• Mon 4 Oct 2021 22:55
    4729 visningar
    4 svar
    4
    4729

    Dålig wifi kontakt mellan dator och router. Hjälp

    Hej,

    Vi har skaffat mobilt bredband oxh verkligen testat oss fram med både operatörer, deras router och platser. Skrev ner hastigheter flera ggr om dagen på olika platser.

    Tillslut blev en vald och även platsen i huset , som visade bäst hastighet oftast.

    Men ett problem med detta är att interner knappt funkar vid datorn och det gör mig galen.

    Jag vill inte flytta routern för där ger den bra resultat till allas sovrum tvrum och kök, då den står i mitten mitten huset. Men av någon anledning har den problem till datorn.

    Dock kan den ha ggr som den går över 10 men oftast är den jätte låg och knappt funktionell.

    Men när jag sitter bredvid med mobilen kan den få bättre hastighet..

    Så jag funderar på om själva datorn kan vara problemet??

    Någon som har tips och råd ..är så allmänt less oxh orkeslös på krångel nu.. Varit så mycket ett tag så all hjälp jag kan få är jag så tacksam för..

    Att köpa en till router för att testa vill man jj gärna undvika ol det behövs då den som är köpt är en ny modell. Har även funderar på någon slags förlängsre ?

  • Svar på tråden Dålig wifi kontakt mellan dator och router. Hjälp
  • Mon 4 Oct 2021 23:10
    #1

    Är det en stationär dator? Om så är fallet kan själva chassit blockera wi-fi-signalen. Dvs pröva att rotera på chassit så att antennerna får fri sikt till routern.

    Fungerar det så kan du överväga att sätta in ett trådlöst grafikkort med sladd upp till en extern antenn eller om du vill möblera om.

  • Mon 4 Oct 2021 23:24
    #2

    Hej,

    Japp det är en stationär.

    Aha. Kan det räcka att vända på datorn alltså.

    Det andra du skrev om.. Skulle du kunna hjälpa mig mer specifikt med det.???? hur gör jag det oxh hur vet jag att jag köper rätt

  • Mon 4 Oct 2021 23:39
    #3
    ALLIEVERDO skrev 2021-10-04 23:24:22 följande:

    Hej,

    Japp det är en stationär.

    Aha. Kan det räcka att vända på datorn alltså.

    Det andra du skrev om.. Skulle du kunna hjälpa mig mer specifikt med det.???? hur gör jag det oxh hur vet jag att jag köper rätt


    Kanske fungerar. Radiosignaler är hälften vetenskap, hälften religion.

    www.webhallen.com/se/product/184569-ASUS-PCE-AC68-Dual-band-Wireless-AC1900-PCI-E-adapter-1900Mbps

    Det är en standardkontakt. Har du inte en väldigt gammal dator så passar den. Är du osäker kan du öppna sidan av datorn. Ta en bild på innanmätet. Gå förbi en datorbutik och berätta att du vill ha ett nätverkskort med extern antenn och visa bilden.
  • Tue 5 Oct 2021 09:04
    #4

    Nu är ju inte mobilt bredband så mycket att ha, men överlag om man har problem med wifi i sin lägenhet eller villa så är ett mesh-system att rekommendera. Det är ett system som använder 2 eller flera enheter och prioriterar signalen mellan sig på ett nät, sedan sprider de wifi signalen vidare runt sig på ett annat nät. Det gör att man kan få bättre signaler över större yta, trots många väggar eller föremål som annars stör ut wifi-signalen.


    Vanligt är att man har en enhet på varje våning.

Svar på tråden Dålig wifi kontakt mellan dator och router. Hjälp