• Fri 1 Oct 2021 12:16
    4486 visningar
    57 svar
    57
    4486

    18 mån mellan syskon

    Hej! Jag har blivit oplanerat gravid o kommer ha 18 mån mellan barnen (om jag fullföljer). Jag har läst mycket negativt om ?psuedotvillingar? (men även en del positivt) och oroar mig mycket för hur detta kommer påverka vår förstfödde, men även och mig och min man. Jag har därför lite frågor till er med tätt mellan barnen (men även intressant att höra från er som inte har lika tätt, vad ni tänker!).

    1. Många skriver att det är väldigt jobbigt/stressigt, framförallt den först tiden. Vad har varit jobbigt? Hade det möjligtvis varit (nästan) lika jobbigt om det varit t.ex 2-2,5 år mellan barnen? Tänker att det alltid kommer vara jobbigt att gå från 1 till 2 barn :) men vill försöka förstå hur mycket jobbigare det är om det är tätt.

    (Obs. Vår äldste kommer börja förskola när han är 14 mån och kommer gå kvar även när den lille i så fall föds (mer än 15h), men jag kommer hämta lite tidigare på eftm).

    2. Vissa skriver att det var så stressigt att de inte kommer ihåg första tiden / utvecklingen av deras barn / kunde njuta av att ha småbarn. Finns det mammor o pappor som inte upplevde detta? Utan känner att de hann ha kul (?njuta?) o följa utvecklingen av barnen?

    3. Viss forskning säger att det finns en större risk för den äldre av syskonen att inte hinna knyta an bra till föräldrarna, bli inåtvänd, må dåligt senare i livet etc. Hur har ni upplevt att er äldsta tagit det? Om de var spralliga och utåtvända innan syskonet kom, är de det fortfarande? Känner ni att ni har bra anknytning?

    Andra tankar och/eller tips mottages tacksamt! Vi tänker till exempel att vi inte ska behandla vår äldsta som ?stor? utan han får vara liten så länge han vill. Och försöka ge honom så mycket uppmärksamhet som vi kan - splitta på oss föräldrar ibland för att göra detta möjligt, osv. Ta hjälp av mor- & farföräldrar. Trots detta känner jag mig väldigt orolig och osäker på situationen. Så alla tankar och tips är som sagt välkomna! :)

  • Svar på tråden 18 mån mellan syskon
  • Anonym (Beror på)
    Fri 1 Oct 2021 12:39
    #1

    Nu har jag ingen erfarenhet av detta personligen, men jag jobbar i förskola och många föräldrar har rätt mellan barnen.

    Min åsikt är : det är upp till er föräldrar och individuellt. Du kan för ett svar från en förälder som endast säger positivt och en annan som endast säger negativt.

    Det beror helt enkelt på er föräldrar och hur ni klarar av situationen. Kolla exempelvis på familjen annorlunda? vissa människor är som gjorda för familjelivet medan andra för det svårt att räcka till fastän man bara har ett barn.

    Tycker du och pappa ska sätta er ner och prata om detta och inte bygga upp en plan, men tänka er olika scenario där ett första barn kanske får det jättesvårt med den nya bebisen eller jättelätt och allt går smidigt.

    Kommer ni byta av varandra och ge varandra tid åt återhämtning och ställa upp för varandra ?

    Bortse från att äldsta inte kommer gå jämt på förskola, den som är f.ledig, kommer den orka med en 20månaders och ett spädbarn? (Tänker på när barnet är hemma och är förkylt vilket kan ske ofta då de fortfarande kommer vara strikta regler med symptom på förskola samt att ni kanske bör ha barnet hemma om det går mycket förkylningar då RS går runt)

    Hoppas du även får svar från föräldrar i samma situation.

    Allt bäst!

  • Anonym (qqqq)
    Fri 1 Oct 2021 12:46
    #2

    Vi har ca 13 mån mellan. Kan inte minnas att vi upplevde det speciellt jobbigt men de var båda väldigt friska när de var små. Vi hade möjlighet att ta ut föräldraledigheten under lång tid, kombinerat med studier mm. 

    De har alltid lekt massor ihop, haft andra vänner också men alltid kunnat ha en kompis hemma liksom. 

    Tyckte inte det var speciellt jobbigt förrän de började närma sig puberteten. Då var det rätt jobbigt att de bråkade med varann, speciellt när den äldre blev tonåring men den yngre ff var mer barn. Då var det som om det var fler år mellan dem, en period och det var tufft för den yngre att upptäcka att den äldre inte ville leka likadant längre. 

  • Anonym (Fjort­on)
    Fri 1 Oct 2021 12:50
    #3

    14 månader mellan mina flickor och det begreppet hörde jag 25 år senare. Mina första så jag vet inget annat. De är otroligt osams när de blir det men tighta när det behövs.

