• Thu 23 Sep 2021 14:30
    4747 visningar
    25 svar
    25
    4747

    Min katt biter mig i huvudet!

    Hej.

    Jag skulle behöva lite råd angående min katt. Jag har haft bara hundar i 35 år, men ingen katt.

    För ca 2 1/2 år sen tog jag över en Devon Rex som nu är 8 år. Hon är helt underbar och jag älskar henne nåt otroligt mycke. Hon vill alltid vara nära mig och sover hos mig under täcket varje natt.

    Men, hon har en del beteenden som jag tycker är lite konstiga?.

    Hon väcker mig på nätterna och vill att jag ger henne mat. Jag kan inte ge stora portioner då hon kan spy då. I början så satt hon vid mitt huvud ( på natten) och krafsade jätteförsiktigt men allteftersom så har hennes metoder blivit betydligt hårdhäntare.

    Hon ger mig liksom en dansk skalle med ansiktet i huvudet på mig och vaknar jag inte snabbt och kan putta undan henne varsamt så börjar hon tugga i hårbotten! En gång vaknade jag av att hon satt o borstade håret på mig med tassen, ända inifrån hårbotten o ut i längderna.

    Är det nån som vet varför hon gör så lr har en katt som gör likadant? Att bli väckt varje natt av en dansk skalle är inte så kul när man är trött. Hon har många beteenden som är konstiga tycker jag, men va vet jag egentligen?.. jag har ju bara haft hund?

  • Svar på tråden Min katt biter mig i huvudet!
  • Thu 23 Sep 2021 14:39
    #1

    Nu är inte jag någon beteendevetare vad gäller katter, men jag har haft kissemissar under mina år.
    Det där låter inte som ett jättesunt beteende. Och förmodligen har hon lärt sig att beteendet innebär något positivt.

    De gånger mina katter har lagt till sig med konstiga ovanor, har jag helt enkelt sett till att de inte får möjlighet att göra dem under en viss period.

    Så, i ditt fall skulle jag nog rekommendera att stänga sovrumsdörren på nätterna och låta katten vara någon annanstans. När hon har vant sig vid det, så kan du låta henne sova hos dig igen. Men upprepar hon beteendet så tar du bort henne från miljön och försöker igen.

  • Thu 23 Sep 2021 14:44
    #2
    Krafs skrev 2021-09-23 14:39:11 följande:

    Nu är inte jag någon beteendevetare vad gäller katter, men jag har haft kissemissar under mina år.

    Det där låter inte som ett jättesunt beteende. Och förmodligen har hon lärt sig att beteendet innebär något positivt.

    De gånger mina katter har lagt till sig med konstiga ovanor, har jag helt enkelt sett till att de inte får möjlighet att göra dem under en viss period.

    Så, i ditt fall skulle jag nog rekommendera att stänga sovrumsdörren på nätterna och låta katten vara någon annanstans. När hon har vant sig vid det, så kan du låta henne sova hos dig igen. Men upprepar hon beteendet så tar du bort henne från miljön och försöker igen.


    Men blir hon inte förtvivlad då?..? Ja, de blir ju som en slags belöning på beteendet eftersom jag ger henne mat? Hon fortsätter tills jag går upp och ger henne det. Jag försöker att alltid ge henne mat sent men de hjälper inte? jag ska prova med det du skrev så får vi se vad som händer.
  • Thu 23 Sep 2021 14:46
    #3

    Undrar varför de blir en massa frågetecken när jag skriver

  • neverp­reggo
    Thu 23 Sep 2021 15:38
    #4

    Har du testat olika matskålar som göra att de får kämpa mer för maten?

  • Anonym (Enkel­t)
    Thu 23 Sep 2021 15:40
    #5

    Hon fortsätter eftersom du belönar hennes beteende. Ställ fram torrfoder nattetid och om hon skallar dig, biter dig eller skadar dig på andra sätt får hon gå från sängen.

  • Thu 23 Sep 2021 15:43
    #6
    neverpreggo skrev 2021-09-23 15:38:52 följande:

    Har du testat olika matskålar som göra att de får kämpa mer för maten?


    Näe men hon går nog inte ens ut till köket o kollar om de finns nån mat innan hon väcker mig. Jag började för några kvällar sen att ta med en vattenskål, en tom skål och en bytta torrfoder in till sovrummet så när hon väcker mig kan jag bara slänga i lite torrfoder till henne. Men jag förstår ju att det är fel för då får hon ju som hon vill?. Knepigt..
  • Anonym (Enkel­t)
    Thu 23 Sep 2021 15:45
    #7
    Deceree1 skrev 2021-09-23 15:43:51 följande:
    Näe men hon går nog inte ens ut till köket o kollar om de finns nån mat innan hon väcker mig. Jag började för några kvällar sen att ta med en vattenskål, en tom skål och en bytta torrfoder in till sovrummet så när hon väcker mig kan jag bara slänga i lite torrfoder till henne. Men jag förstår ju att det är fel för då får hon ju som hon vill?. Knepigt..
    Du ska inte ha mat i ditt sovrum, det finns andra platser i hemmet där det kan finnas. Hon ska öht inte alls väcka dig för mat om natten. Om du matar henne kommer hon fortsätta väcka dig, oavsett om det är torrfoder eller annat. Ut med alla skålar från sovrummet.
  • Anonym (kisse­)
    Thu 23 Sep 2021 15:47
    #8

    Mina katter har fri tillgång på torrfoder = de behöver inte tigga mat hela tiden. De äter då och då när de är hungriga. Och får endast blötmat på kvällen så de inte ska koppla ihop att man får mat när människan går upp.

  • Fri 24 Sep 2021 01:57
    #9
    Anonym (kisse) skrev 2021-09-23 15:47:39 följande:

    Mina katter har fri tillgång på torrfoder = de behöver inte tigga mat hela tiden. De äter då och då när de är hungriga. Och får endast blötmat på kvällen så de inte ska koppla ihop att man får mat när människan går upp.


    Jag kan inte låta henne ha fri tillgång till torrfoder för hon är så glupsk. Jag ger mindre portioner o lite oftare
  • neverp­reggo
    Fri 24 Sep 2021 11:41
    #10
    Deceree1 skrev 2021-09-23 15:43:51 följande:
    Näe men hon går nog inte ens ut till köket o kollar om de finns nån mat innan hon väcker mig. Jag började för några kvällar sen att ta med en vattenskål, en tom skål och en bytta torrfoder in till sovrummet så när hon väcker mig kan jag bara slänga i lite torrfoder till henne. Men jag förstår ju att det är fel för då får hon ju som hon vill?. Knepigt..

    Då lyfter man ut katten och visar den.


    Du skapar beteendet själv. Vet katten att det finns mat i aktivitet-matskålar även dagtid blir det lättare.

Svar på tråden Min katt biter mig i huvudet!