• fyrhju­lsdrif­t
    Sun 3 Oct 2021 20:26
    10435 visningar
    57 svar
    -1 +2
    57
    10435

    Inga gåvobrev ,pengar till bonusbarn.

    Hej!
    Jag har två barn som jag inte har kontakt med, har även två bonusbarn som jag har en bra kontakt med.
    Bonus barnet vill ha en mopedbil, men mamman har inte ekonomi till att ge henne en, jag känner att jag kan betala den åt henne, ge som en gåva fast skippar att skriva gåvobrev, den kostar ca 139 tusen men blir ändå en gåva på hennes födelsedag.

    Vad jag förstår så blir det bara framtida problem med gåvobrev, då gentemot min bröstarvingar.
    Mina bröstarvingar är oxå två tjejer, nästan samma ålder dom imellan, har gått vårdnadstvist två gånger över dom, sista gången uppgav bägge två att dom inte ville träffa mig mer, bara leva med mamma, har inte träffat dom på över 5 år och förstår att det med all sannolikhet blir livslångt då jag missat största delen av deras uppväxt, den yngre tog upp detta vid sista vårdnadstvisten att vi inte känner varandra, den äldre att hon aldrig ville träffa mig.

    Saknaden av mina egna barn har gjort att jag lever nära mina bonusbarn och ser nu dom som mina närmaste barn, varav jag vill ge dom saker jag inte kan ge mina barn, mina föräldrar betala första bilen, möblera upp första bostaden osv åt mig och det gav en bra start i livet som vuxen. jag har god ekonomi, inga lån på bostad,bil osv , har aldrig varit snål av mig är över 50 och förstår jag kommer ha så jag klarar mig även som pensionär och då har jag inte lagt in mammas kommande arv i min ekonom vilket kommer vara  mer än jag behöver..

    Min mamma lånade ut 250 tusen åt mig för länge sedan, var till huset jag byggde, sålde den fråga om hon ville ha tillbaka pengarna, svaret jag fick = jag är gammal nu, behåll pengarna.
    Vad mamma sa till mig var att berätta inte detta till dina syskon, det kommer ställa till det när hennes arv ska delas, det ses då som ett förskott på arvet.
    Inga gåvobrev eller något skrevs, hon berätta att dom pengarna kommer ingen veta om, banken går aldrig så långt tillbaka i tiden, bara max 7-10 år, sedan omöjligt att hitta igen om ingen vet om det. Vilket jag förstår stämmer till 100% då mitt första ex( inte hon jag har barnen med) fick pengar av hennes föräldrar, när dom senare dog kunde inte hennes syskon hitta igen den överföringen fast dom var giriga jurister, mitt ex är bankman och jag minns när hon fick pengarna, hennes pappan fråga om gåvobrev hon svara skicka bara över pengarna inga gåvobrev behövs.

    Vad jag undrar över är om detta jag gör är rätt? ge till dom barn som lever mig närmast och ger mig mycket glädje, mina egna barn har ju sagt sin mening och det är barn jag inte känner, varför inte göra bonusbarnen och min sambos liv lite lättare och roligare, att betala över på detta sätt är bara för att underlätta senare i livet för min sambo om jag går bort före, eller om det tar slut så har jag ändå en bra kontakt med bonusbarnen.

  • Svar på tråden Inga gåvobrev ,pengar till bonusbarn.
  • Glinda från Oz
    Mon 4 Oct 2021 15:23
    #40
    -1
    Anonym (Kalle) skrev 2021-10-04 14:45:49 följande:
    Barnen kanske är elaka as..?
    De är bara 7 och 10 år. 
    sextiotalist skrev 2021-10-04 15:01:29 följande:
    Såklart man kan, men det är en väldigt stor chansning, då är det bättre med testamente och försäkringar.
    Barnen är ju, i detta fall, manipulerade av sin mamma. Så då är det inte snällt att straffa barnen

    Jag håller med, ts är ett as. Jag ville mest visa att man kan komma runt lagen. 


    Det går bara att testamentera bort hälften det är därför min kollega gjort som han har gjort. 

  • Anonym (Öh?)
    Mon 4 Oct 2021 15:28
    #41

    Men det var väl inte i TS ärende?!

