• BAAM
    Sat 9 Oct 2021 01:27
    5130 visningar
    30 svar
    30
    5130

    att bli pappa

    Hej 

    jag vill veta vad som gäller för oss män när det kommer till ett barn. När det inte är önskvärt. ingen hat tråd utan, tycker att det känns fel när en tjej slutar med p-piller så blir det ett barn.  

  • Svar på tråden att bli pappa
  • Anonym (???)
    Sun 10 Oct 2021 11:45
    #11
    BAAM skrev 2021-10-10 11:36:10 följande:
    Hej 

    Så skulle jag göra min flickvän med barn så kan hon lämna mig flytta vart hon vill och välja att jag inte ska vara delaktig. kan hon göra så?

    jag har startat denna tråd är för att diskutera 
    Ja det kan hon i princip göra. Är ni inte gifta, inte bor ihop och barnet inte ens är fött än så "finns" inget barn. Vill hon då flytta till andra sidan jordklotet så kan hon göra det.
    När barnet väl finns, ska man ange vem pappan är. Gör hon inte det kan du själv informera om att du är pappan. Då kan det bli tal om faderskapstest men det finns en massa regler runt hur det där går till också. 

    Finns däremot barnet redan och ett par väljer att separera, så kan det var tal om hur vårdnad och umgänge ska se ut. Du kan googla på flera olika juristsiter om detta. 
  • BAAM
    Sun 10 Oct 2021 11:53
    #12

    Men är det inte så att är man sambo hon hon blir gravid så ska väl pappan få gemensam vårdnad direkt?

  • Anonym (???)
    Sun 10 Oct 2021 11:57
    #13
    BAAM skrev 2021-10-10 11:53:46 följande:

    Men är det inte så att är man sambo hon hon blir gravid så ska väl pappan få gemensam vårdnad direkt?


    Nej, inte om man är sambo, bara om ni är gifta. Sambor måste skriva under en blankett om gemensam vårdnad, och vill mamman inte det så får hon enskild vårdnad. Det blir ju däremot svårare för en mamma som är sambo att motivera varför man inte skulle ha gemensam om man lever tillsammans.
    Vid enskild vårdnad får man alla föräldradagarna, har ni gemensam får pappan en del, mamman en del och den tredje delen bestämmer man hur man vill dela upp. 
  • Anonym (Maja)
    Sun 10 Oct 2021 12:06
    #14
    BAAM skrev 2021-10-10 11:36:10 följande:

    Hej Så skulle jag göra min flickvän med barn så kan hon lämna mig flytta vart hon vill och välja att jag inte ska vara delaktig. kan hon göra så?

    jag har startat denna tråd är för att diskutera 


    Hon kan flytta var hon vill, det kan alla vuxna människor. Hon kan inte bestämma att du inte ska vara delaktig i barnets liv. Barnet har rätt till båda sina föräldrar vilket i praktiken innebär att en förälder som vill har rätt till umgänge med sitt barn, Uppstår en konflikt stämmer man om vårdnaden och det ska väldigt mycket till för att det inte ska bli gemensam vårdnad.
  • Sun 10 Oct 2021 13:11
    #15
    BAAM skrev 2021-10-10 11:53:46 följande:

    Men är det inte så att är man sambo hon hon blir gravid så ska väl pappan få gemensam vårdnad direkt?


    Nej. Bara om man är ganska gift. Man kan välja att skriva på papper om gemensam vårdnad i samband med att barnet föds, men det bestämmer mamma själv om hon vill göra.
  • BAAM
    Sun 10 Oct 2021 17:47
    #16
    Drottningen1970 skrev 2021-10-10 13:11:46 följande:
    Nej. Bara om man är ganska gift. Man kan välja att skriva på papper om gemensam vårdnad i samband med att barnet föds, men det bestämmer mamma själv om hon vill göra.
    Kan väl tycka att bor man ihop och sin flickvän blir gravid så ska det bli gemensam vårdnad automatiskt. Varför ska hon bestämma över något som man är två på? 
  • Sun 10 Oct 2021 17:51
    #17
    BAAM skrev 2021-10-10 17:47:45 följande:

    Kan väl tycka att bor man ihop och sin flickvän blir gravid så ska det bli gemensam vårdnad automatiskt. Varför ska hon bestämma över något som man är två på? 


    Du kan tycka bäst du vill men det är ändå så det funkar enligt lagen. Om du däremot ansöker via tingsrätten om genensam vårdnad kommer du att få det om det inte ör nåt jätteknas med dig.
  • BAAM
    Sun 10 Oct 2021 17:55
    #18
    +1
    Drottningen1970 skrev 2021-10-10 17:51:09 följande:
    Du kan tycka bäst du vill men det är ändå så det funkar enligt lagen. Om du däremot ansöker via tingsrätten om genensam vårdnad kommer du att få det om det inte ör nåt jätteknas med dig.
    men bara för det är en lag så behöver det inte betyda att det är en bra lag. Det är det ju inte. varför ska ena föräldern till barnen behöva ansöka. 
  • Anonym (Maja)
    Sun 10 Oct 2021 18:05
    #19
    BAAM skrev 2021-10-10 17:47:45 följande:

    Kan väl tycka att bor man ihop och sin flickvän blir gravid så ska det bli gemensam vårdnad automatiskt. Varför ska hon bestämma över något som man är två på? 


