• fyrhju­lsdrif­t
    Sun 3 Oct 2021 20:26
    10438 visningar
    57 svar
    -1 +2
    57
    10438

    Inga gåvobrev ,pengar till bonusbarn.

    Hej!
    Jag har två barn som jag inte har kontakt med, har även två bonusbarn som jag har en bra kontakt med.
    Bonus barnet vill ha en mopedbil, men mamman har inte ekonomi till att ge henne en, jag känner att jag kan betala den åt henne, ge som en gåva fast skippar att skriva gåvobrev, den kostar ca 139 tusen men blir ändå en gåva på hennes födelsedag.

    Vad jag förstår så blir det bara framtida problem med gåvobrev, då gentemot min bröstarvingar.
    Mina bröstarvingar är oxå två tjejer, nästan samma ålder dom imellan, har gått vårdnadstvist två gånger över dom, sista gången uppgav bägge två att dom inte ville träffa mig mer, bara leva med mamma, har inte träffat dom på över 5 år och förstår att det med all sannolikhet blir livslångt då jag missat största delen av deras uppväxt, den yngre tog upp detta vid sista vårdnadstvisten att vi inte känner varandra, den äldre att hon aldrig ville träffa mig.

    Saknaden av mina egna barn har gjort att jag lever nära mina bonusbarn och ser nu dom som mina närmaste barn, varav jag vill ge dom saker jag inte kan ge mina barn, mina föräldrar betala första bilen, möblera upp första bostaden osv åt mig och det gav en bra start i livet som vuxen. jag har god ekonomi, inga lån på bostad,bil osv , har aldrig varit snål av mig är över 50 och förstår jag kommer ha så jag klarar mig även som pensionär och då har jag inte lagt in mammas kommande arv i min ekonom vilket kommer vara  mer än jag behöver..

    Min mamma lånade ut 250 tusen åt mig för länge sedan, var till huset jag byggde, sålde den fråga om hon ville ha tillbaka pengarna, svaret jag fick = jag är gammal nu, behåll pengarna.
    Vad mamma sa till mig var att berätta inte detta till dina syskon, det kommer ställa till det när hennes arv ska delas, det ses då som ett förskott på arvet.
    Inga gåvobrev eller något skrevs, hon berätta att dom pengarna kommer ingen veta om, banken går aldrig så långt tillbaka i tiden, bara max 7-10 år, sedan omöjligt att hitta igen om ingen vet om det. Vilket jag förstår stämmer till 100% då mitt första ex( inte hon jag har barnen med) fick pengar av hennes föräldrar, när dom senare dog kunde inte hennes syskon hitta igen den överföringen fast dom var giriga jurister, mitt ex är bankman och jag minns när hon fick pengarna, hennes pappan fråga om gåvobrev hon svara skicka bara över pengarna inga gåvobrev behövs.

    Vad jag undrar över är om detta jag gör är rätt? ge till dom barn som lever mig närmast och ger mig mycket glädje, mina egna barn har ju sagt sin mening och det är barn jag inte känner, varför inte göra bonusbarnen och min sambos liv lite lättare och roligare, att betala över på detta sätt är bara för att underlätta senare i livet för min sambo om jag går bort före, eller om det tar slut så har jag ändå en bra kontakt med bonusbarnen.

  • Svar på tråden Inga gåvobrev ,pengar till bonusbarn.
  • Anonym (L)
    Sun 3 Oct 2021 20:29
    #1

    Varför inte bara behålla pengarna själv?

  • Anonym (X)
    Sun 3 Oct 2021 20:30
    #2
    -3 +2

    Du har redan blåst dina syskon på pengar, varför inte fortsätta med dina egna barn också då?

  • Anonym (Casan­ova)
    Sun 3 Oct 2021 20:32
    #3

    Skriv ett gåvobrev som bonusbarnet kan visa om någon frågar. Frågan ingen så behöver bonusbarnet inget säga.

    Hoppas att du får kontakt med dina riktiga barn igen någon gång i framtiden!

    Om jag varit du skulle jag arbetat åt båda håll. Dvs både försöka söka kontakt med mina riktiga barn. Försiktigt. Samtidigt som jag såg till att mina bonusbarn får det bra.

