidigt var kanske inte ens barnet?
    Det brukar inte kännas på riktigt före v. 18-22 ungefär... DÄremot kan muskler i livmoder rycka ibland, tarmar knorra osv. Det är svårt att känna skillnad på fostrets rörelser och andra muskelryckningar/rörelser inuti egna kroppen.

    Har du sett ett levande foster så sent (v.13) och inget allvarligt har hänt, så brukar det vara mycket goda tecken!
    Det är säkert helt ok och om någon månad är det full fart därinne.

  • Mon 20 Sep 2021 17:08
    #4

    Tack för svar!

    Gjorde ultraljud idag och den lever, tack och lov.

  • Sat 17 Sep 2022 01:06
    #5
    +1

    Uppdaterar,  i fall någon annan skulle känna oro för samma sak.
    Jag hade moderkakan i framvägg, och då känns rörelserna  inte lika tydligt.
    Det var några oroliga veckor då jag inte hade symptom och inte längre kände fosterrörelser. 
    När jag gjorde FVP i vecka 18 var allt helt stilla i magen på skärmen på ultraljudet och det var tyst i rummet...
    Jag kände en iskall känsla sprida sig genom min kropp, och jag försökte förbereda mig för orden att mitt barn inte levde.
    Men så sa läkaren plötsligt:  Där kan vi se hjärtat slå, och nu förbereder vi för FVP.
    Allt gick bra och vår lilla dotter är nu 7 månader gammal och helt perfekt! 

Svar på tråden Orolig för att den inte lever