• fyrhju­lsdrif­t
    Sun 3 Oct 2021 20:26
    10436 visningar
    57 svar
    -1 +2
    57
    10436

    Inga gåvobrev ,pengar till bonusbarn.

    Hej!
    Jag har två barn som jag inte har kontakt med, har även två bonusbarn som jag har en bra kontakt med.
    Bonus barnet vill ha en mopedbil, men mamman har inte ekonomi till att ge henne en, jag känner att jag kan betala den åt henne, ge som en gåva fast skippar att skriva gåvobrev, den kostar ca 139 tusen men blir ändå en gåva på hennes födelsedag.

    Vad jag förstår så blir det bara framtida problem med gåvobrev, då gentemot min bröstarvingar.
    Mina bröstarvingar är oxå två tjejer, nästan samma ålder dom imellan, har gått vårdnadstvist två gånger över dom, sista gången uppgav bägge två att dom inte ville träffa mig mer, bara leva med mamma, har inte träffat dom på över 5 år och förstår att det med all sannolikhet blir livslångt då jag missat största delen av deras uppväxt, den yngre tog upp detta vid sista vårdnadstvisten att vi inte känner varandra, den äldre att hon aldrig ville träffa mig.

    Saknaden av mina egna barn har gjort att jag lever nära mina bonusbarn och ser nu dom som mina närmaste barn, varav jag vill ge dom saker jag inte kan ge mina barn, mina föräldrar betala första bilen, möblera upp första bostaden osv åt mig och det gav en bra start i livet som vuxen. jag har god ekonomi, inga lån på bostad,bil osv , har aldrig varit snål av mig är över 50 och förstår jag kommer ha så jag klarar mig även som pensionär och då har jag inte lagt in mammas kommande arv i min ekonom vilket kommer vara  mer än jag behöver..

    Min mamma lånade ut 250 tusen åt mig för länge sedan, var till huset jag byggde, sålde den fråga om hon ville ha tillbaka pengarna, svaret jag fick = jag är gammal nu, behåll pengarna.
    Vad mamma sa till mig var att berätta inte detta till dina syskon, det kommer ställa till det när hennes arv ska delas, det ses då som ett förskott på arvet.
    Inga gåvobrev eller något skrevs, hon berätta att dom pengarna kommer ingen veta om, banken går aldrig så långt tillbaka i tiden, bara max 7-10 år, sedan omöjligt att hitta igen om ingen vet om det. Vilket jag förstår stämmer till 100% då mitt första ex( inte hon jag har barnen med) fick pengar av hennes föräldrar, när dom senare dog kunde inte hennes syskon hitta igen den överföringen fast dom var giriga jurister, mitt ex är bankman och jag minns när hon fick pengarna, hennes pappan fråga om gåvobrev hon svara skicka bara över pengarna inga gåvobrev behövs.

    Vad jag undrar över är om detta jag gör är rätt? ge till dom barn som lever mig närmast och ger mig mycket glädje, mina egna barn har ju sagt sin mening och det är barn jag inte känner, varför inte göra bonusbarnen och min sambos liv lite lättare och roligare, att betala över på detta sätt är bara för att underlätta senare i livet för min sambo om jag går bort före, eller om det tar slut så har jag ändå en bra kontakt med bonusbarnen.

  • Svar på tråden Inga gåvobrev ,pengar till bonusbarn.
  • fyrhju­lsdrif­t
    Sun 3 Oct 2021 23:20
    #20
    -1
    Anonym (E) skrev 2021-10-03 22:47:42 följande:
    En mopedbil har dock usel säkerhet. Trafikvett kan hon få av en moppe också.
    Vi ska testa en nu till veckan, men har även gett förslaget om en A-traktor , Nu mera är det godkänt att strypa en vanlig bil elektroniskt till 30 kmt. så hon kan välja bil istället, tror det är ett bättre alternativ än en mopedbil, då får man en Audi eller Bmw.
  • fyrhju­lsdrif­t
    Sun 3 Oct 2021 23:27
    #21
    Anonym (Casanova) skrev 2021-10-03 23:11:47 följande:
    Är du en sådan typ då?