  • fyrhju­lsdrif­t
    Sun 3 Oct 2021 20:47
    #4
    -1
    Anonym (Casanova) skrev 2021-10-03 20:32:15 följande:

    Skriv ett gåvobrev som bonusbarnet kan visa om någon frågar. Frågan ingen så behöver bonusbarnet inget säga.

    Hoppas att du får kontakt med dina riktiga barn igen någon gång i framtiden!

    Om jag varit du skulle jag arbetat åt båda håll. Dvs både försöka söka kontakt med mina riktiga barn. Försiktigt. Samtidigt som jag såg till att mina bonusbarn får det bra.


    Har provat få kontakt, men visa sig att den äldre var i så dåligt skick, hon bad först om hjälp med mamman, jag tog tag i det gick till rätten men det tog så lång tid, domaren sköt upp målet över ett halvår innan första muf, då yngre just fyllde 12 år, under den tiden han hon ångra sig och sa att hon aldrig ville träffa mig.
    Målet blev sekretess belagt på grund av hennes kognitiva besvär och händelser i hennes hem med mamman, mamman jobbar som kurator, pågrund av att hon baktalar mig inför barnen gör att det förmodligen blir livslångt, när man läst alla undersökningar och allt så lär det stämma ganska bra på att det blir så.

    Varav jag riktar kärleken mot bonusbarnen istället.
  • Sun 3 Oct 2021 20:47
    #4

    En gåva till bröstarvinge (dvs barn eller barnbarn) kan ses som förskott på arv om man inte bestämt annat, och det kan avtalas bort med gåvobrev. Men till andra kan du väl ge vad du vill hur du vill. Någon kan rätta mig om det är fel.

  • fyrhju­lsdrif­t
    Sun 3 Oct 2021 20:51
    #5
    Tow2Mater skrev 2021-10-03 20:47:26 följande:

    En gåva till bröstarvinge (dvs barn eller barnbarn) kan ses som förskott på arv om man inte bestämt annat, och det kan avtalas bort med gåvobrev. Men till andra kan du väl ge vad du vill hur du vill. Någon kan rätta mig om det är fel.


    Ja du har rätt, ge pengar till sambo kan gå bra och berörs inte av arvsrätten, men det kan ge problem i framtiden, man ska mer se gåvobrev som ett kvitto på att pengar bytt ägare och kan då användas för jämkning vid arv till bröstarvingar.
    Men hitta igen en transaktion är nästintill omöjligt. spec om det gått något år.
  • Anonym (F)
    Sun 3 Oct 2021 20:52
    #6

    Du får göra vad du vill med dina pengar så länge du inte ger en bröstarvinge fördel mot en annan (vilket din mamma gjorde mot dina syskon).

    Varför skulle du inte köpa en mopedbil till ditt bonusbarn om det är det du vill?

    Relationen med dina biologiska barn kan bli bättre på sikt, om du kämpar för det och inte ger dig. Är pengar inget problem kan du stötta dem också.

  • Sun 3 Oct 2021 20:53
    #7
    Tow2Mater skrev 2021-10-03 20:47:26 följande:

    En gåva till bröstarvinge (dvs barn eller barnbarn) kan ses som förskott på arv om man inte bestämt annat, och det kan avtalas bort med gåvobrev. Men till andra kan du väl ge vad du vill hur du vill. Någon kan rätta mig om det är fel.


    Min uppfattning också.
  • Anonym (E)
    Sun 3 Oct 2021 20:55
    #8

    Varför inte en vanlig moppe?


     

  • fyrhju­lsdrif­t
    Sun 3 Oct 2021 21:06
    #9
    Anonym (X) skrev 2021-10-03 20:30:17 följande:

    Du har redan blåst dina syskon på pengar, varför inte fortsätta med dina egna barn också då?


    Pengar gör få personer glada, det ser jag nu på min mamma, hon är mer bitter för att hon jobbat bort livet, spara o gnatat, fråga varför hon inte reser och lever upp pengarna hon slitit så hårt för, svaret jag är för gammal nu, vill inte resa trivs bäst hemma.

    Man ska mer se vilka minnen man kan spara, då via resor och upplevelser, det är det som skapar livsband, minnen och bra relationer. och detta kan jag inte ge mina barn som inte vill träffa mig, spara till arv gör jag inte som min mamma, visa sig vara det sämsta alternativ.
Svar på tråden Inga gåvobrev ,pengar till bonusbarn.