• Fri 8 Oct 2021 14:07
    6562 visningar
    34 svar
    34
    6562

    KUB visade dåliga odds - har någon insikter?

    Hej,

    Jag gjorde KUB för några dagar sedan och det visade sig att sannolikheten för Downs är 1:2. Blev helt chockad för visste inte ens att man kunde få så hög sannolikhet på KUB:en. Mitt hcg var på 209 och nackspalten 3mm (jag är 38 år). Till det bör tilläggas att jag tidigt i graviditeten väntade tvillingar men ena hjärtat började aldrig slå... Då jag har en egen sjukdom som skapar risker för mig skulle en riskfylld graviditet med ett barn med Downs öka mina risker avsevärt vilket känns otroligt tungt. Hoppas innerligt någon har positiv errafenhet av liknande situation som ni kan dela med er av...

    Vänligen,
    Förtvivlad och orolig :(

  • Svar på tråden KUB visade dåliga odds - har någon insikter?
  • Fri 8 Oct 2021 14:36
    #1
    +1

    Hej.

    När jag väntade mitt sista barn så fick jag också högsta risken 1:2 på alla trisomier. Blev helt förtvivlad. Vet inte vad mitt hcg var med det var bara nackspalten som drog ner ?resultatet? för mig. Kommer inte riktigt ihåg men tror den var 3,4.

    Efter ett moderkaksprov visade det sig att det inte var något fel alls på henne.

    Nu har jag en helt frisk & vild liten 3 åring hemma ????

  • Fri 8 Oct 2021 14:58
    #2

    Tusen tack för att du delade med dig av din erfaranhet... Jag trodde att de kanske sa 1:2 för att de inte vågar säga helt säkert i sittande KUB men att oddsen kanske var mer 1:1. Då visar ju ditt resultat att så inte behöver vara fallet alls. Så svårt att hålla mig cool och lugn i detta då oron är så himla stor. Tog det en vecka för er att få svar efter moderkaksprovet?

  • Fri 8 Oct 2021 17:05
    #3
    MerryBerry skrev 2021-10-08 14:58:57 följande:

    Tusen tack för att du delade med dig av din erfaranhet... Jag trodde att de kanske sa 1:2 för att de inte vågar säga helt säkert i sittande KUB men att oddsen kanske var mer 1:1. Då visar ju ditt resultat att så inte behöver vara fallet alls. Så svårt att hålla mig cool och lugn i detta då oron är så himla stor. Tog det en vecka för er att få svar efter moderkaksprovet?


    Jag förstår att du är orolig. Det är helt fruktansvärt. Men som läkaren i Uppsala sa till mig, 1:2 är ju faktiskt 50/50, alltså är chansen/risken lika stor att ditt barn är friskt som sjukt.

    Ja det tog ungefär en vecka kanske nån dag mindre om jag minns rätt. Ska du göra moderkaksprov? All styrka till dig <3
  • Fri 8 Oct 2021 21:06
    #4

    Ja det är ju så sant så ???????? Ska försöka påminna mig om det. Yes det är moderkaksprov som ska göras på måndag. Den där veckan blir nog den längsta väntan i mitt liv? TACK igen!

  • Fri 8 Oct 2021 22:05
    #5

    Fick samma resultat igår, 1:2.

    Sån otrolig chock, på min som som nu är 3år fick vi 1:20000.

    35år gammal, det vi föll på var blodprovet.

    Hoppas det visar sig vara fel på resultatet.

    Ska du göra moderkaksprov? Fostervatten?

  • Fri 8 Oct 2021 22:07
    #6

    Ska oxå göra moderkaksprov på Måndag..

  • Sat 9 Oct 2021 02:12
    #7

    Ah visst är det ett görtufft besked? Ovissheten är ju tyngst av allt i kombination med hög sannolikhet. Ja, jag ska göra moderkaksprov. Tydligen ska risken för missfall idag vara minimal i dessa undersökningar. Den finns fortfarande men har minskat avsevärt. Har du fått tid bokad på fostermedicin eller vill ni kanske inte göra fler tester? Finns här om /när su behöver skriva av dig! I sure will need it?

  • Sat 9 Oct 2021 08:06
    #8
    MerryBerry skrev 2021-10-09 02:12:19 följande:

    Ah visst är det ett görtufft besked? Ovissheten är ju tyngst av allt i kombination med hög sannolikhet. Ja, jag ska göra moderkaksprov. Tydligen ska risken för missfall idag vara minimal i dessa undersökningar. Den finns fortfarande men har minskat avsevärt. Har du fått tid bokad på fostermedicin eller vill ni kanske inte göra fler tester? Finns här om /när su behöver skriva av dig! I sure will need it?


    x
  • Sat 9 Oct 2021 08:08
    #9
    humlan00 skrev 2021-10-08 22:05:11 följande:

    Fick samma resultat igår, 1:2.

    Sån otrolig chock, på min som som nu är 3år fick vi 1:20000.

    35år gammal, det vi föll på var blodprovet.

    Hoppas det visar sig vara fel på resultatet.

    Ska du göra moderkaksprov? Fostervatten?


    Ah visst är det ett görtufft besked? Ovissheten är ju tyngst av allt i kombination med hög sannolikhet. Ja, jag ska göra moderkaksprov. Tydligen ska risken för missfall idag vara minimal i dessa undersökningar. Den finns fortfarande men har minskat avsevärt. Har du fått tid bokad på fostermedicin eller vill ni kanske inte göra fler tester? Finns här om /när du behöver skriva av dig! I sure will need it.
  • Sat 9 Oct 2021 08:15
    #10

    Vi har bara fått moderkaksprov bokat på Måndag, dom sa att vi skulle få snabb svar på dom tre kromosomerna som kuben visade, dom gör utökad tester för alla sjukdomar åsånt de svaren får man vänta på längre.

    Ska ni göra moderkaksprov och andra tester än det? Visste inte att det fanns mer man kunde boka in om man vill..

Svar på tråden KUB visade dåliga odds - har någon insikter?