• Godochglad

    Bettskena - erfarenheter

    Hej!

    Min tandläkare har rekommenderat att jag skaffar bettskena. Jag vet att jag gnisslar tänder ibland och jag tvivlar inte på att bettskena skulle hjälpa- om man använde den.

    Men kan man verkligen sova med en sån grej i munnen?

    Känns den inte väldigt hård?

    Kan man sova på sidan?

    Om du har bettskena skulle jag bli så glad om du ville dela med dig av hur det är.

    De är ju dyra, så det vore snopet att köpa och sen inse att man ändå inte använder den.

    Tandläkare tjänar ju på att sälja, så jag vet inte om det går att lita på dem. De sa att det tar ett tag att vänja sig, men som småbarnsförälder har man ju inte lust att sova dåligt på grund av bettskena utöver allt annat?

  • Svar på tråden Bettskena - erfarenheter
  • Anonym (…)

    Jag har tandställning i form av bettskenor som flyttar tänderna lite i taget. Jag har inge problem att sova med dom.

  • Tecum

    Jag har en sån bettskena som du ska få. Det kändes lite konstigt i början men jag har inte haft några problem att sova, inte ens i början eller i någon ställning. Den är gjord av silikon och känns inte hård. Det är viktigt att den är rätt utprovad men det är tandläkarens ansvar.

  • Anonvm
    Godochglad skrev 2021-10-06 21:32:34 följande:

    Om du har bettskena skulle jag bli så glad om du ville dela med dig av hur det är.

    De är ju dyra, så det vore snopet att köpa och sen inse att man ändå inte använder den.


    Jag har gnisslat tänder i sömnen helt galet större delen av mitt vuxna liv.

    Ung o dum trodde man att man var odödlig o sket i allt.... Vilket gjorde att jag bara struntade i detta...
    Till jag var runt 30-35 nånstans, då var emaljen på tuggytorna så pass tunn att jag började märka av allt skit detta drar med sig.
    Det blev till att lägga en hinna plast på tuggytan i hela käften, utspritt på några besök och efterjusteringar så landade notan runt 35.000:-
    När det då även gick upp för mig att jag skulle behöva göra om detta med några års mellanrum om jag inte började använda bettskena så blev det helt plötsligt intressant.

    Sagt o gjort, en bettskena betälldes efter avgjutning av mina "nya fina" tänder med plast på. Har faktiskt glömt, men jag tror den gick lös på 6-7000:-
    Det spände nått överdjävulskt i käken att ha den på, jag var inne 2 gånger och fick den justerad, men gav sen upp.

    När jag då beklagade mig hos en vän så frågade han varför jag inte bara köper en sån vanlig bettskena på typ mataffären eller apoteket som man kokar och formar själv hemma....
    Jag hade inte ens tänkt på att dessa fanns innan..
    Iväg o handla, den kostade typ 2-300:- o var riktigt enkel att forma själv hemma.
    Detta var något HELT annat, mjuk, följsam o var itne det minsta obekväm att ha isatt.

    Det slutade med att jag kastade den svindyra måttbeställda tandläkar-skenan åt helvete. Nu kör jag bara dessa som man kokar o formar själv hemma.
    Det visade sig även att sjukvården köper in dessa i "bulk", så en vän som jobbar inom vården kan löneglida hem ett par åt mig då o då. Jag byter nog inte så ofta som jag borde även fast jag nu får tag i dessa gratis, kanske 2-3gånger om året.

    Så mitt tips blir tveklöst att testa dessa som du kokar o formar själv först.
  • Tow2Mater

    Som ovan sa, prova en billig först. Jag klarar inte ens av att ha en liten en gjord för tandblekning utan att kännas som jag ska kräkas. Skulle aldrig kunna sova med en.

  • Anonym (A)

    Jag drog mig för att skaffa bettskena länge men är det bästa beslutet jag tagit. Hade inga problem att få den att sitta bra, har en hård i plast. Första kvällarna kändes lite jobbiga då den spände, men inte galet mycket, dreglade en del och kändes som att tungan inte fick plats i munnen men efter första natten hade jag redan blivit av med mycket av mina spänningar i käkarna och huvudet jag inte ens insåg att jag hade. Har jag sovit utan bettskena i några dagar, klarar t.ex. inte av att göra det om jag har ont i halsen, så spänner den igen. Men som sagt så finns det ju billigare varianter, har själv aldrig testat dessa men hade nog gjort det först om jag skulle skaffa min första idag!

  • Anonym (ahahha)

    Jag har en, tycker det är helt okej men använder den sällan ändå, just för att jag inte har så stora problem just nu. Men så är jag också van vid saker på tänderna efter tandställning och retainer efter det. 

  • Anonym (Tandsköterska)
    Godochglad skrev 2021-10-06 21:32:34 följande:

    Hej!

    Min tandläkare har rekommenderat att jag skaffar bettskena. Jag vet att jag gnisslar tänder ibland och jag tvivlar inte på att bettskena skulle hjälpa- om man använde den.

    Men kan man verkligen sova med en sån grej i munnen?

    Känns den inte väldigt hård?

    Kan man sova på sidan?

    Om du har bettskena skulle jag bli så glad om du ville dela med dig av hur det är.

    De är ju dyra, så det vore snopet att köpa och sen inse att man ändå inte använder den.

    Tandläkare tjänar ju på att sälja, så jag vet inte om det går att lita på dem. De sa att det tar ett tag att vänja sig, men som småbarnsförälder har man ju inte lust att sova dåligt på grund av bettskena utöver allt annat?


    Jag har en hård bettskena och det tog 2-4 nätter tills jag blev van med att använda den. Kan inte sova utan den. Endast fördelar med att använda den. Vaknar inte med huvudvärk, sambon vaknar inte för att jag pressar tänder, jag behöver heller inte vara rädd att mina tänder ska slitas sönder eller att jag ska bita sönder dem.

    Tandläkaren är inte ute efter att sälja. Han/hon är ute efter att ge dig rätt behandling utifrån ditt problem. Och det är valfritt för dig att köpa eller inte köpa.

    Du betalar en engångssumma på 2500kr-3000kr och sen är det klart.

    Om du däremot inte köper den så är risken för käkledsproblem/huvudvärk stor.

    Du riskerar även att gnissla sönder dina tänder och du kan ev bita sönder dina tänder också och få sprickor som i långa loppet kan göra så att du kanske måste ha mer krävdande behandlingar, vilket i det långa loppet blir dyrare än att införskaffa en bettskena.

    Det beror visserligen på hur pass du pressar dina tänder. Det ovannämnda behöver inte hända, men det kan ske.

    Mvh tandsköterska
Svar på tråden Bettskena - erfarenheter