    Först svära i rätten att tala sanning. Sen gå upp och sätta dig ner och ljuga inför alla ledamöter och dina syskon?
    Vad är problemet kan man undra? kan barnens mor ljuga inför rätten utan samvete så kan vi alla, rätten bryr sig inte om en lögn så länge den inte kan motbevisas.
    Det är vad jag har lärt mig hela vägen till HD, fungera även där.
    Min mamma sitter även som nämndeman i rätten, hon säger att det är mycket få som berättar sanningen, vara sig det gäller en bil krock eller större mål, det hör till vardagligheter och är inget undantag med en vit lögn.
  • Anonym (Casan­ova)
    Sun 3 Oct 2021 23:32
    #22
    fyrhjulsdrift skrev 2021-10-03 23:27:09 följande:
    Vad är problemet kan man undra? kan barnens mor ljuga inför rätten utan samvete så kan vi alla, rätten bryr sig inte om en lögn så länge den inte kan motbevisas.
    Det är vad jag har lärt mig hela vägen till HD, fungera även där.
    Min mamma sitter även som nämndeman i rätten, hon säger att det är mycket få som berättar sanningen, vara sig det gäller en bil krock eller större mål, det hör till vardagligheter och är inget undantag med en vit lögn.
    Jag skulle inte kunna lura mina syskon. Har inte så mycket med juridik att göra.

    Det kan ju vara den avslappnade attityd du har till ditt eget kött och blod som gör att dom tar avstånd från dig?
  • fyrhju­lsdrif­t
    Mon 4 Oct 2021 00:02
    #23
    Anonym (Casanova) skrev 2021-10-03 23:32:10 följande:
    Jag skulle inte kunna lura mina syskon. Har inte så mycket med juridik att göra.

    Det kan ju vara den avslappnade attityd du har till ditt eget kött och blod som gör att dom tar avstånd från dig?
    Vid HD så for vi ner en dag tidigare, min advokat vill gå på Johan Eriksson, som är Sveriges bästa försvarsadvokat 7 år i rad, den försvarare dom flesta advokater skulle välja om dom råkar i trubbel.
    Oj vilken man, sanning och bevis fick en riktig genomgång när han starta, allt ifråga sats och byggdes upp på vad är sannolikt.
    Gå på en sådan rättegång så kommer även du ifrågasätta vad som är sant eller falskt, även fast det fanns ett vittne som var tvärsäker så tveka även vittne på om det var rätt person efter han var klar med sin plädering.

    Så sanning är bara det du kan bevisa utan rimligt tvivel, allt annat är bara ett försök till en fals anklagelse.

    Med andra ord, även om mina syskon skulle försöka med rätten och sedan förlora så har dom inte bevisat något, finns ingen anledning för dom att sura eller släppa kontakten för den skull, dom får lita på att rätten tog rätt beslut, annars är det fel på dom och inte mig o min mamma.
  • Anonym (Jätte­fin hjälp)
    Mon 4 Oct 2021 00:25
    #24

    Vad fint av dig att du vill hjälpa dina bonusbarn, helt rätt!

    Vad gäller dina egna biologiska barn så är dom nog förlorade till mamman under lång tid framöver. Men jag är helt säker på att det kommer att komma en dag då du kan återuppta kontakten med dem. Kanske dröjer det till den dagen då de själva får barn. För det är just när de själva blir mammor som de kommer att se sin egna mor med lite andra ögon. Så ha detta i åtanke och spara lite pengar tills den dagen då du blir morfar, dina biologiska döttrar kommer att bli glada över ekonomisk stöttning när den dagen väl kommer.

    Fram tills dess så är det verkligen jättefint att du vill stötta dina bonusbarn ekonomiskt. Gör det i den utsträckning din ekonomi tillåter. <3

  • fyrhju­lsdrif­t
    Mon 4 Oct 2021 00:57
    #25
    Anonym (Jättefin hjälp) skrev 2021-10-04 00:25:44 följande:

    Vad fint av dig att du vill hjälpa dina bonusbarn, helt rätt!

    Vad gäller dina egna biologiska barn så är dom nog förlorade till mamman under lång tid framöver. Men jag är helt säker på att det kommer att komma en dag då du kan återuppta kontakten med dem. Kanske dröjer det till den dagen då de själva får barn. För det är just när de själva blir mammor som de kommer att se sin egna mor med lite andra ögon. Så ha detta i åtanke och spara lite pengar tills den dagen då du blir morfar, dina biologiska döttrar kommer att bli glada över ekonomisk stöttning när den dagen väl kommer.

