• Sat 2 Oct 2021 15:25
    3951 visningar
    10 svar
    10
    3951

    Anställa sambo - enskild firma

    Min sambo har en enskild firma. Kan han anställa mig så jag också lagligt får utföra tjänster åt denna enskilda firma? Vi är inte gifta och har inga gemensamma barn.

    Eller får jag utföra tjänster för denna enskilda firma utan att stå som anställd?

  • Svar på tråden Anställa sambo - enskild firma
  • Sat 2 Oct 2021 15:50
    #1

    Du ska inte jobba där utan att vara anställd för då får du ingen pension och ingen sgi.

    Jag vill också lyfta ett varningens finger för att jobba i ens partners företag. Min kompis gjorde det och det blev skitjobbigt när de separerade. Det funkade inte att de jobbade ihop så allt i hennes liv ställdes på ända. Nytt liv som singel, ny bostad (han, som vd hade råd att bo kvar, hon som assistent hade inte det) och så dessutom behöva söka nytt jobb mitt i allt det.

  • Sat 2 Oct 2021 16:06
    #2

    Självklart både kan och bör han anställa dig. Däremot kan det vara lite konstigt att ha sambon som chef...

  • Sat 2 Oct 2021 16:39
    #3

    Du får utföra tjänster åt firman då ni är sambos och din sambo kan t ex gottgöra dig med pengar som ges som gåva då gåvor är skattefria. Bra för firman i ett uppstartsskede då en lönekostnad med de sociala avgifter det drar med sig är en tung utgift. 

    Men inte bra för dig! Som Litorina skriver behöver du pensionsunderlag och sgi om det skulle bli skilsmässa. Ett alternativ är att partnern betalar privat pensionsförsäkring åt dig.

    Däremot behöver det inte vara något problem att ha sambon som chef. I praktiken blir det ett samarbete (om du är enda anställde) och om ni kommer bra överens i vanliga fall gör ni det även i arbetet. Är du en av flera anställda kan det bli lojalitetskonflikter - men behöver inte bli det. Att bli arbetslös och tvingas söka nytt jobb och bostad kan du råka ut för vid vilken anställning som helst.

  • Sat 2 Oct 2021 17:31
    #4

    Driver både enskild firma och aktiebolag.

    Du får om du vill ge din maka/sambo lön. Hon behöver inte ens jobba på riktigt. Så länge firman är registrerad som arbetsgivare och betalar in skatter och avgifter. Finns inget lagkraft på att anställda ska vara produktiva.

    Att springa runt och göra gratisjobb och sedan ge pengar som gåva som någon skrev förändrar inte skatteläget nämnvärt. I en enskild firma är det överskottet i verksamheten som beskattas. Dvs alla pengar som verksamheten drar in minus utgifter i verksamheten räknas som lön och skattas därefter. Alltså är den där gåvan skattad.

    Varningens ord runt pension, den får man planera för. Sen utsatthet vid konkurs eller separation. De flesta småföretag har dessutom inte inkomster som medger extralöner till människor som inte drar in pengar.

  • Sat 2 Oct 2021 23:51
    #5

    Tack för alla svar! Vill klargöra att vi båda har heltidsjobb utöver firman och driver firman tillsammans vid sidan av. Dock är han den som står som ?ägare?.

    Kommentarer om vad som sker vid separation, att man inte ska ha sin sambo som chef osv osv undanbes tack då detta är något vi startat tillsammans. Så inga onödiga svar och spekulationer utan håll er till frågan, vad som sker i framtiden har inte med nuläget att göra ????

  • Sat 2 Oct 2021 23:55
    #6

    Vet inte varför det blev massa frågetecken med i min kommentar. Men som sagt tack för svar! Fick nog svar på det jag sökte.

  • Sun 3 Oct 2021 13:53
    #7
    Windswept skrev 2021-10-02 23:51:14 följande:

    Tack för alla svar! Vill klargöra att vi båda har heltidsjobb utöver firman och driver firman tillsammans vid sidan av. Dock är han den som står som ?ägare?.

    Kommentarer om vad som sker vid separation, att man inte ska ha sin sambo som chef osv osv undanbes tack då detta är något vi startat tillsammans. Så inga onödiga svar och spekulationer utan håll er till frågan, vad som sker i framtiden har inte med nuläget att göra ????


    Ok, lycka till!

