• Wed 6 Oct 2021 13:59
    3202 visningar
    8 svar
    8
    3202

    Plötslig viktuppgång av antidepressiva- vad händer med vikten när man slutar?

    Hej!

    Behöver råd angående viktuppgång och antidepressiva:

    I April började jag med Fluoxetin 60 milligram. Hade rejäla insättningssytom med huvudvärk, illamående och skakningar. Men vikten blev oförändrad- jag gick till och med ner lite i vikt. Jag var väldigt tydlig mot läkaren att jag vill ha en medicin som inte orsakar viktuppgång-den "presenten" kunde jag vara utan då det redan var tillräckligt många saker som var jobbigt mentalt.

    Väldigt plötsligt började jag att gå upp i vikt-för cirka en månad sedan. Jag har INTE ändrat på mina kostvanor. Vågen har börjat att ticka uppåt och på en månad så har jag gått upp cirka 4- 5 kilo- återigen UTAN att ändra på min kost. Brukar ligga på 72 kilo och har gjort det i flera ÅR-: med fluoxetinet gick jag sedan ner till cirka 70 kilo. Idag vägde jag 76 kilo och i förra veckan var det cirka 74. Åtetigen: Denna vikt är ovanligt hög för mig- utan någon koständrimg.

    Läkaren och jag har tillsammans bestämt att jag ska sluta med medicinen- troligen är detta ovanligt med fluoxetin men givetvis skulle jag ha den där turen och tillhöra undantaget.

    Ni som slutade med antidepp/fluoxetin: Hur blev vikten efteråt? Gick ni ner igen? Jag trivdes väldigt bra med mina 70 kilo under sommaren/våren... Trivs inte med min nya vikt då det dessutom är väldigt ojämnt fördelat på kroppen......

    Tacksam för svar

  • Svar på tråden Plötslig viktuppgång av antidepressiva- vad händer med vikten när man slutar?
  • Anonym (hmm)
    Wed 6 Oct 2021 14:04
    #1

    Äter cipralex som också är SSRI men är smal som en pinne precis som jag var innan jag började med dom. Har inga biverkningar alls från medicinen. 

    Beror viktuppgången på fluoxetin så bör du ju gå ner om du slutar med tabletterna, dock kanske det inte kommer gratis. Men rent krasst är det ju så att man går upp i vikt om man stoppar in mer kalorier än man gör av med. Testa att sluta alternativt gå till vårdcentralen och ta lite prover, sköldkörteln b la. 

  • Anonym (...)
    Wed 6 Oct 2021 14:25
    #2

    jag gick upp ca 30kg på min ssri, hehe förlorade ca 10kg efter jag slutade med dem, inom några månader... mycket vätska tror jag , resten fpr jag kämpa med, känns som att skiten föräldrade hela min ämnesomsättning, jag var sjukt smal innan och inget kunde typ få mig tjock

  • Anonym (...)
    Wed 6 Oct 2021 14:25
    #2

    jag gick upp ca 30kg på min ssri, hehe förlorade ca 10kg efter jag slutade med dem, inom några månader... mycket vätska tror jag , resten fpr jag kämpa med, känns som att skiten föräldrade hela min ämnesomsättning, jag var sjukt smal innan och inget kunde typ få mig tjock

  • Anonym (knasm­edicin­)
    Wed 6 Oct 2021 18:45
    #3

    En vän till en vän svällde som en ballong på SSRI, hon sa själv att hon inte hade någon botten utan alltid var hungrig med dem. Jag kände inte ens igen henne på stan en gång jag träffade henne då.

    När hon till sist konstaterade att hon blev mer deppig och orolig av sin övervikt än av det som hon från början fick tabletterna mot så slutade hon med dem, och all vikt rann av igen på 5 månader.

  • Anonym (knasm­edicin­)
    Wed 6 Oct 2021 18:50
    #4
    Anonym (hmm) skrev 2021-10-06 14:04:38 följande:

    Äter cipralex som också är SSRI men är smal som en pinne precis som jag var innan jag började med dom. Har inga biverkningar alls från medicinen. 

    Beror viktuppgången på fluoxetin så bör du ju gå ner om du slutar med tabletterna, dock kanske det inte kommer gratis. Men rent krasst är det ju så att man går upp i vikt om man stoppar in mer kalorier än man gör av med. Testa att sluta alternativt gå till vårdcentralen och ta lite prover, sköldkörteln b la. 


    Nej, så enkelt är det verkligen inte.

    Vill jag rasa i vikt kan jag bara äta "spår av vete" i en vecka, sen tar jag inte upp näring normalt i 2-3 månader och kan nätt och jämnt hålla vikten även om jag sitter på en soffa och äter hemlagad glass på en halvliter vispgrädde, några deciliter socker och ett paket Odensenougat per vecka förutom all vanlig mat.
    Äter jag som vanligt med en balanserad kaloribudget tappar jag drygt ett kilo i veckan.

