• Fri 17 Sep 2021 23:05
    1072 visningar
    6 svar
    6
    1072

    Skaffa ett tredje barn? En sladdis?

    Jag och min sambo funderar lite på en trea, min sambo är mest sugen på det.

    Kidsen är 12 och 5.5, den stora är min från ett tidigare förhållande.

    Jag som mamma är mest tveksam då jag var ensam med den stora länge och pga depression hos sambon så stod jag med det mesta när den yngsta kom. Så jag är lite orolig att jag kommer stå med 3barn själv om sambon faller dit igen, han är även en gamer och spelar mycket dataspel.

    Så först nu har jag äntligen fått lite frihet, kunna vara mig själv, gå och träna och träffa kompisar och gå på fest/konserter.

    Men jag är 33, sambon är 41 så det börjar bli lite "bråttom" med en trea. Känner jag för orken skull och sådär.

    Både barnen kom för tidigt 7 veckor och 4 veckor för tidigt. Och jag hade en problem med foglossning.

    Det hade varit härligt med en bebis igen, men samtidigt så är vi förbi allt sånt nu, ska man börjar om igen? Orkar man det?

    Vi bor i en 3a och barnen delar rum, kommer vi plats med en bebis? Klarar vi oss med bilen eller behöver vi byta upp oss?

    Har vi ekonomin och orken?

    Tips råd och pepp söks!

  • Svar på tråden Skaffa ett tredje barn? En sladdis?
  • Fri 17 Sep 2021 23:15
    #1
    +2

    Låter ju faktiskt som en dålig idé. Framförallt pappans tidigare depression. Barn kommer alltid vara en påfrestning.

  • Fri 17 Sep 2021 23:22
    #2
    +1

    Prata med din sambo istället för att skriva här. Ni har svaren. Kan ni inte prata om detta och komma fram till något så blir det inte bättre i relationen av ett till barn som kräver uppmärksamhet och omsorg.

    Kommentaren är skriven med välmening och inte med sur ton.

  • Sat 18 Sep 2021 00:49
    #3
    +1

    Om det blir ett barn med sjukdom eller funktionsnedsättning, orkar ni?

  • Elin P
    Sat 18 Sep 2021 13:36
    #4

    Jag tycker också det låter väldigt tveksamt. Hade isåfall ställt krav på pappan att han faktiskt tar största delen av föräldraledigheten och sen även vab och dylikt. Vet faktiskt en bekant som gjorde så då hennes man absolut ville skaffa barn medan hon kände sig mer "färdig". Men då gäller det ju att inte pappan blir deprimerad igen vilket inte går att garantera. Så jag skulle ha passat mig för att sätta mig i den sitsen.

  • nernu
    Sat 18 Sep 2021 13:39
    #5

    Nej man skaffar inte fler barn än man redan har med en oansvarig förälder.

  • Sat 18 Sep 2021 13:53
    #6

    Nja, just i ert fall hade jag inte skaffat en till. Du kanske märkte medan du skrev att det finns en del som talar emot?

    Rent praktiskt låter det inte som någon toppensits. Ni bor redan väldigt trångt som det är, inte klämmer man väl in tre barn i en trea annat än ytterst tillfälligt? Du tar upp ekonomin och undrar om ekonomin klarar det. Ställer man den frågan, och redan bor med två barn i en trea, då låter det tveksamt. Din man låter redan oengagerad som det är, med spelandet... Plus att han varit deprimerad och du dragit lasset med barnen. Han förstår säkert inte hur det verkligen är att ha hand om en bebis.

    Och om ni får ett barn med särskilda behov - då kan det ju bli så att den lilla "friheten" du börjat känna nu är borta för evigt.

    Så njae... Jag hade inte skaffat barn i er sits. Hellre väntat några år och ordnat ekonomi, hem m.m. som passar för ett till barn.

Svar på tråden Skaffa ett tredje barn? En sladdis?