    Något ni kan kika på är "Enkelt bolag". Skattetekniskt är det enkelt att redovisa. Ni kan vara två som jobbar utan att redovisa arbetsgivaravgifter och annat. Sen kan ni fördela inkomsterna i efterhand på deklarationen så att det blir skattetekniskt mest fördelaktigt.

    Glöm inte att de fem första åren kan ni vid de flesta typer av verksamheter kvitta underskott upp till 100tkr mot inkomst av tjänst.
  • Mon 4 Oct 2021 13:56
    #8
    Windswept skrev 2021-10-02 23:51:14 följande:

    Tack för alla svar! Vill klargöra att vi båda har heltidsjobb utöver firman och driver firman tillsammans vid sidan av. Dock är han den som står som ?ägare?.

    Kommentarer om vad som sker vid separation, att man inte ska ha sin sambo som chef osv osv undanbes tack då detta är något vi startat tillsammans. Så inga onödiga svar och spekulationer utan håll er till frågan, vad som sker i framtiden har inte med nuläget att göra ????


    Idag kan du starta ett AB för 25000kr. Det rekommenderar jag. Går företaget bra och ni har hyfsat höga löner i er fasta anställning så är det mer fördelaktigt med aktieutdelning än lön. Det finns även andra förmåner i ett AB som du inte har i en EF ex friskvårdsbidrag, hälsovård m.m. Har ni AB kan ni även stå som ägare bägge två. 
  • fyrhju­lsdrif­t
    Tue 5 Oct 2021 11:44
    #9
    +1
    Windswept skrev 2021-10-02 23:51:14 följande:

    Tack för alla svar! Vill klargöra att vi båda har heltidsjobb utöver firman och driver firman tillsammans vid sidan av. Dock är han den som står som ?ägare?.

    Kommentarer om vad som sker vid separation, att man inte ska ha sin sambo som chef osv osv undanbes tack då detta är något vi startat tillsammans. Så inga onödiga svar och spekulationer utan håll er till frågan, vad som sker i framtiden har inte med nuläget att göra ????


    Du säger här att ni driver en enskild firma tillsammans? här har du tydligt missat något. för det kan ni inte göra, utan firman är ägarens, den ingår inte i bodelning då den inte är varken bostad eller bohag, med andra ord existerar inte enskiltföretag i sambolagen och på så sätt delas den aldrig om ägaren mot sätter sig och vill ha den själv.
    Detta kan du enkelt förstå via deklaration, där ägaren lämnar in NE deklaration men inte du.
    Ska ni vara gemensamma ägare så behövs en annan bolagsform.

    Fördelen med företag är ex när ni får barn, då kan man plocka ut Vab även på helger och övrigtid, då företagare har en ständig arbetstid, samma med föräldrapenning, om du har lägre inkomst kan partner med högre inkomst plocka ut dagar med den högre inkomst, då som jag sa via helger,lov, sem osv. ge pengarna till dig.
    Jobba kan du göra hur mycket du vill(du behöver inte vara anställd), men pengarna går till din partner, eller så måste han anställa dig.
  • Tue 5 Oct 2021 12:37
    #10

    Från verksam.se
    Inga konstigheter. 


    Så fungerar en enskild näringsverksamhet
    Sidan blev senast uppdaterad: 2021-03-03

    Enskild näringsverksamhet är en företagsform där du som privatperson och ensam ägare driver och ansvarar för företaget. Det finns inte någon tydlig gräns mellan dig som ägare och företaget. En annan benämning på enskild näringsverksamhet är enskild firma.


    Ingen juridisk person 

    En?enskild näringsidkare?är ingen juridisk person. Som organisationsnummer används företagarens personnummer. Det innebär att du som enskild näringsidkare personligen ansvarar för företagets alla förpliktelser, exempelvis?skulder?och ingångna?avtal. Det är du som privatperson och inte företaget som till exempel hyr en lokal eller är part i en domstolsprocess. Det betyder också att du själv måste betala företagets skulder om inte pengarna i företaget räcker till. En del av den personliga risken kan du minska genom att teckna en företagsförsäkring. 


    Du kan ha anställda 

    En?enskild näringsverksamhet?kan ha anställda. När du anställer första gången ska du registrera dig som arbetsgivare hos Skatteverket. 


Svar på tråden Anställa sambo - enskild firma