• Fri 8 Oct 2021 20:00
    95124 visningar
    47 svar
    47
    95124

    Hur mycket lägger ni på julklappar?

    Hej, som frågan lyder, hur mycket pengar lägger ni på julklappar till barnen varje år och när på året handlar ni? Vad är rimlig summa för en 1 åring och en 3 åring (2 vuxna i hushållet med ok löner)?

  • Svar på tråden Hur mycket lägger ni på julklappar?
  • Anonym (B)
    Fri 8 Oct 2021 20:13
    #1

    Har inte bestämt än. Förra året fick minstingen inget av oss, i år är hen drygt 1, men osäker om vi köper nåt, kanske en grej isåfall, en bok eller mindre leksak typ, blir så mycket ändå från släktingar.

    10-åringen fick en mobil förrförra året men mindre förra året. Säg att det blir för 2000 kanske, lite beroende av vad som behövs och önskas. Plus att hen nog får paketkalender.

  • Sweene­yToad
    Fri 8 Oct 2021 20:18
    #2
    +1
    Anonym (B) skrev 2021-10-08 20:13:13 följande:
    Har inte bestämt än. Förra året fick minstingen inget av oss, i år är hen drygt 1, men osäker om vi köper nåt, kanske en grej isåfall, en bok eller mindre leksak typ, blir så mycket ändå från släktingar.
    10-åringen fick en mobil förrförra året men mindre förra året. Säg att det blir för 2000 kanske, lite beroende av vad som behövs och önskas. Plus att hen nog får paketkalender.
    Vad ska en 8-åringen med en mobil till?
    Vansinne. 
  • Sweene­yToad
    Fri 8 Oct 2021 20:18
    #3
    Sominget skrev 2021-10-08 20:00:39 följande:
    Hej, som frågan lyder, hur mycket pengar lägger ni på julklappar till barnen varje år och när på året handlar ni? Vad är rimlig summa för en 1 åring och en 3 åring (2 vuxna i hushållet med ok löner)?
    0 kr. 
  • Sat 9 Oct 2021 00:09
    #4

    Den absolut dyraste summa jag har lagt på julklappar till vår nu 7-åriga son är 350 kronor, vilket var förra julen, och då var det det dyraste han fick. Han har dock släktingar som köper kläder och lego till honom, så att det räcker och blir över.


    Han önskar sig en Legomodell som kostar ungefär 1700 kronor och där har jag sagt att ja, han kan önska sig den, men sedan får han inget annat om släkten ska gå ihop för att finansiera den, vilket gjorde att han tackade nej till just den legomodellen. 

  • Sat 9 Oct 2021 08:00
    #5
    Sominget skrev 2021-10-08 20:00:39 följande:

    Hej, som frågan lyder, hur mycket pengar lägger ni på julklappar till barnen varje år och när på året handlar ni? Vad är rimlig summa för en 1 åring och en 3 åring (2 vuxna i hushållet med ok löner)?


    Mitt barn är 4år - jag tror vanligvis spenderar jag 50-100? åt honom, alltså ungefär 500-1000 SEK. Förra året var det lite mer, eftersom 2 av presenterna var dyrare. Han brukar dessutom få en present av min dotter och kanske någonting litet av en moster, han blir alltså inte överöst av presenter från annat håll.
  • Sat 9 Oct 2021 08:34
    #6

    Kring 600 kr/barn. Mina är 6 och 3.5.

  • Anonym (KG)
    Sun 10 Oct 2021 00:03
    #7
    -1

    Runt 3000 per unge (har tre stycken).

  • Anonym (Jo)
    Sun 10 Oct 2021 00:07
    #8

    Jag brukar passa på och köpa något i julklapp som de behöver och som jag skulle måsta köpa i alla fall. Ettåringen kommer inte ihåg vad h*n får ändå. Bättre att lägga pengar på något viktigaste än julklappar

  • Anonym (KG)
    Sun 10 Oct 2021 09:18
    #9
    Anonym (Jo) skrev 2021-10-10 00:07:51 följande:

    Jag brukar passa på och köpa något i julklapp som de behöver och som jag skulle måsta köpa i alla fall. Ettåringen kommer inte ihåg vad h*n får ändå. Bättre att lägga pengar på något viktigaste än julklappar


    Det gör jag också! Kidsen får allt från överkast och träningskläder till cyklar och airpods. Typ... Så då blir det ju en hög summa just till jul men det är saker jag hade behövt köpa ändå. Jag försöker köpa julklappar året runt, när jag hittar till bra priser, så kan jag fokusera på en eller två saker de verkligen vill ha just i december. Det är så mycket annat som kostar då ändå och som ensamstående behöver jag ha en plan!
  • Sun 10 Oct 2021 09:25
    #10
    SweeneyToad skrev 2021-10-08 20:18:11 följande:
    Vad ska en 8-åringen med en mobil till?
    Vansinne. 
    En enkel mobil för att kunna nå och bli nådd, absolut.
    En smartphone eller I-phone? Nej.
Svar på tråden Hur mycket lägger ni på julklappar?