• Wed 6 Oct 2021 22:47
    1161 visningar
    13 svar
    -1
    13
    1161

    Tredje barnet på g, panik!

    Hallå där!

    Vi har sedan tidigare två barn, och nu fick vi reda på att tjejen är gravid igen. Vi vill behålla men samtidigt vet vi inte om det är det rätta.

    Först och främst så bor vi endast i en tvåa (egentligen trea för vi har gjort om en stor klädkammare till ett rum) på 72kvm och kommer inte kunna köpa än på ett tag framöver.

    Tjejen har fast anställning och jag är inne på sista året på min magisterutbildning, så det är rätt knapert som det är i dagsläget. Vid en eventuell förlossning så är jag precis klar med mina studier, men det finns ju ingen garanti att jag lyckas hitta jobb så fort.

    Barnen som vi har nu är 3 och 7 och delar rum. Vi kommer nog inte kunna få större under de närmsta fem åren skulle jag tippa på. Med ett tredje barn kommer vi inte kunna lägga undan pengar till framtida boende då hon kommer ha föräldrapenning och jag kanske inte ens hittar något jobb. Vi kommer behöva köpa större bil också.

    Så just nu har vi väldigt svårt att få ekvationen att gå ihop, och med anledning av detta så funderar vi på abort. Känns så hemskt allting. Några tankar?

  • Svar på tråden Tredje barnet på g, panik!
  • Wed 6 Oct 2021 23:01
    #1

    Vad utbildar du dig till och vart bor ni?

  • Wed 6 Oct 2021 23:03
    #2
    Tvillingarna14 skrev 2021-10-06 23:01:36 följande:

    Vad utbildar du dig till och vart bor ni?


    Inom HR, Uppsala.
  • Wed 6 Oct 2021 23:12
    #3

    Vad är oddsen att du tar merparten av föräldraledigheten? Först medan du läser klart. Hon kan ju ta enstaka föräldradagar när du ändå har obligatoriska moment. Är det dessutom i anslutning till helg (mån eller fre) kan hon ta dagar för både lör+sön. När du sedan är färdig är du ju antingen utan jobb och kan vara med barnet, eller så får du ett jobb och hon kan vara hemma, och då lär ni ändå ha ut mer än idag när du går på csn

    Så den ekonomiska biten brukar ju gå att lösa ändå, om man vill. Men VILL ni? Det är ju den stora frågan. Jag hade inte rått någon som VILL ha barnet att göra abort, om inte det praktiska och ekonomiska var riktigt illa. För er går det säkert att lösa gansla hyfsat ändå.

  • Wed 6 Oct 2021 23:16
    #4

    Om du pluggar till personalvetare? kommer du absolut inte ha några problem med att få jobb, så den biten kan du släppa. Går ju att söka jobb innan utbildningen är klar så att det blir en smidig övergång mellan skola och jobb. Bor ni i bostadsrätt eller hyresrätt? Har ingen koll på priserna i Uppsala, men ni skulle ju kunna flytta exempelvis till Knivsta som är billigare, men som ändå ligger nära Uppsala. Behåll barnet. Ni vill ju det. Lycka till.

  • Wed 6 Oct 2021 23:25
    #5
    Körsbärsdalen skrev 2021-10-06 23:12:20 följande:

    Vad är oddsen att du tar merparten av föräldraledigheten? Först medan du läser klart. Hon kan ju ta enstaka föräldradagar när du ändå har obligatoriska moment. Är det dessutom i anslutning till helg (mån eller fre) kan hon ta dagar för både lör+sön. När du sedan är färdig är du ju antingen utan jobb och kan vara med barnet, eller så får du ett jobb och hon kan vara hemma, och då lär ni ändå ha ut mer än idag när du går på csn

    Så den ekonomiska biten brukar ju gå att lösa ändå, om man vill. Men VILL ni? Det är ju den stora frågan. Jag hade inte rått någon som VILL ha barnet att göra abort, om inte det praktiska och ekonomiska var riktigt illa. För er går det säkert att lösa gansla hyfsat ändå.


    Jo så går det säkert att göra, jag kör på distans och blir klar i Juni när hon är beräknad. Grejen är bara att jag har varit utanför arbetsmarknaden fyra år redan, och skulle det bli så att jag stannar hemma om jag nu inte skulle hitta något jobb så kommer jag ha varit borta kanske sex år (om jag är föräldraledig ett år). Det kanske inte ser helt optimalt ut när jag väl ska söka jobb sen, så efter att min föräldraledighet är slut så kanske man helt plötsligt får vända sig till soc om man inte får tag i jobb liksom.

    Har däremot skyddat min SGI under alla år, och om jag läser några strökurser för att få bidragsdelen så kommer jag väl få ut 17.500:- i månaden kanske samtidigt som jag är föräldraledig.