    Det var ju ett annat mål som advokaten ville gå på (som åhörare) dagen innan! Så tolkar åtminstone jag det ts skrev.


    Anonym (Casanova) skrev 2021-10-04 07:57:03 följande:

    Det finns guds lagar och människans regler. Även om det inte håller i en domstol har du ju själv erkänt att du lurar dina syskon på pengar. Att du inte har några moraliska betänkligheter angående den saken. Det handlar bara om juridik för din del.

    Johan Eriksson är brottmålsadvokat. Vilket brott stod du åtalad för?


  • Anonym (E)
    Mon 4 Oct 2021 15:41
    #42
    fyrhjulsdrift skrev 2021-10-03 23:20:08 följande:
    Vi ska testa en nu till veckan, men har även gett förslaget om en A-traktor , Nu mera är det godkänt att strypa en vanlig bil elektroniskt till 30 kmt. så hon kan välja bil istället, tror det är ett bättre alternativ än en mopedbil, då får man en Audi eller Bmw.
    Inom A-traktor finns det även en hel gemenskap, kan vara trevligt. Men man behöver inget fancy för den högre summan för det.
  • fyrhju­lsdrif­t
    Mon 4 Oct 2021 16:32
    #43
    +1
    sextiotalist skrev 2021-10-04 15:01:29 följande:
    Såklart man kan, men det är en väldigt stor chansning, då är det bättre med testamente och försäkringar.
    Barnen är ju, i detta fall, manipulerade av sin mamma. Så då är det inte snällt att straffa barnen
    Svenska arvslagar har blivit lättare att kringgå, om vi till exempel köper en lägenhet i Spanien som pensionär bor där vinter eller över 186  dagar så går man under Spansk arvsrätt om man väljer det, arvsskatten är mycket låg i vissa regioner och i princip avskaffad i Madrid o många övriga regioner. med fria reseregler är det i princip omöjligt att fastställa vart man bor största delen, utan följs efter det egna valet om vilket arvs lands regler som ska användas. Maka kan välja svensk, jag spansk.

    Där kan man testamentera på olika sätt, som ex välja en bröst arvinge, samt att maka ärver 1 tredjedel av mitt kvarlåtenskap,  man kan gynna bara ett barn med en extra andel, medans den bortvalda bara får dela på 1 tredjedel.
    På så sätt brukar dom flesta lägga ut en så kallad morot i testamentet, om bröstarvingen kan vänta till maka oxå går bort så får hon mer vid det tillfälle eller mycket mindre om hon vill begära det direkt.

    Många vill se det som att man uppsåtligt vill straffa barnen, men det handlar inte om att straffa utan att säkra upp för sin livskamrat, barnen har fått göra ett aktivt val ang förälder, på liknande sätt kan man nu göra ett aktivt val val ang arv.
  • fyrhju­lsdrif­t
    Mon 4 Oct 2021 17:22
    #44
    Anonym (Vem som helst) skrev 2021-10-04 09:24:48 följande:

    Personligen skulle jag inte ta råd av vem som helst gällande arv och gåvor.

    I min värld är det mest naturligt att ha stora gåvor ordentligt dokumenterade och faktiskt upptecknat att det ej är förskott på arv. För jag antar att du också kommer göra andra saker för att minska dina biologiska barns arv, så är det inte smartast att faktiskt ta ordentlig rådgivning innan om hur du bör göra.

    Eftersom du faktiskt har fått en ordentlig genomgång om hur landet ligger efter två vårdnadstvister tänker jag att du faktiskt har koll på vad som skulle kunna tänkas hända. Så rådfråga folk!


    Av erfarenheten så kan jag berätta vad som hände, målet sköts över ett halvår bort innan första mötet, jag fick efter mycket om och men tag i domaren som tagit det beslutet och frågade varför målet första möte skjutits upp så långt, svaret , det är första tiden som passar mellan mig och svarandes advokat.
    När väl mötet ägde rum så representerades motparten av en annan advokat , frågan ställdes varför en annan advokat , varav nuvarande advokat förklara att att hon är på inplanerad föräldraledighet, jag tar över nu.

