• Anonym (Ellin­or)
    Mon 27 Sep 2021 14:58
    1323 visningar
    19 svar
    -1 +2
    19
    1323

    Frågor till er som inte ammade era nyfödda barn

    Jag vill först bara skriva att jag inte vill ha några moralkakor om hur bra det är att amma och jag kommer inte svara på varför jag inte kommer amma.

    Jag väntar mitt första barn och av privata skäl kommer jag inte amma. Jag undrar om någon kan svara på mina frågor?

    - Vilken storlek på nappflaska och vilken modersmjölkersättning ska jag ta med till BB?

    - Hur mycket och ofta modersmjölkersättning ger man en nyfödd?

    - Får man något som stoppar mjölkproduktionen på BB?

    - Ska jag säga till när jag kommer till BB att jag inte kommer amma?

    Tack på förhand/Ellinor.

  • Svar på tråden Frågor till er som inte ammade era nyfödda barn
  • Mon 27 Sep 2021 15:19
    #1
    +1

    Välj en liten nappflaska med den minsta nappen. Jag tycker att Mam är bra. Ersättning köper du vilken som, bara den är från nyfödd. De har ersättning på BB också.

    Du matar bebisen så ofta som den vill ha mat. Ungefär 20-30 ml åt gången, men det är inte alltid de äter upp. Bättre att ha kvar i flaskan än att behöva göra ny ersättning direkt.

    Du kan få medicin som stoppar mjölkproduktionen. Se till att du är jäkligt bestämd på den punkten dock, de brukar vilja övertala en att prova amma i alla fall.

    Ja, du ska säga till redan på förlossningen att du inte vill amma. Men också på BB.

    Jag har två barn som jag inte har ammat. Jag har upplevt det som en väldigt press att man ska amma och punkt slut. Du behöver vara säker på dig själv och inte gå in i diskussion om saken. De är duktiga på att tjata :/

  • Mon 27 Sep 2021 15:24
    #2
    +1
    Anonym (Ellinor) skrev 2021-09-27 14:58:23 följande:

    Jag vill först bara skriva att jag inte vill ha några moralkakor om hur bra det är att amma och jag kommer inte svara på varför jag inte kommer amma.

    Jag väntar mitt första barn och av privata skäl kommer jag inte amma. Jag undrar om någon kan svara på mina frågor?

    - Vilken storlek på nappflaska och vilken modersmjölkersättning ska jag ta med till BB?

    - Hur mycket och ofta modersmjölkersättning ger man en nyfödd?

    - Får man något som stoppar mjölkproduktionen på BB?

    - Ska jag säga till när jag kommer till BB att jag inte kommer amma?

    Tack på förhand/Ellinor.


    - Minsta storleken räcker, en nyfödd äter inte många milliliter i början. Det står på napparna man köper för vilken ålder de är lämpliga. Vilken ersättning är upp till dig. Färdigblandad är smidigt i början.

    - Inte mycket, som sagt. Exakt mängd och hur ofta är upp till bebisen. Räkna med var tredje till var femte timme dygnet runt i början.

    -Ja, det finns tabletter som stoppar mjölkproduktionen. Säg till personalen att du inte kommer att amma så får du sådana.
  • Anonym (Is)
    Mon 27 Sep 2021 15:41
    #3

    Beroende på vad anledningen till att du inte kommer kunna amma är så kolla på om du kan få ersättning utskrivet på recept. Vet ej vad kraven är för att man skall få det men värt att kolla

  • Anonym (Ellin­or) Trådstartaren
    Mon 27 Sep 2021 15:46
    #4
    caveat emptor skrev 2021-09-27 15:19:50 följande:

    Välj en liten nappflaska med den minsta nappen. Jag tycker att Mam är bra. Ersättning köper du vilken som, bara den är från nyfödd. De har ersättning på BB också.

    Du matar bebisen så ofta som den vill ha mat. Ungefär 20-30 ml åt gången, men det är inte alltid de äter upp. Bättre att ha kvar i flaskan än att behöva göra ny ersättning direkt.

    Du kan få medicin som stoppar mjölkproduktionen. Se till att du är jäkligt bestämd på den punkten dock, de brukar vilja övertala en att prova amma i alla fall.

    Ja, du ska säga till redan på förlossningen att du inte vill amma. Men också på BB.

    Jag har två barn som jag inte har ammat. Jag har upplevt det som en väldigt press att man ska amma och punkt slut. Du behöver vara säker på dig själv och inte gå in i diskussion om saken. De är duktiga på att tjata :/


    Tack för konkreta svar!