    Fram tills dess så är det verkligen jättefint att du vill stötta dina bonusbarn ekonomiskt. Gör det i den utsträckning din ekonomi tillåter. <3


    Men helt riktigt, nu i övre tonåren snart vuxna sedan familj.
    Lite därför jag tog beslutet om att stötta bonusbarnen, innan vi når dit, tills det ev blir kontakt så måste man ändå leva sitt liv, vare sig jag hjälpt dom köpa sin första bostadsrätt samt annat så ska inte det hållas som en jämkning mot dom biologiska barnen senare, utan ska ses som en tid som varit .
    Jag har fler minnen o länger liv med bonusbarnen än med dom biologiska, hur det än slutar får man ta den dagen, kanske blir att vi umgås och den ekonomiska biten har dom löst själva.

    Men som många arvs trådar eller frågor cirkulerar kring är sambon, hur ska hon kunna bo kvar om jag går bort, ska särkullbarnen skicka ut henne från sitt boende bara för att få ut sitt arv? barn som inte levt vårat liv?
    Detta är nästa fråga man får ta tag i , den frågan kan komma i mellan när så mycket vatten runnit under broarna och det är hon som betytt mest för en i livet så blir det hon som har förtur. pengar ska inte styra om barnen vill ha kontakt senare i livet.
  • Anonym (Kalle­)
    Mon 4 Oct 2021 05:15
    #26

    Gift dig med sambon. Skriv boendet på henne.

  • sextio­talist
    Mon 4 Oct 2021 07:54
    #27
    Anonym (Kalle) skrev 2021-10-04 05:15:17 följande:

    Gift dig med sambon. Skriv boendet på henne.


    Gör ingen större skillnad om de inte har väldigt olika förutsättningar.

    Särkullbarn har alltid företräde till sitt arv.

    Däremot kan man via testamente och försäkringar fixa det. När det gäller detta så är det en bra jurist som gäller
  • Anonym (Casan­ova)
    Mon 4 Oct 2021 07:57
    #28
    fyrhjulsdrift skrev 2021-10-04 00:02:58 följande:
    Vid HD så for vi ner en dag tidigare, min advokat vill gå på Johan Eriksson, som är Sveriges bästa försvarsadvokat 7 år i rad, den försvarare dom flesta advokater skulle välja om dom råkar i trubbel.
    Oj vilken man, sanning och bevis fick en riktig genomgång när han starta, allt ifråga sats och byggdes upp på vad är sannolikt.
    Gå på en sådan rättegång så kommer även du ifrågasätta vad som är sant eller falskt, även fast det fanns ett vittne som var tvärsäker så tveka även vittne på om det var rätt person efter han var klar med sin plädering.

    Så sanning är bara det du kan bevisa utan rimligt tvivel, allt annat är bara ett försök till en fals anklagelse.

    Med andra ord, även om mina syskon skulle försöka med rätten och sedan förlora så har dom inte bevisat något, finns ingen anledning för dom att sura eller släppa kontakten för den skull, dom får lita på att rätten tog rätt beslut, annars är det fel på dom och inte mig o min mamma.
    Det finns guds lagar och människans regler. Även om det inte håller i en domstol har du ju själv erkänt att du lurar dina syskon på pengar. Att du inte har några moraliska betänkligheter angående den saken. Det handlar bara om juridik för din del.

    Johan Eriksson är brottmålsadvokat. Vilket brott stod du åtalad för?
  • Anonym (Kalle­)
    Mon 4 Oct 2021 08:17
    #29
    sextiotalist skrev 2021-10-04 07:54:41 följande:

    Gör ingen större skillnad om de inte har väldigt olika förutsättningar.

    Särkullbarn har alltid företräde till sitt arv.

    Däremot kan man via testamente och försäkringar fixa det. När det gäller detta så är det en bra jurist som gäller


    En sambo ärver inte överhuvudtaget. En maka ärver minst hälften.
Svar på tråden Inga gåvobrev ,pengar till bonusbarn.