    Med andra ord så var det domaren själv som sköt upp målet domaren hade inte rådfrågat advokat om tid som passar.

    Om rättssystemet får kring gå egen praxis på eget bevåg så ska även jag få kringgå, då jag har erfarenhet av just gåvobrev och överföringar som inte registreras, även sett att dom inte syns eller kommer upp när man delar arv.

    Man kan säga att domaren har visat mig att man behöver inte vara ärlig, man kan göra vad som passar en bäst.
  • Mon 4 Oct 2021 17:28
    #45
    fyrhjulsdrift skrev 2021-10-03 22:24:18 följande:
    Det handlar inte om att ge bort arv i min mening, mer att leva livet, om jag ger av mig själv till bonusfamiljen så tycker inte jag att biologiska barnen sedan ska komma och begära jämkning om jag dör, om det visa sig att dom fått för mycket i pengar, varav jag håller det dolt och ger inga gåvobrev så vet ingen vart eller hur mycket som gått till dom under livet. som tidigare sagt har även banken sekretess på konton, spec på mig som är företagare, inte säkert dom ens kan begära7- 8 år tillbaka från jag avlider, utan bara vad som finns i tillgångar den dagen.
    Som jag skrev, det är helt okej att ge pengar till bonusbarnen utan några papper. Ingen kan kräva dig eller dödsboet på något. Du spenderar dina pengar som du vill. 
  • Anonym (Livia­)
    Mon 4 Oct 2021 17:36
    #46
    +1

    Skulle nog aldrig ge en tonåring en mopedbil just för att den inte ger någon som helst säkerhet i trafiken. Helt galet att de faktiskt får röra sig på vägarna. Spara dina pengar (och flickans liv) och köp henne en riktig bil när hon tagit körkort istället. 

  • fyrhju­lsdrif­t
    Mon 4 Oct 2021 17:50
    #47
    Anonym (F) skrev 2021-10-04 13:55:53 följande:
    Precis min tanke. Frun kan dra med den enskilda egendomen plus hälften av resten om det vill sig illa.
    Vad folk har litet kunnande, ingen som tänker på att jag fått 250 tusen av min mor ?
    Den är inte registrerad som gåva, hur kan den användas i framtiden?
    1) går jag bort så ska skulder avskrivas från mitt arv, även privata skulder.
    2) Jag har en 10 år yngre bror, han kan kräva in den skulden om jag upplyser han om den, eller min maka upplyser han om den, sin i mellan kan dom helt enkelt skita i skulden men det minskar arv till bröstarvingar. vad jag förstår så har mamma även gett han ett större belopp då han löste ut sitt ex ur huset, jag har 4 syskon, en är rik så hon har absolut inte fått en krona.

    Som sagt min mamma är inte dum,  hon vet vad jag håller på med, och hon stödjer alla sätt som fungerar.
  • Anonym (F)
    Mon 4 Oct 2021 19:06
    #48
    fyrhjulsdrift skrev 2021-10-04 17:50:28 följande:

    Vad folk har litet kunnande, ingen som tänker på att jag fått 250 tusen av min mor ?

    Den är inte registrerad som gåva, hur kan den användas i framtiden?

    1) går jag bort så ska skulder avskrivas från mitt arv, även privata skulder.

    2) Jag har en 10 år yngre bror, han kan kräva in den skulden om jag upplyser han om den, eller min maka upplyser han om den, sin i mellan kan dom helt enkelt skita i skulden men det minskar arv till bröstarvingar. vad jag förstår så har mamma även gett han ett större belopp då han löste ut sitt ex ur huset, jag har 4 syskon, en är rik så hon har absolut inte fått en krona.

    Som sagt min mamma är inte dum,  hon vet vad jag håller på med, och hon stödjer alla sätt som fungerar.


