• Fri 1 Oct 2021 11:38
    8241 visningar
    7 svar
    7
    8241

    Utomhus kalas på hösten?

    Jag har en 5 årig pojke som ska ha kalas. Flera av hans kompisar har bjudit in till olika lekland men 1 jag tycker det blir väldigt dyrt (vi sparar till att köpa hus) 2 jag tycker det blir tråkigt då alla springer och leker på var sitt håll. Jag gillar kalas hemma men vi bor trångt och jag märker att föräldrar har svårt att släppa sina barn och gärna stannar kvar (gärna med syskon?). Så då tänkte jag att vi kunde ha utomhuskalas men det är ju höst, hur kul blir det om det spöregnar och stormar den dagen? Men klart att det går att vara ute ändå. Men vad ska man då bjuda på, fika i spöregn i en park är ju inte nån höjdare. Har ni några förslag på fika, lösningar, lekar mm?

  • Svar på tråden Utomhus kalas på hösten?
  • Anonym (kul)
    Fri 1 Oct 2021 11:46
    #1
    syntharen skrev 2021-10-01 11:38:29 följande:

    Jag har en 5 årig pojke som ska ha kalas. Flera av hans kompisar har bjudit in till olika lekland men 1 jag tycker det blir väldigt dyrt (vi sparar till att köpa hus) 2 jag tycker det blir tråkigt då alla springer och leker på var sitt håll. Jag gillar kalas hemma men vi bor trångt och jag märker att föräldrar har svårt att släppa sina barn och gärna stannar kvar (gärna med syskon?). Så då tänkte jag att vi kunde ha utomhuskalas men det är ju höst, hur kul blir det om det spöregnar och stormar den dagen? Men klart att det går att vara ute ändå. Men vad ska man då bjuda på, fika i spöregn i en park är ju inte nån höjdare. Har ni några förslag på fika, lösningar, lekar mm?


    Jag tycker att kalas ut är utmärkt för 5-åringar. Blir det alltför dåligt väder kanske man får ställa in? 

    Är man utomhus och det är lite kallt så kan det vara gott med någon varm mat. Kanske pizzabit eller klassisk korv med bröd. Sen lite fika på det. Välj en park med såna bord och bänkar att sitta vid. 

    Lekar finns ju hur mycket som helst, både organiserade och fria lekar om man är i en lekpark. Kanske skattjakt med ledtrådar som gömts i parken istället för fiskdamm? Nån 5-kamp med lite enkla, roliga utmaningar?
  • Fri 1 Oct 2021 12:07
    #2
    Anonym (kul) skrev 2021-10-01 11:46:26 följande:

    Jag tycker att kalas ut är utmärkt för 5-åringar. Blir det alltför dåligt väder kanske man får ställa in? 

    Är man utomhus och det är lite kallt så kan det vara gott med någon varm mat. Kanske pizzabit eller klassisk korv med bröd. Sen lite fika på det. Välj en park med såna bord och bänkar att sitta vid. 

    Lekar finns ju hur mycket som helst, både organiserade och fria lekar om man är i en lekpark. Kanske skattjakt med ledtrådar som gömts i parken istället för fiskdamm? Nån 5-kamp med lite enkla, roliga utmaningar?


    Tack för svar! Ja lekar tror jag inte det blir nåt problem med. Vi kommer vara vid en lekplats inne i en park så det blir plats för fri lek också. Tänkte mer hur och vad man kan servera om det regnar. Vill helst inte ställa in, skulle vara om det blir hällregn kanske?
  • Anonym (kul)
    Fri 1 Oct 2021 13:01
    #3
    syntharen skrev 2021-10-01 12:07:04 följande:
    Tack för svar! Ja lekar tror jag inte det blir nåt problem med. Vi kommer vara vid en lekplats inne i en park så det blir plats för fri lek också. Tänkte mer hur och vad man kan servera om det regnar. Vill helst inte ställa in, skulle vara om det blir hällregn kanske?
    Inget passar ju riktigt i hällregn, även om det är trist att ställa in. Men hoppas och planera för hyfsat väder och ställ in om det bara inte går. 
  • Anonym (J)
    Fri 1 Oct 2021 13:19
    #4

    Tror du att gästerna dyker upp och inte lämnar återbud om det är regnar?

    Men det låter som en trevlig kalas , så länge vädret är okej.

  • Anonym (Xs)
    Fri 1 Oct 2021 14:25
    #5

    När är kalaset? Är det nu eller slutet av oktober/nov? Nu går det ju ändå hyfsat att vara ute om det inte spöregnar.

    Lekpark, skattjakt, varm korv. Köp med bröd, ha i kokkorv i termos. En ketchupflaskan. Blandsaft. En tårta. Inga större kostnader och funkar fint!

    Annars tänker jag om ni har någon gårdslokal ni kan få låna eller hyra för en billig peng. Vi har en. Kostar oss 100kr att hyra en hel dag (sedan köra samma upplägg som utomhus v g mat/tårta).

    Eller bjuda in mindre antal och ha det hemma?

    Har ännu ej haft kompis kalas för mina barn som är 3 och 6 år... så inte behövt tänka på rättvisa/orättvisa v g inbjudningar hittills förvisso.

  • Anonym (Uteka­las)
    Fri 1 Oct 2021 18:29
    #6

    Hej!

    Hitta något vindskydd med tak.

    Vi hade utekalas i oktober för vår 6åring, och det spöregnade.

    Barnen åt i vindskyddet som vi dekorerade med ballonger.

    Sedan sprang de ut och lekte. Sedan var under tak igen.

    Hitta ett uteställe med vindskydd

  • Sun 31 Jul 2022 21:54
    #7

    Vi hade kalas i parken för grabbarna när de fyllde 7. Det var perfekt med varm choklad, bullar, kakor, chokladbollar och glass. 
    Vi hade skattjakt runt parken och vi hade gåtor med priser. Dekorerade med ljusslinga och vimplar.
    Det var mest fri lek och de hade superkul.
    Kalaset var i mitten/slutet på oktober.

Svar på tråden Utomhus kalas på hösten?