    Tycker du att jag ska säga till direkt när vi kommer till BB eller ännu tidigare? När tar man medicinen för att stoppa mjölkproduktionen? Jag ska ha det i åtanke och vara bestämd :)
  • Anonym (Ellin­or) Trådstartaren
    Mon 27 Sep 2021 15:48
    #5
    Embla twopointoh skrev 2021-09-27 15:24:33 följande:

    - Minsta storleken räcker, en nyfödd äter inte många milliliter i början. Det står på napparna man köper för vilken ålder de är lämpliga. Vilken ersättning är upp till dig. Färdigblandad är smidigt i början.

    - Inte mycket, som sagt. Exakt mängd och hur ofta är upp till bebisen. Räkna med var tredje till var femte timme dygnet runt i början.

    -Ja, det finns tabletter som stoppar mjölkproduktionen. Säg till personalen att du inte kommer att amma så får du sådana.


    Tack för svar!
  • Anonym (Ellin­or) Trådstartaren
    Mon 27 Sep 2021 15:50
    #6
    Anonym (Is) skrev 2021-09-27 15:41:50 följande:

    Beroende på vad anledningen till att du inte kommer kunna amma är så kolla på om du kan få ersättning utskrivet på recept. Vet ej vad kraven är för att man skall få det men värt att kolla


    Vanlig ersättning eller är det någon särskild ersättning?
  • Mon 27 Sep 2021 15:53
    #7
    +1
    Anonym (Ellinor) skrev 2021-09-27 15:46:52 följande:

    Tack för konkreta svar!

    Tycker du att jag ska säga till direkt när vi kommer till BB eller ännu tidigare? När tar man medicinen för att stoppa mjölkproduktionen? Jag ska ha det i åtanke och vara bestämd :)


    Absolut, du kan säga till direkt du kommer till BB. Medicin för att stoppa mjölkproduktionen har jag inte tagit så det vet jag inte. Men jag skulle gissa att man börjar ta den ganska så direkt efter förlossningen. Det kan säkert din barnmorska svara på. Hon kan också skriva in i din journal att du inte vill amma.
  • Anonym (Is)
    Mon 27 Sep 2021 15:55
    #8
    Anonym (Ellinor) skrev 2021-09-27 15:50:30 följande:

    Vanlig ersättning eller är det någon särskild ersättning?


    Nej inte någon särskild utan handlar om att ni ska slippa stå för kostnaden själva i onödan
  • Mon 27 Sep 2021 16:05
    #9
    Anonym (Ellinor) skrev 2021-09-27 15:46:52 följande:
    Tack för konkreta svar!

    Tycker du att jag ska säga till direkt när vi kommer till BB eller ännu tidigare? När tar man medicinen för att stoppa mjölkproduktionen? Jag ska ha det i åtanke och vara bestämd :)
    Jag kommer inte ihåg exakt, men jag tror att man ska ta läkemedlet typ senast 48 timmar efter förlossningen för att stoppa mjölkproduktionen helt. Någon gång fick jag den för sent, med resultatet spända och ömmande bröst i flera dagar. Men exakt vad som gäller säger ju personalen när du får läkemedlet.
  • Anonym (Nurse Ratche­d)
    Mon 27 Sep 2021 16:09
    #10

    I min Region ingår "Tankar kring amning" i förlossningsbrevet, så ett tips kan ju vara att skriva ner det redan där, om du har ett sånt.

  • Anonym (J)
    Mon 27 Sep 2021 16:17
    #11

    Ammade ena och första barnet och önskade att någon innan berättat hur många människor som har en löjlig syn på amningens förträfflighet.

    Till andra barnet hade jag med såväl ersättning som flaska redan till BB, men köpte senare en annan typ av flaska.

    Det fanns såväl flaskor som ersättning på BB och jag tänker att det är smart att som gravid faktiskt titta sig omkring vad som finns.

  • Anonym (Ellin­or) Trådstartaren
    Mon 27 Sep 2021 17:20
    #12
    Anonym (Is) skrev 2021-09-27 15:55:05 följande:

    Nej inte någon särskild utan handlar om att ni ska slippa stå för kostnaden själva i onödan


    Jaha det visste jag inte, tack!
  • Anonym (Ellin­or) Trådstartaren
    Mon 27 Sep 2021 17:21
    #13
    Anonym (Nurse Ratched) skrev 2021-09-27 16:09:42 följande:

    I min Region ingår "Tankar kring amning" i förlossningsbrevet, så ett tips kan ju vara att skriva ner det redan där, om du har ett sånt.


