• Wed 29 Sep 2021 14:18
    852 visningar
    5 svar
    5
    852

    Socionomer se hit!

    Hejsan!

    Jag går i tankarna om att utbilda mig då jag är trött på mitt jobb och vill utvecklas!

    Har letat/läst om ganska mycket olika utbildningar och kollat olika jobb som legat ute. Det som verkar mest intressant är nog socionom. Dels för att det är brett och delas för att man får jobba med människor. Men jag är samtidigt orolig att jag skall göra helt fel val. Att man skall gå hela utbildningen och sedan känna ett det inte alls är något för mig?

    Så nu vill jag höra från er som idag jobbar som socionom och även er som pluggar till det. Hur trivs du med jobbet? Ångrar du ditt val? Vad ligger lönen på ca?(känsligt ämne jag vet!)

    Vad är det bästa med ditt jobb?

    Så tacksam om andra vill dela med sig!

    Och alla negativa muppar som inte ens jobbar med det kan gå och gömma sig någonstans!

  • Svar på tråden Socionomer se hit!
  • Anonym (Soc.)
    Wed 29 Sep 2021 15:02
    #1

    Jag har inte ångrat mig. Yrket är brett.

    Finns massor man kan jobba med beroende på vilken typ av människa man är eller vad som passar i livet. Lönerna har blivit bättre än förr.

    Jag tjänar idag 41.100 kr/mån efter 20 år.

  • Wed 29 Sep 2021 15:09
    #2

    Får man fråga vad du riktat in sig på/jobbar som?????

  • Anonym (Soc.)
    Wed 29 Sep 2021 17:12
    #3
    Namn12345 skrev 2021-09-29 15:09:06 följande:

    Får man fråga vad du riktat in sig på/jobbar som?????


    Jag har bytt inriktning under åren beroende på vad som passat och vad jag varit sugen på. Alltid jobbat med myndighetsutövning dock.

    Missbrukshandläggare, barnhandläggare, familjerättssekreterare, socialjour, socialpykiatri, familjehemssekrare.

    Roligast har socialjour och missbruk varit. Jag gillar lite puls.

    Familjehem och socialpsykiatri är öken?
  • Wed 29 Sep 2021 17:24
    #4

    Oj det var en del! Skönt att kunna byta mycket. Känner du att det är väldigt psykiskt påfrestande? Eller kan man släppa jobbet halvt under längre ledigheter?

  • Anonym (Soc.)
    Wed 29 Sep 2021 17:50
    #5
    Namn12345 skrev 2021-09-29 17:24:37 följande:

    Oj det var en del! Skönt att kunna byta mycket. Känner du att det är väldigt psykiskt påfrestande? Eller kan man släppa jobbet halvt under längre ledigheter?


    Så mycket är det ändå inte under 20 års tid.

    Jag har aldrig haft problem med att släppa jobbet på fritiden eller upplevt det som särskilt psykiskt påfrestande. Ett och annat case har naturligtvis berört lite mer, men inget jag inte hanterar.
Svar på tråden Socionomer se hit!