    Men chilla det var inte en inlägg som handlade om dig jag citerade. Det handlade om en annan skribents kollega som satte allt som enskild egendom på frun.
  • Mon 4 Oct 2021 20:25
    #49
    fyrhjulsdrift skrev 2021-10-04 16:32:51 följande:
    Svenska arvslagar har blivit lättare att kringgå, om vi till exempel köper en lägenhet i Spanien som pensionär bor där vinter eller över 186  dagar så går man under Spansk arvsrätt om man väljer det, arvsskatten är mycket låg i vissa regioner och i princip avskaffad i Madrid o många övriga regioner. med fria reseregler är det i princip omöjligt att fastställa vart man bor största delen, utan följs efter det egna valet om vilket arvs lands regler som ska användas. Maka kan välja svensk, jag spansk.

    Där kan man testamentera på olika sätt, som ex välja en bröst arvinge, samt att maka ärver 1 tredjedel av mitt kvarlåtenskap,  man kan gynna bara ett barn med en extra andel, medans den bortvalda bara får dela på 1 tredjedel.
    På så sätt brukar dom flesta lägga ut en så kallad morot i testamentet, om bröstarvingen kan vänta till maka oxå går bort så får hon mer vid det tillfälle eller mycket mindre om hon vill begära det direkt.

    Många vill se det som att man uppsåtligt vill straffa barnen, men det handlar inte om att straffa utan att säkra upp för sin livskamrat, barnen har fått göra ett aktivt val ang förälder, på liknande sätt kan man nu göra ett aktivt val val ang arv.
    Nja om du är skriven i Spanien är det ju inte direkt att kringgå någon lag, man får ju välja lag då. Förstår inte riktigt varför du tycker det är bättre att kunna testamentera bort en tredjedel än hälften, om du nu vill ge max till din fru.  
  • Mon 4 Oct 2021 20:26
    #50
    Anonym (Livia) skrev 2021-10-04 17:36:13 följande:

    Skulle nog aldrig ge en tonåring en mopedbil just för att den inte ger någon som helst säkerhet i trafiken. Helt galet att de faktiskt får röra sig på vägarna. Spara dina pengar (och flickans liv) och köp henne en riktig bil när hon tagit körkort istället. 


    Ger en moped bättre säkerhet? Mopeder har funnits så långt bak i tiden och aldrig ifrågasatts av säkerhetsskäl vad jag kan minnas.

    Går minst lika fort och du får åka två st och körs på samma vägar.
    Ride it like you stole it
  • Glinda från Oz
    Mon 4 Oct 2021 23:27
    #51
    Anonym (E) skrev 2021-10-03 22:47:42 följande:
    En mopedbil har dock usel säkerhet. Trafikvett kan hon få av en moppe också.
    Varför tror du en vanlig moppe har så mycket bättre säkerhet? 
  • fyrhju­lsdrif­t
    Tue 5 Oct 2021 10:05
    #52
    -1
    Anonym (Livia) skrev 2021-10-04 17:36:13 följande:

    Skulle nog aldrig ge en tonåring en mopedbil just för att den inte ger någon som helst säkerhet i trafiken. Helt galet att de faktiskt får röra sig på vägarna. Spara dina pengar (och flickans liv) och köp henne en riktig bil när hon tagit körkort istället. 


    Det blir en riktig bil, en Audi A3 quattro , vi bygger om den tillsammans och besiktar in den, är inget större projekt, men en rolig sak att göra gemensamt. Minns när jag var 15-16 år så byggde jag min första A-traktor och besikta in den, var mycket lättare regler idag och med dagen bilar.

    Haha, visste sedan inte om att det var uppdelat i två läger, mopedbil vs A-traktorer, mopedbilen får gå lite fortare. Men en vanlig bil går så mycket bättre samt underlätta sedan för körkort.
  • Anonym (Vanli­gt)
    Sun 20 Mar 2022 14:15
    #53

    I dagens läge handlar arv om att vara älskad och bli sedd, jag är styvpappa, har varit det sedan barnet varit 4 år, frågan har då ställts om vad som är moraliskt och känslomässigt rätt, vi har bollat frågan om juridisk rätt egentligen har någon betydelse. jag har bröstarvingar vi inte har någon kontakt med.

