• Mon 4 Oct 2021 18:53
    2986 visningar
    39 svar
    39
    2986

    Köpekontrakt fastighet

    Hej,

    Jag ska köpa in mig i min sambos bostad och vi håller nu på att skriva ett köpekontrakt men har en fundering. I köpekontraktet ska det framgå att jag tar över halva bostadslånet så under rubriken ?betalning? har vi delat upp det i olika punkter hur betalningen ska gå till där en punkt lyder ?genom övertagande av halva säljarens bostadslån: xx kr?.

    Någon som har koll? Kan man skriva så? Eller bör det stå på ett annat sätt / på fler ställen i kontraktet? I köpeskillingen har vi då räknat med halva lånesumman.

  • Svar på tråden Köpekontrakt fastighet
  • Anonym (Casan­ova)
    Mon 4 Oct 2021 18:56
    #1
    Hejsan91hejsan skrev 2021-10-04 18:53:40 följande:

    Hej,

    Jag ska köpa in mig i min sambos bostad och vi håller nu på att skriva ett köpekontrakt men har en fundering. I köpekontraktet ska det framgå att jag tar över halva bostadslånet så under rubriken ?betalning? har vi delat upp det i olika punkter hur betalningen ska gå till där en punkt lyder ?genom övertagande av halva säljarens bostadslån: xx kr?.

    Någon som har koll? Kan man skriva så? Eller bör det stå på ett annat sätt / på fler ställen i kontraktet? I köpeskillingen har vi då räknat med halva lånesumman.


    Jättelätt. Släng pappret och gå till banken. Dom fixar papper åt er.

    Din sambo får inte sälja halva bostaden och skriva över lån på dig. Det blir då ett avtalsbrott gent emot banken eftersom hon har belånat bostaden och deras säkerhet för det lånet är just bostaden.
  • Mon 4 Oct 2021 19:19
    #2
    Anonym (Casanova) skrev 2021-10-04 18:56:48 följande:

    Jättelätt. Släng pappret och gå till banken. Dom fixar papper åt er.

    Din sambo får inte sälja halva bostaden och skriva över lån på dig. Det blir då ett avtalsbrott gent emot banken eftersom hon har belånat bostaden och deras säkerhet för det lånet är just bostaden.


    Det är klart banken är inblandad men vi vill skriva alla kontrakt själva. Att få låna har jag redan fått ja på sen långt tillbaka. Någon som har skrivit liknande kontrakt?
  • Mon 4 Oct 2021 19:45
    #3
    Hejsan91hejsan skrev 2021-10-04 19:19:59 följande:
    Det är klart banken är inblandad men vi vill skriva alla kontrakt själva. Att få låna har jag redan fått ja på sen långt tillbaka. Någon som har skrivit liknande kontrakt?
    Har inte skrivit något sådant, men om vi säger att han har lån på 100kr varför skriver ni inte helt enkelt att du betalar 50kr när du fått ditt lån från banken på 50kr. Du får då ditt lån, som används till att lösa halva hans lån.

    Att du övertar ett lån betyder ju att du får ett eget nytt lån och halva hans lån blir löst, det är tekniskt sett inte så att du tar över hans lån. 
  • Anonym (Casan­ova)
    Mon 4 Oct 2021 20:04
    #4
    Hejsan91hejsan skrev 2021-10-04 19:19:59 följande:
    Det är klart banken är inblandad men vi vill skriva alla kontrakt själva. Att få låna har jag redan fått ja på sen långt tillbaka. Någon som har skrivit liknande kontrakt?
    Nä, och eftersom ditt ägande av bostaden normalt sett är bankens säkerhet för lånet så tror jag inte att dom vill ha ett "Kalle Anka"-kontrakt på saken.
  • Anonym (Man50­)
    Mon 4 Oct 2021 20:40
    #5

    Banken gör sånt här varje dag

    Se till att att du står med på ?riktigt? på banklånet

    Genom banken

    Annars har du inget att komma med när ni ska gå skilda vägar , då måste du driva det själv i en domstol mot din före detta partner

    ?Kalle anka kontrakt ? blir då jobbigt

    Då förlorar du dina pengar och bostaden

    För du kommer inte orka hålla på och det kostar en massa pengar

  • Anonym (F)
    Mon 4 Oct 2021 21:25
    #6

    Varför tror du att ni formulerar det här kontraktet bättre än banken? Eller försöker ni spara kaffepengar på en av livets största affärer?

