• Thu 7 Oct 2021 19:36
    1986 visningar
    10 svar
    10
    1986

    Hur viktig är balkong vid lägenhetsbyte?

    Bor idag i en mindre tvåa, och funderar på att byta till något större. Har kommit i kontakt med ett intressant alternativ som är större och rymligare, fast utan balkong och fönster mot norr. Lägenheten är belägen i centrala Sundbyberg, så läget är bra, och hyran är helt okej.

    Jag är dock nyfiken, ni som bytt liknande, är det möjligt att byta sig bort från lägenhet utan balkong i framtiden om jag nu vill det, eller är balkong en dealbreaker för de flesta svenskar? Tänker att eftersom läget är bra kanske kan man offra det och flytta lite längre bort från stan. Eller kommer det vara svårt att byta hur som?

  • Svar på tråden Hur viktig är balkong vid lägenhetsbyte?
  • Anonym (Casan­ova)
    Thu 7 Oct 2021 19:49
    #1

    Det är aldrig någon nackdel med balkong. Bara fördelar. Dom som inte bryr sig om balkong har oftast inga problem med att det finns en balkong. Dom som vill ha balkong ser det som en nackdel om det saknas.

    Sundbyberg Centrum är så populärt att du förmodligen inte kommer att ha några problem att byta i framtiden.

  • Thu 7 Oct 2021 20:45
    #2

    Skulle aldrig ta en lägenhet utan balkong. Skulle hellre offra ett helt rum faktiskt.

  • Anonym (Sumpa­n)
    Thu 7 Oct 2021 20:49
    #3

    Jag bryr mig inte ett smack om det finns balkong. Badkar är ett stort plus däremot ;)

    Sundbyberg är väldigt attraktivt och du kommer inte ha problem att byta den, med eller utan balkong.

    Vad har du för lägenhet nu och var ligger den?

  • Thu 7 Oct 2021 21:37
    #4

    läget viktigare än balkongen

  • Fri 8 Oct 2021 06:49
    #5

    Anonym (Sumpan) skrev 2021-10-07 20:49:00 följande:

    Vad har du för lägenhet nu och var ligger den?


    Bor också i sumpan, har lite mindre och dyrare nybyggd lägenhet men med balkong och badkar, vilket är ju trevligt för många. Samt söderläge. Men högre hyra gör det svårare att byta tror jag, så det blev bra match att jag vill ha större och de vill ha balkong, blev bara fundersam hur enkelt det blir i framtiden som sagt..
  • sextio­talist
    Fri 8 Oct 2021 08:05
    #6

    Balkong är viktigt för mig, men inte för andra. Hade aldrig tagit en lägenhet utan balkong

  • Anonym (Sumpa­n)
    Fri 8 Oct 2021 08:58
    #7
    Svarry skrev 2021-10-08 06:49:22 följande:
    Bor också i sumpan, har lite mindre och dyrare nybyggd lägenhet men med balkong och badkar, vilket är ju trevligt för många. Samt söderläge. Men högre hyra gör det svårare att byta tror jag, så det blev bra match att jag vill ha större och de vill ha balkong, blev bara fundersam hur enkelt det blir i framtiden som sagt..
    Då gör du ett väldigt bra byte i mina ögon. Större lägenhet, billigare och inte nyproduktion - är det i ett äldre vackert bostadshus som det mesta ju är i sumpan så är det en lotterivinst för dig att få byta! Antingen är de rörelsehindrade och behöver balkongen för att komma ut, eller seriösa hobbyodlare, om de vill byta till din lägenhet enbart pga balkongen.

    Ingen tvekan, byt innan de ångrar sig!
  • Fri 8 Oct 2021 10:31
    #8
    Anonym (Sumpan) skrev 2021-10-08 08:58:26 följande:
    Då gör du ett väldigt bra byte i mina ögon. Större lägenhet, billigare och inte nyproduktion - är det i ett äldre vackert bostadshus som det mesta ju är i sumpan så är det en lotterivinst för dig att få byta! Antingen är de rörelsehindrade och behöver balkongen för att komma ut, eller seriösa hobbyodlare, om de vill byta till din lägenhet enbart pga balkongen.

    Ingen tvekan, byt innan de ångrar sig!
    Tack för svar! Huset är inte av de gamla vackra tyvärr, det är det där ovanpå centrala systembolaget, men fortfarande ganska praktiskt bygge och läge. De verkar ha renoverad nyligen också.
  • Anonym (Sumpa­n)
    Fri 8 Oct 2021 11:43
    #9
    Svarry skrev 2021-10-08 10:31:03 följande:

    Tack för svar! Huset är inte av de gamla vackra tyvärr, det är det där ovanpå centrala systembolaget, men fortfarande ganska praktiskt bygge och läge. De verkar ha renoverad nyligen också.


    Ok synd, men å andra sidan perfekt läge med pendeltåg, tvärbanan mm utanför fönstret. Försöker komma på var din lägenhet kan ligga, det finns ju inte så himla mycket nyproduktion i sumpan ännu i alla fall ;)

    Jag tycker du ska byta om lägenheten passar dig, det är ju ändå det viktigaste vad du själv tycker. Gillar du lägenheten och läget så byt, du ska väl inte välja bostad åt dig själv efter hur lätt den ska vara att byta med om och när du vill flytta därifrån.

    Hyran, storleken och läget är det absolut viktigaste för att avgöra bytesvärdet. Balkong, badkar, närhet till natur, parkeringsplats osv är individuellt vad man tycker är viktigt.
  • Anonym (Sumpa­n)
    Fri 8 Oct 2021 11:58
    #10

    Jag bytte för övrigt till mig min underbara lägenhet i Sundbyberg med en lya som inte alls hade samma bytesvärde. Min var visserligen rätt billig men tråkigt renoverad, halvkasst läge, liten och dåligt planerad osv. Men den jag bytte med råkade jobba bara fem minuters promenad bort, och hennes bästis bodde tvärs över gatan. Det avgjorde det för henne och jag bytte upp mig något sinnessjukt! Bara att tacka o ta emot!

Svar på tråden Hur viktig är balkong vid lägenhetsbyte?