• Tue 5 Oct 2021 17:35
    1189 visningar
    4 svar
    +1
    4
    1189

    Vet inte hur jag ska berätta för förälder att jag vill flytta hem

    Hej, jag har ett dilemma och vågar inte riktigt vända mig till någon i min närhet än då jag inte riktigt vet hur jag ska berätta det...
    Jag flyttade nämligen iväg i slutet av sommaren för att studera på en annan ort, väldigt långt ifrån där jag bodde innan. 
    Jag insåg efter ca en månad in i utbildningen att det inte var rätt och att det inte kommer vara något jag vill göra i framtiden, detta vet redan mina föräldrar om och det är absolut ingen fara, det kan lätt bli fel.
    Jag föreslog att jag skulle bo kvar här och jobba istället då jag fått ett bra jobb erbjudande, men nu såhär 2 veckor senare känner jag att det inte känns rätt heller. Jag vill gärna flytta hem när kontraktet på min lägenhet gått ut och jobba några månader i min hemstad då jag har ett bra jobb där som jag kan återgå till. Jag har även en plan att återuppta mina studier inom ett annat yrke i en ort närliggande till min hemort då det är en bra högskola och det är två städer jag verkligen trivs i och det känns som rätt val.
    Men hur berättar jag detta? Jag är rädd att de ska se på mig som ett misslyckande och att jag bara flyttar hem för hemlängtan. Jag vet att det inte vill att jag ska bli fast i staden jag är uppväxt i men bara för att jag pluggar i närheten behöver inte det betyda att jag jobbar och bor där senare?


    Jag tror verkligen att jag tog ett förhastat beslut eftersom att det kändes som att detta var det som alla andra ville och jag var inte alls redo att flytta såhär långt hemifrån. 
    Uppskattar all hjälp. 

  • Svar på tråden Vet inte hur jag ska berätta för förälder att jag vill flytta hem
  • Tue 5 Oct 2021 17:37
    #1
    +1

    Var ärlig och säg som det är. Lägg sedan fram din plan för vad du tänkt dig. Lycka till!

  • Anonym (En mamma)
    Tue 5 Oct 2021 17:42
    #2
    +1

    Säg bara som det är, det du skriver här. Var inte rädd. En förälder vill alltid sitt barns  bästa hur gamla de än är. Det är nog vanligare än du tror att detta händer och det är inget misslyckande alls. Även om föräldrarna vill att du ska flytta från din hemort så är det faktiskt bara upp till dig och inte dem hur du vill göra. Och för att du flyttar hem igen nu betyder inte att du alltid kommer bo kvar utan du behöver det just nu. Bra att du inte slösar mer tid på en utbildning du inte vill arbeta med framöver, ibland behöver man testa lite för att sen veta. Se det som sagt inte som något misslyckande.

  • Anonym (Nk)
    Tue 5 Oct 2021 17:51
    #3

    Klart du ska flytta hem igen, om du slutat på utbildningen så har du ju inget socialt umgänge i denna stad och klart att det blir mer hemlängtan då. Mina föräldrar hade bara blivit glada om jag då flyttat hem tiden emellan, det viktigaste är ju att du hittar en utbildning du vill gå istället.

  • Anonym (Nk)
    Tue 5 Oct 2021 17:51
    #4

    Klart du ska flytta hem igen, om du slutat på utbildningen så har du ju inget socialt umgänge i denna stad och klart att det blir mer hemlängtan då. Mina föräldrar hade bara blivit glada om jag då flyttat hem tiden emellan, det viktigaste är ju att du hittar en utbildning du vill gå istället.

Svar på tråden Vet inte hur jag ska berätta för förälder att jag vill flytta hem