• Drottningen1970

    Vaccintvång vårdanställda

    En fråga utifrån diskussionen om att kunna vägra ovaccinerade vårdanställda att få jobba kvar.

    Lite nyfiken om nån vet hur det fungerar med andra situationer där en vårdanställd potentiellt kan utgöra en risk för patienten.

    Kan en kirurg som har antibiotikaresistenta bakterier fortsätta operera?

    Eller om nån kommer på nåt annat exempel?

  • Svar på tråden Vaccintvång vårdanställda
  • Drottningen1970

    Läste just mig till att vårdanställda får begränsas i sina uppgifter om de exempelvis är bärare av mrsa, och att de får deklarera sin hälsa innan anställning samt att de kan behöva provtas om det finns skäl att tro att de bär på bakterien. Varför skulle man då inom befintlig lagstiftning inte ens få fråga personal om de är vaccinerade mot covid?

  • Överste Senap
    Jag är bara jag skrev 2021-09-27 22:10:21 följande:

    Rökare som jobbar på infektionsavdelningen borde i alla fall vara förbjudet. 


    För att? Hur påverkar de som röker hemma de med infektion på sjukhuset? Nyfiken på vilken den potentiella effekten är.
  • Jag är bara jag
    Överste Senap skrev 2021-09-27 22:25:47 följande:
    För att? Hur påverkar de som röker hemma de med infektion på sjukhuset? Nyfiken på vilken den potentiella effekten är.
    Jag är hyperallergisk mot cigarettrök, hamnade på infektion och mådde pest och in kom en läkare som nyss rökt och stank. Jag reagerade. Lämpligt tycker du? Eller öht lämpligt med läkare som stinker rök nånstans inom vården? Om de förkortar sina liv hemmavid skiter jag i, men gå runt och stinka rök på arbetet är högst olämpligt.
  • Överste Senap
    Jag är bara jag skrev 2021-09-27 22:28:45 följande:

    Jag är hyperallergisk mot cigarettrök, hamnade på infektion och mådde pest och in kom en läkare som nyss rökt och stank. Jag reagerade. Lämpligt tycker du? Eller öht lämpligt med läkare som stinker rök nånstans inom vården? Om de förkortar sina liv hemmavid skiter jag i, men gå runt och stinka rök på arbetet är högst olämpligt.


    Om det påverkar de inlagdas hälsa håller jag med dig helt. Om det bara ger visst obehag bryr jag mig inte lika mycket.
  • Jag är bara jag
    Överste Senap skrev 2021-09-27 22:34:38 följande:
    Om det påverkar de inlagdas hälsa håller jag med dig helt. Om det bara ger visst obehag bryr jag mig inte lika mycket.
    Mina lungor slår täppt direkt av bara lite rök så vi pratar total andnöd och inte lite obehag av lukt.
Svar på tråden Vaccintvång vårdanställda