• Thu 7 Oct 2021 12:58
    1411 visningar
    6 svar
    6
    1411

    Flytta till Lund/Kävlinge - tips?

    Hej hej. 


    Jag har planer på att flytta till Lund med mitt barn. Det är bara det att jag har fruktansvärt dålig koll på områden som är bra/mindre bra. Jag kan även tänka mig att flytta till närliggande orter så som Staffanstorp, Kävlinge etc men jag tycker det känns så svårt att hitta boende där också? Dessutom känns hyrorna i dessa orter också rätt dyra. Jag vet liksom inte riktigt var jag ska leta. Jag är student så jag letar hyresrätt. 


    Jag har ju möjlighet att ställa mig i bostadskön för studentbostäder och på så sätt eventuellt få en tvåa/trea till nästa år om jag har tur, men jag har läst mig till att de områdena som studentlägenheterna ligger i kanske inte är de mest barnvänliga, tänker då främst på Norra Fäladen(?). 


    Nu söker jag därför lite tips på bra/mindre bra områden att bo i med barn och annat jag behöver tänka på: hyresvärdar som är bra/mindre bra? Hur är det att bo i Lund eller Kävlinge? 


    Tacksam för svar

  • Svar på tråden Flytta till Lund/Kävlinge - tips?
  • Anonym (.)
    Thu 7 Oct 2021 13:44
    #1

    Jag bodde i en studentlägenhet i Lund med mitt barn i 6 år - underbart! Jag vet inte om det fortfarande är så, men då fick man förtur om man hade barn, det blev alltså ingen kö utan jag fick lägenhet direkt. I områden med lägenheter finns även lekplatser, precis som vid andra hyresrätter, så det går utmärkt med barn.

  • Thu 7 Oct 2021 14:36
    #2
    Anonym (.) skrev 2021-10-07 13:44:53 följande:

    Jag bodde i en studentlägenhet i Lund med mitt barn i 6 år - underbart! Jag vet inte om det fortfarande är så, men då fick man förtur om man hade barn, det blev alltså ingen kö utan jag fick lägenhet direkt. I områden med lägenheter finns även lekplatser, precis som vid andra hyresrätter, så det går utmärkt med barn.


    Tack för svar. Får jag fråga vilken hyresvärd du hyrde av och i vilket område du bodde i? Glad
  • Anonym (.)
    Thu 7 Oct 2021 14:46
    #3
    Alilima skrev 2021-10-07 14:36:45 följande:
    Tack för svar. Får jag fråga vilken hyresvärd du hyrde av och i vilket område du bodde i? Glad
    Eftersom det var studentlägenhet: AFB. Jag bodde på Ulrikedal.
  • Anonym (Libbs­ticka)
    Thu 7 Oct 2021 15:44
    #4

    Om det är före skolåldern och du ändå tänker flytta igen innan förskoleklass så spelar det kanske mindre roll?

    Som förälder har du förtur till studentlägenhet, och det är nog bra då det är rasande dyrt att bo i Lund annars. De ligger i flera områden, ibland med korridorboende för studenter som närmsta granne, som t.ex Delphi och Kämnärsrätten. Ska man plugga uppe kring Teknis, på Ekonomihögskolan eller kring sjukhuset är det ett praktiskt läge. Nya bygget Marathon verkar spännande, det fanns inte på min tid.

    Ska man vara vid institutioner nere i stan så varför inte Ulrikedal eller kanske hela vägen ute vid Vildanden om man vill komma ifrån innerstan, och ha närmare till Nova köpcentrum.

    Se i övrigt denna tråd från 2015, jag har bott i Lund i 18 år innan och håller i stort med om vad MiniQ skriver.

    www.familjeliv.se/forum/thread/74564886-basta-omraden-att-bo-med-barn-i-lund

  • Anonym (Libbs­ticka)
    Thu 7 Oct 2021 15:45
    #5

    Titta in på AF Bostäder och läs själv om deras olika hus:

    www.afbostader.se/lediga-bostader/bostadsomraden/

  • Thu 7 Oct 2021 18:48
    #6
    Anonym (Libbsticka) skrev 2021-10-07 15:44:18 följande:

    Om det är före skolåldern och du ändå tänker flytta igen innan förskoleklass så spelar det kanske mindre roll?

    Som förälder har du förtur till studentlägenhet, och det är nog bra då det är rasande dyrt att bo i Lund annars. De ligger i flera områden, ibland med korridorboende för studenter som närmsta granne, som t.ex Delphi och Kämnärsrätten. Ska man plugga uppe kring Teknis, på Ekonomihögskolan eller kring sjukhuset är det ett praktiskt läge. Nya bygget Marathon verkar spännande, det fanns inte på min tid.

    Ska man vara vid institutioner nere i stan så varför inte Ulrikedal eller kanske hela vägen ute vid Vildanden om man vill komma ifrån innerstan, och ha närmare till Nova köpcentrum.

    Se i övrigt denna tråd från 2015, jag har bott i Lund i 18 år innan och håller i stort med om vad MiniQ skriver.

    www.familjeliv.se/forum/thread/74564886-basta-omraden-att-bo-med-barn-i-lund


    Tanken var att försöka få en lägenhet lagom till nästa höst så mitt barn kan börja förskoleklass i Lund utan. Tyvärr har man som förälder inte längre förtur till boende, så det är lite synd. Får hoppas jag hinner få någon innan jag tar examen ????

    Tack för tips, ska kolla in den tråden!
Svar på tråden Flytta till Lund/Kävlinge - tips?