• längtan8282

    Ändrat bf datum

    Hej en kanske konstig fråga.. men när jag var hos barnmorskan i början av graviditeten så beräknades jag till den 26/12.. enligt beräkning på sista mensen. Sen fick jag göra ett tidigt ultraljud i veckan 9-10.. då mätte dom fostret och ändrade till den 5/1.. hur kan det vara så stor skillnad? Trodde man skulle gå efter sista mensen

  • Svar på tråden Ändrat bf datum
  • Jag är bara jag
    Fjäril kär skrev 2021-10-07 11:56:28 följande:
    Ultraljud utgår ifrån sannolikheten när själva befruktningen inträffade.
    Och den måste ju rimligen stämma nåt så när med mens, egen beräknad äl,när man hade samlag och när man fick plus. Väldigt många får b.f-datum som inte kan stämma. Man kan ju tex inte få plus före man ens haft äl och inte heller ha blivit gravid under en period när man inte ens haft sex. Finns ju tom dårfinkar till barnmorskor som ändrar b.f fast man gjort IVF!

    Ts: om du inte alls tycker det stämmer får du poängtera det.
  • Emala

    Jag fick också nytt datum, fast åt andra hållet.

    Från 28 februari till 20 februari.

  • Jag är bara jag
    längtan8282 skrev 2021-10-07 13:33:31 följande:
    När jag gjorde rul vecka 19 mätte dom också till det datumet så antar att det borde stämma då ju
    Det är bara du som kan veta om det stämmer i förhållande till äl, sex och plus. Det är över en veckas skillnad så lite märkligt är det.
  • September1518

    Men tog du äl-test så du vet exakt när du hade äl? Annars har vissa kortare lutealfas eller vad det nu heter. Så 14 dagar mellan äl och mens och äl är bara ungefärligt, kan skilja extremt mellan olika kvinnor. Sen räknas väl befruktningen från när ägget fäster och det kan väl ta allt från nån dag till 14 dagar. Så det är inte alls ovanligt att bli flyttad upp till 14 dagar vad jag märkt. En vecka är nog inte mycket alls att flyttas om du inte tagit äl-test och vet exakt när ägget fäste. Lite konstigare med de som gjort ivf tycker jag.

  • Brightwing

    Follikelfasen - dvs perioden mellan mensen börjar fram till ägglossning - är olika lång hos olika personer. I genomsnitt är den 14 dagar, och det är också det man räknar med när man beräknar från sista mens, men befruktningen kan ha ägt rum tidigare eller senare. Ultraljud är ett betydligt säkrare mått än sista mens, då UL utgår från när befruktningen sannolikt ägt rum. Det är därmed vanligt att BF ändras efter UL.

Svar på tråden Ändrat bf datum