    Skulle hon ta föräldraledigt så skulle hon få 13.500:- om hon tar 7 dagar i veckan. På detta ska vi lyckas köpa en större bil än den vi har nu.

    Men det är mycket boendesituationen också, vi har en skrubb och ungarna ett rum på 15 kvm att dela på (72kvm totalt). Vi bor i ett så bra område att vi verkligen inte vill flytta, och att bo så litet med tre barn känns nästan olagligt. Vi vill ju, hade vi bott lite större och båda haft arbete så hade det varit en no brainer. Sen kan man inte sticka under stolen med att det är skönt nu när ungarna mer eller mindre är ?självgående?, vilket ger utrymme för extratid.

    Det är så många tankar som snurrar runt just nu..
  • Wed 6 Oct 2021 23:29
    #6
    Tvillingarna14 skrev 2021-10-06 23:16:42 följande:

    Om du pluggar till personalvetare? kommer du absolut inte ha några problem med att få jobb, så den biten kan du släppa. Går ju att söka jobb innan utbildningen är klar så att det blir en smidig övergång mellan skola och jobb. Bor ni i bostadsrätt eller hyresrätt? Har ingen koll på priserna i Uppsala, men ni skulle ju kunna flytta exempelvis till Knivsta som är billigare, men som ändå ligger nära Uppsala. Behåll barnet. Ni vill ju det. Lycka till.


    Ja men man kan aldrig vara säker heller, jag har en tidigare dom som är från 2012 som inte har försvunnit än eftersom jag överklagade så domen vann laga kraft 2014 (10 år i belastningsregistret). Men hur som helst så tänkte jag börja söka kring årsskiftet när jag påbörjar min D-uppsats.

    Haha vi bor faktiskt i Knivsta i en privat hyresrätt, dock siktar vi på att köpa radhus framöver men jag känner att jag kommer behöva jobba några år tills vi har lyckats med det.
  • Wed 6 Oct 2021 23:53
    #7
    djuuu skrev 2021-10-06 23:29:39 följande:

    Ja men man kan aldrig vara säker heller, jag har en tidigare dom som är från 2012 som inte har försvunnit än eftersom jag överklagade så domen vann laga kraft 2014 (10 år i belastningsregistret). Men hur som helst så tänkte jag börja söka kring årsskiftet när jag påbörjar min D-uppsats.

    Haha vi bor faktiskt i Knivsta i en privat hyresrätt, dock siktar vi på att köpa radhus framöver men jag känner att jag kommer behöva jobba några år tills vi har lyckats med det.


    Aha, jag fattar. Är osäker på hur ofta arbetsgivare kör en koll i belastningsregistret innan anställning, men det går väl att googla på. Vad gäller bostad så kanske ni kan göra ett byte alt. kolla om hyresvärden har något större att erbjuda? Tycker i alla fall inte att ni ska göra abort. Allt löser sig med tiden.
  • Thu 7 Oct 2021 00:09
    #8
    Tvillingarna14 skrev 2021-10-06 23:53:09 följande:
    Aha, jag fattar. Är osäker på hur ofta arbetsgivare kör en koll i belastningsregistret innan anställning, men det går väl att googla på. Vad gäller bostad så kanske ni kan göra ett byte alt. kolla om hyresvärden har något större att erbjuda? Tycker i alla fall inte att ni ska göra abort. Allt löser sig med tiden.
    Jag får hoppas att de visar överseende vid en eventuell bakgrundskoll helt enkelt. Vet att hyresvärden har ett gäng treor (fyror om man gör om ett förvaringsrum till ett rum) på 85 kvm, jag har ställt mig i en intern kö men det är väldigt sällan folk flyttar dessvärre.

    Känns inte rättvist mot barnen om de ska behöva bo på varandra bara.

    Men tack för inputs! Det hjälper en att få lite perspektiv på det hela.
  • Thu 7 Oct 2021 07:34
    #9

    Att skaffa ett till barn innebär att man får vara beredd på att offra sig lite och kompromissa en hel del vad gäller praktiska saker.

    Har ni verkligen gått till botten med er situation och kollat alla tänkbara lösningar? eller har ni mer ursäkter och bortförklaringar än lösningar?

    Att planera barn längre fram är nog bra på pappret men vad händer om ni inser att ett radhus aldrig blir en verklighet? Eller ni inser om några år att det kanske inte blir nån graviditet hur ni än försöker? Det finns inga garantier...

    Det kanske är så att ni behöver flytta ett par gånger till innan ett radhus kan bli verklighet och att tiden springer ifrån er...