  • Mon 4 Oct 2021 21:50
    #7
    Anonym (F) skrev 2021-10-04 21:25:28 följande:

    Varför tror du att ni formulerar det här kontraktet bättre än banken? Eller försöker ni spara kaffepengar på en av livets största affärer?


    Snälla sluta svara bara ni som har omogna svar:)!

    Anledningen att jag frågar är ju för att vi ska se till att kontraktet blir rätt. Det är ju ingen hjärnforskning att skriva kontrakt men är ju viktigt att det blir korrekt när det gäller lånet. Känns som att kasta pengar i sjön och anlita banken för 5 olika kontrakt när det enda jag behöver är någon som skrivit ett liknande kontrakt och vet hur man formulerar sig. Dessutom kommer ju banken inte godkänna kontraktet och skriva över mig på halva lånet om det inte är juridiskt rätt så ingen fara att det blir ett kalleankakontrakt. Har redan ett köpekontrakt att gå efter som mall sen tidigare köp men nu eftersom jag köper in mig i en annans bostad undrade jag bara om någon skrivit liknande ?

    Tycker det är bullshit att man ska betala pengar bara för att man är lat och det är den lättaste utvägen. Alla människor kan klara av att skriva kontrakt bara man läser på lite och frågar runt :)
  • Mon 4 Oct 2021 22:07
    #8
    Hejsan91hejsan skrev 2021-10-04 21:50:48 följande:

    Snälla sluta svara bara ni som har omogna svar:)!

    Anledningen att jag frågar är ju för att vi ska se till att kontraktet blir rätt. Det är ju ingen hjärnforskning att skriva kontrakt men är ju viktigt att det blir korrekt när det gäller lånet. Känns som att kasta pengar i sjön och anlita banken för 5 olika kontrakt när det enda jag behöver är någon som skrivit ett liknande kontrakt och vet hur man formulerar sig. Dessutom kommer ju banken inte godkänna kontraktet och skriva över mig på halva lånet om det inte är juridiskt rätt så ingen fara att det blir ett kalleankakontrakt. Har redan ett köpekontrakt att gå efter som mall sen tidigare köp men nu eftersom jag köper in mig i en annans bostad undrade jag bara om någon skrivit liknande ?

    Tycker det är bullshit att man ska betala pengar bara för att man är lat och det är den lättaste utvägen. Alla människor kan klara av att skriva kontrakt bara man läser på lite och frågar runt :)


    Familjeliv är en riktigt dålig referens i sammanhanget. Ska ni inte ta det via bank eller mäklare så kontakta en jurist.
  • Mon 4 Oct 2021 22:15
    #9
    Jemp skrev 2021-10-04 22:07:37 följande:

    Familjeliv är en riktigt dålig referens i sammanhanget. Ska ni inte ta det via bank eller mäklare så kontakta en jurist.


    Ja skrev endast i syfte att fråga om någon hade skrivit liknande kontrakt men verkar endast få oseriösa svar :) vi vet att både bank och jurister finns att ta hjälp av :)
  • Anonym (F)
    Mon 4 Oct 2021 22:24
    #10
    Hejsan91hejsan skrev 2021-10-04 21:50:48 följande:

    Snälla sluta svara bara ni som har omogna svar:)!

    Anledningen att jag frågar är ju för att vi ska se till att kontraktet blir rätt. Det är ju ingen hjärnforskning att skriva kontrakt men är ju viktigt att det blir korrekt när det gäller lånet. Känns som att kasta pengar i sjön och anlita banken för 5 olika kontrakt när det enda jag behöver är någon som skrivit ett liknande kontrakt och vet hur man formulerar sig. Dessutom kommer ju banken inte godkänna kontraktet och skriva över mig på halva lånet om det inte är juridiskt rätt så ingen fara att det blir ett kalleankakontrakt. Har redan ett köpekontrakt att gå efter som mall sen tidigare köp men nu eftersom jag köper in mig i en annans bostad undrade jag bara om någon skrivit liknande ?

    Tycker det är bullshit att man ska betala pengar bara för att man är lat och det är den lättaste utvägen. Alla människor kan klara av att skriva kontrakt bara man läser på lite och frågar runt :)


    Bullshit hit och dit. Formfel har bitit många i svansen men vi ?lata? som köper tjänsten är garanterade att slippa det.

    Men kör på du. Du får säkert bensäkra råd bland random människor.
Svar på tråden Köpekontrakt fastighet