  • Anonym (Fjort­on)
    Fri 1 Oct 2021 12:55
    #4
    Anonym (Fjorton) skrev 2021-10-01 12:50:31 följande:

    14 månader mellan mina flickor och det begreppet hörde jag 25 år senare. Mina första så jag vet inget annat. De är otroligt osams när de blir det men tighta när det behövs.


    Dina spörsmål känner jag inte till alls. Det låter ju bara skrämmande...

    Det var väldigt smidigt när de sov samtidigt på dagarna. Efter ett tag när största bara sov en gång på dagen hade hon mig för sig själv då lillasyster sov.
  • Anonym (Vi)
    Fri 1 Oct 2021 14:33
    #5

    19 månader mellan våra. Jag skulle ljuga om jag sa att det inte var skitjobbigt första halvåret. Men det hade inget att göra med att de kom tätt utan att den yngre var en hnb:are. Hade han fötts först hade det ju varit skitjobbigt då. Det funkade väldigt bra med den äldre. Han var ett "snällt" barn, lättsam och klarade omställningen med syskon bra. Pappan jobbade mindre och det underlättade förstås massor. Jag fick ju "aldrig" sova nämligen.

    Det finns fördelar också. Vi har två pojkar tätt. De har ärvt kläder och saker och leker nu när de blivit lite äldre väldigt bra med varann. Större åldersskillnad än 3 år tror jag gör att syskon aldrig riktigt är på samma nivå förrän i sena tonåren. Men eftersom man ytterst sällan kan planera om eller när man får barn så blir det som det blir. Jag vet en som fick 5 barn på 3,5 år och det gick bra.

  • Anonym (Tsss)
    Fri 1 Oct 2021 16:05
    #6

    Det står överallt att barnpsykologer säger att tre år är en optimal ålder att få syskon i. Jag skulle verkligen vilja veta om de där psykologerna själva har haft med en dödstrotsig treåring och en nyfödd att göra. Hemska saker. Alla åldrar har sina för och nackdelar. Ditt barn kommer nog vara lite mer harmoniskt och de kommer ha väldigt stor glädje av varandra men visst har det stora behovet egna behov och är fortfarande litet. Men som sagt var en treåring är större och klarar sig mer själv men är mitt upp i den värsta frigörelsefasen och testar allting hela tiden.

  • Fri 1 Oct 2021 16:37
    #7

    Jag har 20 månader mellan mina barn, där andra barnet var oplanerad. Trodde precis som du att det skulle bli kaos och fel för min förstfödda. Jag ville göra abort, men pappan övertalade mig att behålla och jösses vad jag är glad över det. Det var inte det lättaste att ha två små barn, men min förstfödda fullkomligt ÄLSKADE sitt småsyskon från dag ett.

    Det jobbigaste var att gå från dålig sömn till mycket dålig sömn. Barn ett vaknade flera gånger varje natt och barn två vaknade en gång varje natt och kunde inte somna om igen. Det blev bättre först efter barn två fyllt 8 månader. På dagarna fick jag ingen sömn heller, då barn ett inte hade sömnbehov dagtid efter 1,5 års ålder.

    Jag upplever inte att jag har missat barnens utveckling. Snarare tvärtom, då barn ett har velat vara så delaktig hen kan med sitt småsyskon. Barn två har lärt sig enormt mycket av sitt storasyskon att hen ligger före i mycket, för sin ålder. Nu är de 4 respektive 2,5 och leker så mycket och ofta de kan med varandra. Ibland blir det bråk, men det löser sig fort och de har så himla roligt ihop.

    Barn ett var så fruktansvärt mammig före så jag trodde att det skulle skära sig totalt med ett småsyskon då. Hen var dessutom överaktiv och ville dessutom leka med oss vuxna konstant. Båda barnen är mycket aktiva och spralliga. Vill leka hela tiden och hittar på saker med varandra och med oss vuxna.

  • Fri 1 Oct 2021 16:48
    #8
    +1
    Sandan5 skrev 2021-10-01 12:16:33 följande:

    Hej! Jag har blivit oplanerat gravid o kommer ha 18 mån mellan barnen (om jag fullföljer). Jag har läst mycket negativt om ?psuedotvillingar? (men även en del positivt) och oroar mig mycket för hur detta kommer påverka vår förstfödde, men även och mig och min man. Jag har därför lite frågor till er med tätt mellan barnen (men även intressant att höra från er som inte har lika tätt, vad ni tänker!).

    1. Många skriver att det är väldigt jobbigt/stressigt, framförallt den först tiden. Vad har varit jobbigt? Hade det möjligtvis varit (nästan) lika jobbigt om det varit t.ex 2-2,5 år mellan barnen? Tänker att det alltid kommer vara jobbigt att gå från 1 till 2 barn :) men vill försöka förstå hur mycket jobbigare det är om det är tätt.

