• BAAM
    Sat 9 Oct 2021 01:27
    5120 visningar
    30 svar
    30
    5120

    att bli pappa

    Hej 

    jag vill veta vad som gäller för oss män när det kommer till ett barn. När det inte är önskvärt. ingen hat tråd utan, tycker att det känns fel när en tjej slutar med p-piller så blir det ett barn.  

  • Svar på tråden att bli pappa
  • Sat 9 Oct 2021 02:25
    #1

    Det finns inga särskilda regler för att ett barn blivit till pga att mamma slutat med p-piller.

    Pappan och barnet har samma skyldigheter/ rättigheter. Barnet kan inte rå för vad som skett.

  • Anonym (Teddy­)
    Sat 9 Oct 2021 02:35
    #2

    Nej, det blir nödvändigtvis inte ett barn när kvinnan slutar med p-piller, det kan bli barn för att man har sex.

  • Anonym (Moi)
    Sat 9 Oct 2021 12:33
    #3
    BAAM skrev 2021-10-09 01:27:47 följande:

    Hej 

    jag vill veta vad som gäller för oss män när det kommer till ett barn. När det inte är önskvärt. ingen hat tråd utan, tycker att det känns fel när en tjej slutar med p-piller så blir det ett barn.  


    Har man sex kan det bli barn, inget preventivmedel är 100%. Är man vuxen nog att knulla måste man veta att en graviditet kan bli följden.
  • Anonym (Mamma­)
    Sat 9 Oct 2021 13:52
    #4

    Det som gäller är att så fort du stoppar in din snopp så vet du att tjejen kan bli gravid. Tyvärr Har du ingen rätt att påverka om tjejen behåller barnet eller inte. Vill du inte vara delaktig kommer du att måste betala underhåll i minst 18 år. Minst 1500kr i månaden. Gör du inte detta till mamman kommer försäkringskassan att betala ut underhållsstöd till mamman och du blir sedan underhållsskyldig till försäkringskassan.

    Det bästa för barnet är om du mognade och tog ditt ansvar och var delaktig i dennes liv. Och nu pratar vi inte om nån gång per år när det passar dig. Utan flera gånger i månaden så barnet kan känna en trygghet med dig. Annars kan du lika väl hålla dig borta.

    Hur hade du själv mått om din pappa sket i dig? Det kanske han redan gör och därför kommer du göra detsamma mot ditt barn.

    Och vill du inte ha fler barn i framtiden så rekommenderar jag dig att leva i celibat.

  • Anonym (???)
    Sat 9 Oct 2021 13:55
    #5
    +1
    BAAM skrev 2021-10-09 01:27:47 följande:

    Hej 

    jag vill veta vad som gäller för oss män när det kommer till ett barn. När det inte är önskvärt. ingen hat tråd utan, tycker att det känns fel när en tjej slutar med p-piller så blir det ett barn.  


    Jag förstår nog inte vad du undrar över. Kondom? 
  • Anonym (Maja)
    Sat 9 Oct 2021 16:19
    #6

    Vad som gäller om man blir förälder?

    Första steget om man ej är gift med mamman är att skriva på faderskapet, tror man inte att man är far kan man säga det och då görs ofta ett test. Är man inte gift med mamman får mamman enskild vårdnad så som pappa i den situationen måste man aktivt lyfta att man vill ha gemensam vårdnad, är man oense får man stämma om vårdnad i tingsrätten. Vårdnad är den juriidiska delen och ska inte blandas samman med umgänge och boende.

    Om man tycker att det är svårt att prata om biende och umgänge kan man kontakta familjerätten som är en instans inom soc (och som inte har några juridiska befogenheter). Där kan man få stöd med samarbetssamtal och man kan också få hjälp att skriva avtal om umgänge mm. Lyckas man inte komma överens där så är det samma som gällande vårdnad, man kan stämma om boende eller umgänge, då får man ett i domstol fastställt avtal om vad som gäller.

    Som förälder är man försörjningsskyldig för sitt barn. Om barnet bor främst hos den andra föräldern är man därför skyldig att betala underhåll. Grundtanken är att man ska komma överens om summan, det finns en räknesnurra på FKs sida för stöd och man kan också boka samtal om detta hos FK. Har man inte råd att betala fullt underhåll eller det uppstår andra problem kan man ansöka om underhållsstöd från FK istället. Då gårFK in med den del de bedömer att den underhållsskyldige inte har råd med så att barnet ändå får sin försörjning.

    Väldigt kort och övergripande.

    Samma regler förstås oavsett om preventivmedel användes vid befruktningen eller ej.

  • Sat 9 Oct 2021 16:47
    #7

    Som man och bärare av spermier som kan ge upphov till en graviditet och ett barn så gäller det att ha koll på var du gör av dessa spermier.

    Om du inte vill ha barn eller är helt säker på att tjejen du tömmer dessa i använder preventivmedel (och det är inte heller 100% säkert) så använd kondom. Alltid.

    Eller avstå från penetrerande sex med kvinnor helt .

    Frågor på det?

  • BAAM
    Sun 10 Oct 2021 11:36
    #8
    Hej 

    Så skulle jag göra min flickvän med barn så kan hon lämna mig flytta vart hon vill och välja att jag inte ska vara delaktig. kan hon göra så?

    jag har startat denna tråd är för att diskutera 
  • Sun 10 Oct 2021 11:42
    #9
    BAAM skrev 2021-10-10 11:36:10 följande:

    Hej Så skulle jag göra min flickvän med barn så kan hon lämna mig flytta vart hon vill och välja att jag inte ska vara delaktig. kan hon göra så?

    jag har startat denna tråd är för att diskutera 


    Så länge hon är gravid kan hon göra vad hon vill. När barnet föds och hon är ensam vårdnadshavare kan hon också göra som hon vill, men har också skyldigheter att tillgodose sitt barns rättigheter att ha en bra relation med dess pappa. Du har möjlighet att stämma henne för att få genensam vårdnad.
  • Anonym (Milo)
    Sun 10 Oct 2021 11:45
    #10
Svar på tråden att bli pappa