    1, Bonusbarn har ingen arvsrätt, du kan ge pengar till bonusen som sedan ger dom vidare till din fru.
    2. Vi belånade upp vår fastighet till max för pensionär, detta skapa en mindre bodelning, och skapar trygghet i att frun kan bo kvar.
    3. Ge pengar till bonusbarn, som att betala kontant insats osv på deras första boende och gör den som enskild, bonusbarn förvaltar då kapital, skriv en revers som går till frun, denna revers behövs inte tas upp vid exempelvis en bodelning om du skulle gå bort före.
    Reversen kan även användas åt bägge hållen, om ex sambon går bort först så har bonusbarn då fått pengar som förtidigt arv där hen då är bröstarvinge.
    4. skriv testamente.

    Lägg ihop alla sätten till en och särkullbarnen blir arvlösa.

    Finns fler sätt, fråga på så får du svaren på hur lätt det är.

  • Anonym (Fia)
    Sun 20 Mar 2022 14:53
    #54

    Du gör såklart vad du vill med dina pengar medan du lever. Vill du kringgå reglerna o lagar så kan man alltid det, jag är däremot noll insatt i det. Jag hade levt här och nu men om jag hade gott om pengar hade jag gett mina biologiska barn en slant får du inte det nu för mamman så gör det när de fyller 18 även om de inte vill träffa mig. Det visar på att du älskar dem oavsett. Jag har så svårt för föräldrar som skiter k sina barn. Mina föräldrar skilde sig när jag var kanske 10år. Växte upp bara med mamma. När jag blev vuxen kontaktade min pappa mig och ville finnas där. Men jag känner honom inte ens. Han är bara en äldre man. Orkade inte han ta striden med min mamma så tänker jag inte göra det när det är upp till mig. Men i ditt fall tänker jag att det är två olika saker. Ge till dina bonusar och älska dem är en sak men som sagt är du ekonomisk rik borde ditt samvete säga till dig att kompensera dina biologiska barn. 

  • Anonym (Vanli­gt)
    Sun 20 Mar 2022 15:42
    #55
    Anonym (Fia) skrev 2022-03-20 14:53:59 följande:

    Du gör såklart vad du vill med dina pengar medan du lever. Vill du kringgå reglerna o lagar så kan man alltid det, jag är däremot noll insatt i det. Jag hade levt här och nu men om jag hade gott om pengar hade jag gett mina biologiska barn en slant får du inte det nu för mamman så gör det när de fyller 18 även om de inte vill träffa mig. Det visar på att du älskar dem oavsett. Jag har så svårt för föräldrar som skiter k sina barn. Mina föräldrar skilde sig när jag var kanske 10år. Växte upp bara med mamma. När jag blev vuxen kontaktade min pappa mig och ville finnas där. Men jag känner honom inte ens. Han är bara en äldre man. Orkade inte han ta striden med min mamma så tänker jag inte göra det när det är upp till mig. Men i ditt fall tänker jag att det är två olika saker. Ge till dina bonusar och älska dem är en sak men som sagt är du ekonomisk rik borde ditt samvete säga till dig att kompensera dina biologiska barn. 


    För min del handlar det om en son, när jag träffa min nya, flytta ihop så var sonen 15 år, han börja ta avstånd och sluta hälsa på, vi fortsatte många år att skicka julkort o födelsedagar, prova få kontakt men han ville inte ha kontakt. vad jag förstår så var det för att inte såra sin mamma, enda jag minns vara att hon fråga varför vi köpte ett boende som vi gjorde, boendet var centralt o mycket bra.

    Nu har det gått närmare 19 år sedan vi hört av sonen, kan inte säga att jag känner han något mer, han känner inte mig, vi bor i samma stad, vi kanske har sett varandra men inte känt igen varann, vem vet.

    Men bonusbarn känner jag väl, vi har bra kontakt, dom hälsar på ofta. sonen gillade inte bonusbarnen, han hade nämnt att dessa var för små för att han skulle orka vara hos oss.
    Var bara ett litet tag sedan jag fick arv från min pappa, jag har syskon han var omgift, där vi börja förstå problemet med två kullar barn, pappas fru fick låna pengar av hennes barn för att lösa ut oss, helt sjukt, ändå lät vi henne ta bort bilen o andra saker som minska arvet, hon fick 5-600 tusen av oss och från pappas arv, vi kunde skicka ut henne på gatan eller tvinga henne o flytta, vi kände henne väl, men vi acceptera att hon då fick dessa pengar, som nu kommer gå till hennes barn den dagen hon går vidare. Vi ville bara få det avklarat och inte skjuta upp det till senare, då vi inte heller gillar hennes barn, börja om med delning då hon går bort så har dom mest troligt fiffla bort en massa då ena av hennes barn är känd för att hålla på med mycket fiffel.

