• Thu 7 Oct 2021 21:15
    3116 visningar
    9 svar
    9
    3116

    Kyrkans öppna förskola, ålder?

    Vi gick lite på öppna förskolor innan pandemin. Då de stängde var min son 1,5. Redan då bland de äldre barnen i kyrkans öppna förskola. De flesta var ju bebisar och uppemot 1 år.

    Nu ska vår kyrka öppna upp öppna förskolan igen.

    Men nu är mitt barn drygt 3 år.

    Det står ju inte någonstans om någon åldersgräns, vad brukar gränsen vara för kyrkans öppna förskola?

    Blir det konstigt komma med en 3,5 åring?

  • Svar på tråden Kyrkans öppna förskola, ålder?
  • Thu 7 Oct 2021 21:22
    #1

    Öppen förskola är ju för barn som av någon anledning inte går i förskola. Det kan vara för att de är för små, för att föräldrarna har dem hemma eller för att föräldrarna är föräldralediga. Det skiljer säkert från församling till församling, men hos oss var det inte ovanligt att barn upp till skolåldern var med.

  • Thu 7 Oct 2021 21:45
    #2

    På vår är det nog till dem börjar skolan.

  • Thu 7 Oct 2021 22:02
    #3

    0-6 tror jag det är här där vår äldsta går. Visserligen rätt många bebisar, men det dyker upp äldre än 4 också.

  • Thu 7 Oct 2021 22:51
    #4

    På vår är de ända upp i skolåldern. Yngsta har nog varit 2 veckor och sedan har de varit i alla åldrar. Flest småttingar förstås med föräldralediga mammor, men även storasyskon och barn till hemmamammor.

  • Fri 8 Oct 2021 18:24
    #5

    Ja kanske är så att barn som ännu ej börjat skolan är välkomna. Men såklart är det väl mest bebisar eftersom de flesta börjar förskola någonting vid 1-2.

    Så jag och min 3,5 åring kanske inte har ut så mycket av att gå dit då längre:(

    Vi får se om vi testar då de öppnar upp igen!

  • Fri 15 Oct 2021 16:16
    #6

    Jag går med min dotter på 3,5 år hon är ledig från förskolan den dagen öppna förskolan är och jag är sjukskriven. Hon tycker det är roligt att leka med alla leksakerna där sen bjuder hon in dem yngre barnen till lek. Vi har missat en annan mamma som gått dit med 3 barn 3,5-5,5 år.

  • Fri 15 Oct 2021 22:51
    #7

    Ok, så man kan även gå dit med barn som går förskola tex 15 timmar om det passar!?

    Det låter ju bra om det är så på alla.

  • Sat 16 Oct 2021 07:59
    #8
    Kaga skrev 2021-10-08 18:24:52 följande:

    Ja kanske är så att barn som ännu ej börjat skolan är välkomna. Men såklart är det väl mest bebisar eftersom de flesta börjar förskola någonting vid 1-2.

    Så jag och min 3,5 åring kanske inte har ut så mycket av att gå dit då längre:(

    Vi får se om vi testar då de öppnar upp igen!


    Testa! Den närmast oss det mest bebisar men särskilt på fredagar var det fler (då var barn till föräldralediga hemma från förskolan).

    Den näst närmast var det alltid (utöver på ren bebisträff) barn i hela förskoleåldern.
  • Anonym (Henny­)
    Sat 16 Oct 2021 08:16
    #9
    Kaga skrev 2021-10-08 18:24:52 följande:

    Ja kanske är så att barn som ännu ej börjat skolan är välkomna. Men såklart är det väl mest bebisar eftersom de flesta börjar förskola någonting vid 1-2.

    Så jag och min 3,5 åring kanske inte har ut så mycket av att gå dit då längre:(

    Vi får se om vi testar då de öppnar upp igen!


    Bebisarnas storasyskon följer ofta med, i alla fall till den öppna förskola vi brukade gå (kommunal, vet inte om det gör ngn skillnad). Föräldrarna kan ju inte lämna äldre syskon ensamma hemma. :)
Svar på tråden Kyrkans öppna förskola, ålder?