  • Thu 7 Oct 2021 07:58
    #10
    djuuu skrev 2021-10-06 23:25:46 följande:

    Jo så går det säkert att göra, jag kör på distans och blir klar i Juni när hon är beräknad. Grejen är bara att jag har varit utanför arbetsmarknaden fyra år redan, och skulle det bli så att jag stannar hemma om jag nu inte skulle hitta något jobb så kommer jag ha varit borta kanske sex år (om jag är föräldraledig ett år). Det kanske inte ser helt optimalt ut när jag väl ska söka jobb sen, så efter att min föräldraledighet är slut så kanske man helt plötsligt får vända sig till soc om man inte får tag i jobb liksom.

    Har däremot skyddat min SGI under alla år, och om jag läser några strökurser för att få bidragsdelen så kommer jag väl få ut 17.500:- i månaden kanske samtidigt som jag är föräldraledig.

    Skulle hon ta föräldraledigt så skulle hon få 13.500:- om hon tar 7 dagar i veckan. På detta ska vi lyckas köpa en större bil än den vi har nu.

    Men det är mycket boendesituationen också, vi har en skrubb och ungarna ett rum på 15 kvm att dela på (72kvm totalt). Vi bor i ett så bra område att vi verkligen inte vill flytta, och att bo så litet med tre barn känns nästan olagligt. Vi vill ju, hade vi bott lite större och båda haft arbete så hade det varit en no brainer. Sen kan man inte sticka under stolen med att det är skönt nu när ungarna mer eller mindre är ?självgående?, vilket ger utrymme för extratid.

    Det är så många tankar som snurrar runt just nu..


    Fast när du får jobb byter ni av varandra, tills dess har ni hennes lön och din föräldrapenning, sedan din lön+hennes föräldrapenning. Så jag tror knappast ni kommer käka barkbröd om man säger så ... Troligen mer i inkomst än ni har idag oavsett konstellation.

    Jag förstår att det skulle kännas trångt. Skulle själv väldigt ogärna vara så trångbodd. MEN om det fanns en lösning på det om några år, och jag ville ha barnet, då skulle jag inte göra abort.

    Full förståelse däremot att man kanske inte vill "börja om". Å andra sidan kan det vara helt okej när de äldre ändå är 4 och 8 när man gör det, då är det trots allt bara ett blöjbarn, ett barn som (överlag) ger en dåliga nätter o.s.v. Det tyckte vi var rätt skönt när vår 3a kom när storasyskonen var (nästan) 3 och 4 ...lite mindre utvilade blev vi när nr 4 kom när 3an var 13 månader
  • GGN
    Thu 7 Oct 2021 12:31
    #11

    Du kan väl vara föräldraledig då?? Så slipper du stressa över jobbsökandet. Absolut smartast här.

  • Wed 13 Oct 2021 09:59
    #12

    Saker och ting löser sig alltid. Känns det jobbigt med abort, gör det inte!

    Jag har 9 stabila syskon med bra utbildningar/jobb. Mamma pluggade till behörig förstelärare på högskolan under/mellan graviditeterna där hon gick in och jobbade på ett vår grundskola mellan åt (troligtvis när det behövdes stabilare ekonomi).

    Pappa har alltid varit inom byggbranchen.

    Mina äldsta syskon hann flytta innan yngsta föddes. Men vi bodde totalt 6 syskon + mamma och pappa i en villa på 150kv. Delade rum såklart.

    Förstär kanske att de låter märkligt hur de lyckades få ihop det med villans storlek etc. Men är otroligt glad över alla mina syskon och att föräldrarna litade på att allt löser sig. :D

  • Wed 13 Oct 2021 11:54
    #13
    Alexa22 skrev 2021-10-13 09:59:33 följande:

    Saker och ting löser sig alltid. Känns det jobbigt med abort, gör det inte!

    Jag har 9 stabila syskon med bra utbildningar/jobb. Mamma pluggade till behörig förstelärare på högskolan under/mellan graviditeterna där hon gick in och jobbade på ett vår grundskola mellan åt (troligtvis när det behövdes stabilare ekonomi).

    Pappa har alltid varit inom byggbranchen.

    Mina äldsta syskon hann flytta innan yngsta föddes. Men vi bodde totalt 6 syskon + mamma och pappa i en villa på 150kv. Delade rum såklart.

    Förstär kanske att de låter märkligt hur de lyckades få ihop det med villans storlek etc. Men är otroligt glad över alla mina syskon och att föräldrarna litade på att allt löser sig. :D


    När jag växte upp hade mina grannar 6 barn hemma samtidigt (äldsta var 8 när yngsta föddes), och det var i en kåk på 120 kvm (4 sovrum), till och med det gick Var rätt livat när man hälsade på där, men herre vad kul de hade! Älskade den familjen
Svar på tråden Tredje barnet på g, panik!