    (Obs. Vår äldste kommer börja förskola när han är 14 mån och kommer gå kvar även när den lille i så fall föds (mer än 15h), men jag kommer hämta lite tidigare på eftm).

    2. Vissa skriver att det var så stressigt att de inte kommer ihåg första tiden / utvecklingen av deras barn / kunde njuta av att ha småbarn. Finns det mammor o pappor som inte upplevde detta? Utan känner att de hann ha kul (?njuta?) o följa utvecklingen av barnen?

    3. Viss forskning säger att det finns en större risk för den äldre av syskonen att inte hinna knyta an bra till föräldrarna, bli inåtvänd, må dåligt senare i livet etc. Hur har ni upplevt att er äldsta tagit det? Om de var spralliga och utåtvända innan syskonet kom, är de det fortfarande? Känner ni att ni har bra anknytning?

    Andra tankar och/eller tips mottages tacksamt! Vi tänker till exempel att vi inte ska behandla vår äldsta som ?stor? utan han får vara liten så länge han vill. Och försöka ge honom så mycket uppmärksamhet som vi kan - splitta på oss föräldrar ibland för att göra detta möjligt, osv. Ta hjälp av mor- & farföräldrar. Trots detta känner jag mig väldigt orolig och osäker på situationen. Så alla tankar och tips är som sagt välkomna! :)


    1. Alltså, nej, det flöt bara på... Man är ju redan SÅ inne i blöjträsket så det är ingen större skillnad att byta på två än en. Den äldre är fortfarande så liten så denne fattar inte att bli avis. Man kan synka deras sömn och ta en tupplur mitt på dagen själv. Var verkligen inte alls särskilt jobbigt att ha 12,5 månader emellan. 0-1 barn var en betydligt större omställning, och då var vår första hyfsat lätt och nöjd av sig. 2-2,5 år hade varit en MARDRÖM att ha emellan barnen!!! Har fyra barn, och hittills har 2-2,5 år varit den (med råge) kämpigaste perioden! Mina barn går verkligen igenom "terrible twos". Att ha en nyfödd då... Nej fy tusan! Då hade jag gått in i väggen. För mig är det en gyllene ålder att ha ett nyfött syskon när den äldre är mellan 12 och 18 månader - annars blir det att vänta till 3+ år. :)

    2. Nej, jag kommer ihåg allt och har absolut njutit och hängt med. Men det där beror nog lite på en själv och på barnen (och på föräldrarna som par). Vet däremot folk som har 3+ år emellan som tyckte att första året med en ny liten en var en enda stor kris för hela familjen. En berättade att deras bebis var runt 2 månader. Bebisen grät, 3-åringen grät, hon (mamman) grät, pappan grät... I en annan familj hade det flutit på som ingenting.

    3. Inte alls! Dock är han bara 5,5 år nu, så hur han kommer må som vuxen får väl framtiden visa. Min storebror (18 månader äldre än mig) har i alla fall alltid mått bra och utvecklats fullt adekvat (och mer därtill, väldigt intelligent), har en god anknytning till våra föräldrar (skulle jag säga, utan att vara psykolog).
  • Anonym (Q)
    Fri 1 Oct 2021 18:39
    #9

    Jag kommer följa denna tråd då jag och sambon faktiskt planerat att få våra barn tätt. Nu är min son snart 9 månader och vi har inte ens börjat försöka men planerar i alla fall på ett syskon till nästa år. Det blir alltså inte en psuedotvilling men nära inpå. Spännande att läsa vad folk har för erfarenhet.

  • Anonym (Vansi­nne)
    Fri 1 Oct 2021 19:38
    #10

    15mån mellan barnen här, resulterade i mycket stormig skilsmässa när yngsta var runt 11-12mån.
    Då var vi båda helt nerbrutna psykiskt, inte enbart pga allt kring barnen, men det var i allra högsta grad en avgörande faktor.

    Barn generellt har ju förmågan att verkligen sätta relationen på prov, allt som ligger outrett där under ytan kommer komma fram och blåsas upp under pressen... Detta fenomen ökar i kvadrat med täta barn.
    Så se till att er relation är 110% stabil innan ni ger er in i något liknande, att ha 2 småbarn är en prövning utan dess like även för ett välfungerande par.

    De senaste åren har jag levt ensam med barnen varannan vecka, att vara ensam 7 dygn i sträck med 2 småbarn har varit näst intill ogörligt utan viss avlastning.
    Nu börjar den stora närma sig 5 och det hela har gått in i en ny fas, nu först känner jag att barnen har nån glädje av varandra och en annan kan få 5-10min ifred med kaffekoppen nångång då o då iaf.

Svar på tråden 18 mån mellan syskon