    Bra idé, tack!
  • Anonym (Ellin­or) Trådstartaren
    Mon 27 Sep 2021 17:24
    #14
    Embla twopointoh skrev 2021-09-27 16:05:44 följande:

    Jag kommer inte ihåg exakt, men jag tror att man ska ta läkemedlet typ senast 48 timmar efter förlossningen för att stoppa mjölkproduktionen helt. Någon gång fick jag den för sent, med resultatet spända och ömmande bröst i flera dagar. Men exakt vad som gäller säger ju personalen när du får läkemedlet.


    Okej tack, då får jag påminna dom så att det inte sker.
  • Anonym (Ellin­or) Trådstartaren
    Mon 27 Sep 2021 17:25
    #15
    Anonym (J) skrev 2021-09-27 16:17:12 följande:

    Ammade ena och första barnet och önskade att någon innan berättat hur många människor som har en löjlig syn på amningens förträfflighet.

    Till andra barnet hade jag med såväl ersättning som flaska redan till BB, men köpte senare en annan typ av flaska.

    Det fanns såväl flaskor som ersättning på BB och jag tänker att det är smart att som gravid faktiskt titta sig omkring vad som finns.


    Okej så man får låna på BB om man inte har själv. Minns du vilka flaskor till nyfödda de använder där?
  • Anonym (J)
    Tue 28 Sep 2021 09:06
    #16
    +1

    Jag antar att det är olika på olika BB, men när jag fick barn senast var det såväl meleda som eeska typ 150 ml, som de hade.

    Jag tänker att det är lite olika på olika BB och att jag personligen andra barnet hade med mig saker, utifrån att det man har, det har man. Det man får låna är ju alltid lite osäkert.

  • Anonym (J)
    Tue 28 Sep 2021 09:31
    #17
    +1

    Googlade och insåg att märket heter medela....

  • Anonym (Inte jag heller­)
    Thu 14 Oct 2021 19:20
    #18
    +1
    caveat emptor skrev 2021-09-27 15:19:50 följande:

    Välj en liten nappflaska med den minsta nappen. Jag tycker att Mam är bra. Ersättning köper du vilken som, bara den är från nyfödd. De har ersättning på BB också.

    Du matar bebisen så ofta som den vill ha mat. Ungefär 20-30 ml åt gången, men det är inte alltid de äter upp. Bättre att ha kvar i flaskan än att behöva göra ny ersättning direkt.

    Du kan få medicin som stoppar mjölkproduktionen. Se till att du är jäkligt bestämd på den punkten dock, de brukar vilja övertala en att prova amma i alla fall.

    Ja, du ska säga till redan på förlossningen att du inte vill amma. Men också på BB.

    Jag har två barn som jag inte har ammat. Jag har upplevt det som en väldigt press att man ska amma och punkt slut. Du behöver vara säker på dig själv och inte gå in i diskussion om saken. De är duktiga på att tjata :/


    Så bra beskrivet. Ammade inte första barnet, kommer inte amma nu heller. Jag sa detta tidigt till min BM, förlossningen och BB visste om detta. Jag köpte MAM flaskor och nappar, körde på NAN ersättning. De har ersättning på BB så du behöver inte oroa dig för det just under eran tid på BB. Jag fick dock inga mediciner för att stoppa mjölkproduktionen men fick inte heller igång något vilket var bra. Press får man men man får bara säga nej rakt av och inte tillåta diskussioner om detta. Jag fick mycket skit av omgivningen men jag hade världens snällaste barn som sov sig igenom dagarna och nätterna, var mätt och belåten just pga ersättningen vilket underlättade mycket för mig och bebisen mådde super. Har en frisk fyra åring utan att ha ammat en sekund.

    Lycka till!
  • Anonym (Hur bra som helst)
    Thu 14 Oct 2021 20:43
    #19
    +1

    Jag ammade inte mitt barn heller, inte en enda droppe. Och det har aldrig varit någon som har ifrågasatt det; varken på MVC, förlossningen, BB eller BVC.
    Min barnmorska fråga mig vad jag ville att hon skulle skriva i journalen som skulle hänga med till förlossningen, sen hade de redan infon och ingen försökte tvinga mig till nåt, eller ens föreslå det. Mycket bra.

    Det fanns ersättning på BB, så hade varken med flaska eller ersättning dit, men hemma hade vi semper och MAM-flaskor med minsta nappen.
    När jag födde, 2014 i Malmö, fick man inga tabletter mot mjölken, och jag fick rådet att ha en tajt tränings-bh på mig när mjölken rann till för att snabbt få den att sina. Det gjorde svinont i nåt dygn eller två, sedan gick det sakta över.

    Det har gått jättebra med ersättning, idag har jag en trygg och välmående 7-åring som är det friskaste barnet jag vet. Är avis på hennes immunförsvar.

Svar på tråden Frågor till er som inte ammade era nyfödda barn