• Tue 5 Oct 2021 17:18
    939 visningar
    3 svar
    3
    939

    Hur mycket ska man jobba över?

    Hej, har nyss börjat 2 årig studie på Yh och har ett extrajobb på mitt förra jobb och jag ska flytta snart och har ett lån att betala, samt att jag spelar hockey.

    Jag har csn på 10 ungefär i månaden och har största möjlighet att jobba ungefär 15-34 timmar i veckan beroende på match, träning, lektion etc

    Min hyra med garage /2 för har sambo är på ungefär 4000 plus mat och abbonemang och avbetalning på 1000 kr budgetkalkyl hamnar jag på ungefär 7800 för mig då allt inräknat, förutom soppa till bilen och andra omkostnader

    Då till frågan är hur mycket hade ni siktat på att jobba för är nöjd där omkring 13-18 timmar i veckan+helger kanske nån gång man orkar mer!. Men ska ju plugga också. Då får jag ut ungefär 7000 kr extra i månaden plus tillägg tror ni det håller i längden? Då kan man ju spara tänkte jag och ha över lite till annat också!

    Kom med åsikter gärna!

  • Svar på tråden Hur mycket ska man jobba över?
  • Tue 5 Oct 2021 17:23
    #1

    Det handlar mindre om åsikter och mer om fakta. För att få csn får du inte jobba hur mycket som helst, fråga dem.

  • Tue 5 Oct 2021 20:12
    #2
    Mortiscia80 skrev 2021-10-05 17:23:08 följande:
    Det handlar mindre om åsikter och mer om fakta. För att få csn får du inte jobba hur mycket som helst, fråga dem.
    Hur stor inkomst får jag ha?

    Det beror på din studietakt och hur många veckor du får studiestöd för under ett kalenderhalvår. Du får ha inkomster upp till ett visst belopp utan att studiestödet påverkas. Detta belopp kallas för fribelopp.


    Med anledning av coronapandemin så är fribeloppet inom studiemedlen tillfälligt borttaget under hela 2021. Det innebär att dina inkomster under det här året, inte påverkar hur mycket studiemedel du kan få.

    Det finns alltså ingen gräns just nu...
    Men vilken kapacitet TS har och vilka prioriteringar TS gör kan bara TS svara på.

    1) Klara studierna. Det måste vara viktigast. För annars kan du bara sluta plugga!
    2) Gör saker som mår bra av, det kan vara träning som du prioriterar.
    3) Behöver du extrapengar, så jobbar du sen på den tid du anser är rimlig.


  • Tue 5 Oct 2021 20:14
    #3
    nnnnnnnn skrev 2021-10-05 20:12:07 följande:
    Hur stor inkomst får jag ha?

    Det beror på din studietakt och hur många veckor du får studiestöd för under ett kalenderhalvår. Du får ha inkomster upp till ett visst belopp utan att studiestödet påverkas. Detta belopp kallas för fribelopp.


    Med anledning av coronapandemin så är fribeloppet inom studiemedlen tillfälligt borttaget under hela 2021. Det innebär att dina inkomster under det här året, inte påverkar hur mycket studiemedel du kan få.

    Det finns alltså ingen gräns just nu...
    Men vilken kapacitet TS har och vilka prioriteringar TS gör kan bara TS svara på.


    Det är inte lång tid kvar av året så det är bra att veta redan innan nyåret vad som gäller.
Svar på tråden Hur mycket ska man jobba över?