• Thu 23 Sep 2021 15:57
    1494 visningar
    2 svar
    2
    1494

    Orörliga spermier

    Hej alla,

    Önskar lite information från er med erfarenhet av ofrivillig barnlöshet pga manlig infertilitet. Vi har varit under utredning i snart 2 (!!) år. Allt har gått långsamt pga pandemi men även pga missar i vården.

    Vårt problem är få och orörliga spermier. Orsak till detta har man inte kunnat hitta.

    Vi fick för 1 månad sedan påbörja hormonbehandling (jag) och därefter äggplock, befruktning med ICSI metoden med min sambos spermier. Inget tog sig.

    Läkaren kändes därefter väldigt negativt inställd till att det skulle fungera, vilket förvånad oss efs vi hela tiden fått positiva besked innan att det ändå kan funka med ISCI. Han skulle dra vårt fall på konferens med laboratoriet och återkomma. Idag ringde han och sa att vår "sista chans" var att min sambo skulle testa att ha frekvent utlösning i 4 dagar, därefter nytt prov för att ev hitta rörliga spermier... Till saken hör att under dessa 2 år har han lämnat 7 prov, alla lika dåliga. Om det nu är så, vilket jag knappt vågar tro, att det skulle finnas rörliga för att man har utlösning frekvent några dagar innan, varför har isf inget sagt det tidigare?!

    Är det någon som har erfarenhet av detta? Eller erfarenhet av orörliga spermier med ändå blivit gravid med ISCI? Enl vår läkare var det inte aktuellt med TESA/PESA. Men han kunde heller inte förklara varför...

    Jag känner inte riktigt att jag har förtroende för nuvarande läkare och har därför tagit kontakt med Livio i GBG, då de är experter på manlig infertilitet. Dock lång väntetid där med!

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Orörliga spermier
  • Thu 23 Sep 2021 16:03
    #1

    En privat utredning går mycket snabbare och kostar inte många tusenlappar, så det kanske kan vara ett alternativ för en second opinion? Kan tyvärr inte svara på någon av dina frågor men det låter väldigt lång tid att en utredning ska ta 2 år, jag hade aldrig haft det tålamodet. Hoppas det ordnar sig.

  • Thu 23 Sep 2021 22:01
    #2
    KristinL85 skrev 2021-09-23 15:57:06 följande:

    Idag ringde han och sa att vår "sista chans" var att min sambo skulle testa att ha frekvent utlösning i 4 dagar, därefter nytt prov för att ev hitta rörliga spermier... Till saken hör att under dessa 2 år har han lämnat 7 prov, alla lika dåliga. Om det nu är så, vilket jag knappt vågar tro, att det skulle finnas rörliga för att man har utlösning frekvent några dagar innan, varför har isf inget sagt det tidigare?!


    Den enda förklaringen till det rådet som jag kan tänka mig är att det gör det lättare för dem att urskilja eventuella rörliga spermier. En utlösning innehåller så många miljoner spermier att det är omöjligt att titta på mer än en liten bråkdel av dem. Jag antar att fyra dagars tömning i ett sådant fall är det optimala för att det inte ska finnas "gamla" spermier i nästa utlösning.

    Om det inte går som ni hoppas, hur känner du/ni inför möjligheten att bli gravid genom donerade spermier?
Svar på tråden Orörliga spermier