    Ca 5-10% av befolkningen uppskattas ha lindrig glutenkänslighet som inte ger symptom och tar då inte upp alla kalorier som de äter. Min mamma har fuskat med det i 30 år innan läkaren konstaterade hennes skadade tarm.
  • Thu 7 Oct 2021 23:11
    #5

    Tack för era svar!

    Jag tycker att det är läskigt att ett piller (i detta fall 60 mg fluoxetin) kan orsaka sådana drastiska viktproblem på så kort tid. Vad som är ännu läskigare är att jag hade en stabil vikt på SAMMA dos för att sedan så plötsligt gå upp i vikt cirka 1 kilo i veckan-från ena månaden till den andra..

    Jag köper inte regeln "kalorier in-kalorier ut" i detta fall. Det är en jättebra tumregel som faktiskt har fungerat när jag har gått ner i vikt tidigare. Men i detta fall stämmer det inte eftersom jag de fakto inte äter mer än innan. "Konstigt" nog var min vikt stabil de senaste månaderna och sedan helt plötsligt börjar den öka så jävla snabbt..... Nä-det måste vara någåt annat som sker här. När man ökat i vikt så snabbt (trots att man i vanliga fall brukar ha stabil vikt) - då handlar det inte om kalorierna.

    Jag har slutat med medicinen igår helt och hållet. Har även ringt min husläkare som har beställt prover på sköldkörteln..... Ibland kan tydligen dessa mediciner påverka sköldkörteln- om så är fallet för mig så hoppas jag att den återställs när skiten är ute ur min kropp..

    Känner mig så down av denna situation-det är verkligen inte kul när man så hastigt ökar i vikt ????

  • Thu 7 Oct 2021 23:11
    #6

    Tack för era svar!

    Jag tycker att det är läskigt att ett piller (i detta fall 60 mg fluoxetin) kan orsaka sådana drastiska viktproblem på så kort tid. Vad som är ännu läskigare är att jag hade en stabil vikt på SAMMA dos för att sedan så plötsligt gå upp i vikt cirka 1 kilo i veckan-från ena månaden till den andra..

    Jag köper inte regeln "kalorier in-kalorier ut" i detta fall. Det är en jättebra tumregel som faktiskt har fungerat när jag har gått ner i vikt tidigare. Men i detta fall stämmer det inte eftersom jag de fakto inte äter mer än innan. "Konstigt" nog var min vikt stabil de senaste månaderna och sedan helt plötsligt börjar den öka så jävla snabbt..... Nä-det måste vara någåt annat som sker här. När man ökat i vikt så snabbt (trots att man i vanliga fall brukar ha stabil vikt) - då handlar det inte om kalorierna.

    Jag har slutat med medicinen igår helt och hållet. Har även ringt min husläkare som har beställt prover på sköldkörteln..... Ibland kan tydligen dessa mediciner påverka sköldkörteln- om så är fallet för mig så hoppas jag att den återställs när skiten är ute ur min kropp..

    Känner mig så down av denna situation-det är verkligen inte kul när man så hastigt ökar i vikt ????

  • Anonym (hmm)
    Sun 10 Oct 2021 13:58
    #7
    Anonym (knasmedicin) skrev 2021-10-06 18:50:51 följande:
    Nej, så enkelt är det verkligen inte.

    Vill jag rasa i vikt kan jag bara äta "spår av vete" i en vecka, sen tar jag inte upp näring normalt i 2-3 månader och kan nätt och jämnt hålla vikten även om jag sitter på en soffa och äter hemlagad glass på en halvliter vispgrädde, några deciliter socker och ett paket Odensenougat per vecka förutom all vanlig mat.
    Äter jag som vanligt med en balanserad kaloribudget tappar jag drygt ett kilo i veckan.

    Ca 5-10% av befolkningen uppskattas ha lindrig glutenkänslighet som inte ger symptom och tar då inte upp alla kalorier som de äter. Min mamma har fuskat med det i 30 år innan läkaren konstaterade hennes skadade tarm.
    Jag har celiaki. På mig märktes det genom att jag var trött jämt. Tog alltså inte upp vitaminer och mineraler som normala gör. Sen var jag smal, men det är jag fortfarande trots att jag äter 100% glutenfritt. Så ja, andra saker spelar in på vikten, men glutenfri kost får inte mig att gå upp i vikt eller bli normalviktig, är fortfarande smal så det är olika.
  • Anonym (knasm­edicin­)
    Mon 11 Oct 2021 18:19
    #8
    Anonym (hmm) skrev 2021-10-10 13:58:53 följande:
    Jag har celiaki. På mig märktes det genom att jag var trött jämt. Tog alltså inte upp vitaminer och mineraler som normala gör. Sen var jag smal, men det är jag fortfarande trots att jag äter 100% glutenfritt. Så ja, andra saker spelar in på vikten, men glutenfri kost får inte mig att gå upp i vikt eller bli normalviktig, är fortfarande smal så det är olika.
    Det kan det klart vara men det var inte riktigt det som var min poäng med inlägget. 

    Faktum kvarstår att en del har kalorirabatt, vare sig de vet om det eller inte.
Svar på tråden Plötslig viktuppgång av antidepressiva- vad händer med vikten när man slutar?