    Detta fick oss att fundera hur det hade blivit för oss, om jag går bort, sonen kan då skicka ut henne från boendet, varav vi säkra upp allt.
  • Anonym (Vanli­gt)
    Sun 20 Mar 2022 18:10
    #56
    Anonym (Vanligt) skrev 2022-03-20 15:42:51 följande:
    För min del handlar det om en son, när jag träffa min nya, flytta ihop så var sonen 15 år, han börja ta avstånd och sluta hälsa på, vi fortsatte många år att skicka julkort o födelsedagar, prova få kontakt men han ville inte ha kontakt. vad jag förstår så var det för att inte såra sin mamma, enda jag minns vara att hon fråga varför vi köpte ett boende som vi gjorde, boendet var centralt o mycket bra.

    Nu har det gått närmare 19 år sedan vi hört av sonen, kan inte säga att jag känner han något mer, han känner inte mig, vi bor i samma stad, vi kanske har sett varandra men inte känt igen varann, vem vet.

    Men bonusbarn känner jag väl, vi har bra kontakt, dom hälsar på ofta. sonen gillade inte bonusbarnen, han hade nämnt att dessa var för små för att han skulle orka vara hos oss.
    Var bara ett litet tag sedan jag fick arv från min pappa, jag har syskon han var omgift, där vi börja förstå problemet med två kullar barn, pappas fru fick låna pengar av hennes barn för att lösa ut oss, helt sjukt, ändå lät vi henne ta bort bilen o andra saker som minska arvet, hon fick 5-600 tusen av oss och från pappas arv, vi kunde skicka ut henne på gatan eller tvinga henne o flytta, vi kände henne väl, men vi acceptera att hon då fick dessa pengar, som nu kommer gå till hennes barn den dagen hon går vidare. Vi ville bara få det avklarat och inte skjuta upp det till senare, då vi inte heller gillar hennes barn, börja om med delning då hon går bort så har dom mest troligt fiffla bort en massa då ena av hennes barn är känd för att hålla på med mycket fiffel.

    Detta fick oss att fundera hur det hade blivit för oss, om jag går bort, sonen kan då skicka ut henne från boendet, varav vi säkra upp allt.
    Nämnde inte min mamma, hon ger nu bort arvs pengar till mina två syskons barn, hon säger att hon inte behöver pengarna något mer, hon är gammal men ännu frisk, hon gilla inte att vi gav bort 600 tusen till pappas fru, hon skulle krävt ut även dessa pengar, men varken jag eller mina syskon känner att vi behöver så mycket pengar, vi har så vi klarar oss. vi fick ändå ett större arv än vi trodde efter pappa. Mammas pengar har vi sagt att hon ska slösa upp, lite därför hon ger bort dom, men min son får inget, då inte heller hon känner han.
    Men för oss tre syskon så spelar det ingen roll, vi har inte den synen på arv nu när vi själva börjar bli gamla, mamma är bara 20 år äldre än oss.
  • Sun 20 Mar 2022 19:06
    #57
    fyrhjulsdrift skrev 2021-10-03 20:26:52 följande:

    Vad jag undrar över är om detta jag gör är rätt? ge till dom barn som lever mig närmast och ger mig mycket glädje, mina egna barn har ju sagt sin mening och det är barn jag inte känner, varför inte göra bonusbarnen och min sambos liv lite lättare och roligare, att betala över på detta sätt är bara för att underlätta senare i livet för min sambo om jag går bort före, eller om det tar slut så har jag ändå en bra kontakt med bonusbarnen.


    Eftersom du verkar ha pengar så vänd dig till en jurist/advokat som är specialiserad på arv för bästa möjlig rådgivning och hjälp.
Svar på tråden Inga gåvobrev ,pengar till bonusbarn.