• Mon 27 Sep 2021 07:02
    1116 visningar
    5 svar
    5
    1116

    Erfarna kattägare - se hit

    I helgen fick vi äntligen hem våra 2 små kattsystrar, ca 12-14 v gamla. Köpta/adopterade från katthem så det har varit en lång process av intervjuer, lämna referenser, visa upp vårt hem, gediget kontrakt o.s.v.

    Vi har sedan tidigare en stor hund som är kattvan. Vår senaste katt gick bort för ca 3 år sedan och blev 15 år så hon har vuxit upp med katter.

    Dessa katter är dock inte hundvana.

    De har fått ett eget rum med allt de kan tänkas behöva. T.o.m pluggat in en Feliway i väggen för säkerhets skull.

    Dörren till rummet är just nu en galler/nät-dörr så de är med men ändå åtskilda och vi är där inne mycket.

    Vi har en villa på ca 170 kvm, 2 våningar. Och de ska såklart få bo med oss i hela huset. Men frågan är när? De är så små att jag ärligt talat är rädd att tappa bort dem i huset. Den ena är väldigt social, busig och lekfull. Den andra mer försiktig och lättskrämd.

    Hur länge tänker ni att de borde vara i sitt rum?

    Några andra tankar?


    I'm not bossy. I just have better ideas than you
  • Svar på tråden Erfarna kattägare - se hit
  • Mon 27 Sep 2021 07:03
    #1

    Är det inte enklare att begränsa hunden så länge? Katterna måste få utforska sitt nya hem för att bli trygga.

  • Mon 27 Sep 2021 07:32
    #2

    Hur ska de känna sig trygga i huset om de är begränsade till ett enda rum?

  • Mon 27 Sep 2021 07:35
    #3

    De kom i lördags och katthemmet föreslog att vi skulle göra såhär till en början. Jag tycker inte det är ett så galet förslag.

    Men ni menar att vi ska släppa dem fria i huset nu, och stänga in hunden istället?


    I'm not bossy. I just have better ideas than you
  • Mon 27 Sep 2021 07:39
    #4
    Drottningen1970 skrev 2021-09-27 07:32:53 följande:

    Hur ska de känna sig trygga i huset om de är begränsade till ett enda rum?


    Vi tänkte ju såklart att de på detta sätt lugnt fick introduceras. De får känna våra lukter, höra våra ljud. De har ett rum att känna sig trygga i och när de blev tryggare där så skulle de släppas fria i resten av huset. Är främst rädd för att den skygga tösen försvinner in i nåt skrymsle och så hittar vi inte henne
    I'm not bossy. I just have better ideas than you
  • Mon 27 Sep 2021 17:56
    #5
    +1

    Jag har gränsat av med kompostgaller en bit upp så katterna kommer under men inte hunden samt höga klätterställningar. Då kan dom "ta skydd" om som blir rädda och sitta högt och iaktta i lugn och ro. Jag skulle inte ge dom tillträde till hela huset på en gång utan låt dom utforska lite i taget med er närvarande så ni ser vart dom tar vägen om dom blir rädda.

Svar på tråden Erfarna kattägare - se hit