    Jag kan också tycka att när faderskapet är fastställt borde det bli gemensam vårdnad (och det oavsett om är ihop/bor ihop osv) och att man får stämma om man ej vill ha det så. Alttså lite tvärtom från nu. Men antar att detta är för litet problem för att man ska ha gjort något och att det är krångligare att lösa än det låter (att det då finns andra problem som skapas som dominoeffekt).

    Men så ser lagen ut i alla fall. Ogift moder = ensam vårdnad tills man skriver papper om annat.
  • Anonym (???)
    Sun 10 Oct 2021 18:06
    #20
    BAAM skrev 2021-10-10 17:55:57 följande:
    men bara för det är en lag så behöver det inte betyda att det är en bra lag. Det är det ju inte. varför ska ena föräldern till barnen behöva ansöka. 
    Men nu är det så. Du kan knappast vägra och bara tro att det blir som du tycker det skulle vara. 
  • Sun 10 Oct 2021 18:34
    #21
    BAAM skrev 2021-10-10 17:55:57 följande:

    men bara för det är en lag så behöver det inte betyda att det är en bra lag. Det är det ju inte. varför ska ena föräldern till barnen behöva ansöka. 


    Då får man väl engagerad sig politiskt för att få till en lagändring. Men faktum kvarstår dock att det idag funkar så.
  • Anonym (Casan­ova)
    Sun 10 Oct 2021 18:44
    #22
    BAAM skrev 2021-10-10 17:47:45 följande:
    Kan väl tycka att bor man ihop och sin flickvän blir gravid så ska det bli gemensam vårdnad automatiskt. Varför ska hon bestämma över något som man är två på? 
    Se det från myndigheternas håll... Någon ska vara ansvarig att ta hand om ungen. Mamman är ju mamma och därför ganska enkel att skicka ansvaret på.

    När det gäller pappan... Lite knepigare. Du kan ju inte ha en lag som säger att bor du tillsammans med en gravid tjej så blir du automatiskt pappa och ansvarig för barnet.
  • Sun 10 Oct 2021 20:45
    #23
    BAAM skrev 2021-10-10 17:47:45 följande:

    Kan väl tycka att bor man ihop och sin flickvän blir gravid så ska det bli gemensam vårdnad automatiskt. Varför ska hon bestämma över något som man är två på? 


    Därför att det är ganska uppenbart vem som är mamman, men det kan finnas flera tänkbara pappor?

    Därför att barnet växer i mammans kropp och det är henne som barnet är beroende av för sin överlevnad fram till födseln?
  • BAAM
    Mon 11 Oct 2021 17:13
    #24

    När man är gift så sker gemensam vårdnad automatiskt. tycker det är dags att det gäller sambo förhållande också. 

  • Anonym (Wtf)
    Mon 11 Oct 2021 17:33
    #25
    BAAM skrev 2021-10-11 17:13:55 följande:

    När man är gift så sker gemensam vårdnad automatiskt. tycker det är dags att det gäller sambo förhållande också. 


    Javisst, men det lär dröja, inget du kan räkna med kommer att hända snabbt.
  • Anonym (Bamse­)
    Mon 11 Oct 2021 17:53
    #26
    BAAM skrev 2021-10-11 17:13:55 följande:

    När man är gift så sker gemensam vårdnad automatiskt. tycker det är dags att det gäller sambo förhållande också. 


    Men samboskap är inget man registrerar man kan ju bo ihop utan att ha en relation. En man ska inte automatiskt bli pappa bara för att han delar bostad med en kvinna som blir gravid. Det skulle kunna bli totaltokigt. Och hur gör man om den gravida delar bostad med flera personer, tänker du?
  • BAAM
    Mon 11 Oct 2021 18:00
    #27
    Anonym (Bamse) skrev 2021-10-11 17:53:20 följande:
    Men samboskap är inget man registrerar man kan ju bo ihop utan att ha en relation. En man ska inte automatiskt bli pappa bara för att han delar bostad med en kvinna som blir gravid. Det skulle kunna bli totaltokigt. Och hur gör man om den gravida delar bostad med flera personer, tänker du?
    Jag tänker att det är inte alla som gifter sig idag utan det är vanligt att man är just sambo. Tycker det är dags att man kan registrera sitt sambo förhållande. 
  • Anonym (Y)
    Mon 11 Oct 2021 18:08
    #28
    BAAM skrev 2021-10-11 18:00:21 följande:

    Jag tänker att det är inte alla som gifter sig idag utan det är vanligt att man är just sambo. Tycker det är dags att man kan registrera sitt sambo förhållande. 


    Skulle din tjej har velat registrera sig som sambo då?

    Många har kanske anledning att bara vara sambo just på grund av att lagen är olika gällande sambo/gifta.

    Det är säkert många som inte vill vara sambo om det är samma sak juridiskt som att vara gift.
  • Anonym (Bamse­)
    Mon 11 Oct 2021 18:10
    #29
    BAAM skrev 2021-10-11 18:00:21 följande:

    Jag tänker att det är inte alla som gifter sig idag utan det är vanligt att man är just sambo. Tycker det är dags att man kan registrera sitt sambo förhållande. 


    Ska då inte par som inte registrerat sitt samboskap skyddas av sambolagen? Den stiftades ju för att skydda sammanboende från att stå barskrapade vid en separation.
  • Anonym (Maja)
    Mon 11 Oct 2021 19:05
    #30
    BAAM skrev 2021-10-11 18:00:21 följande:

    Jag tänker att det är inte alla som gifter sig idag utan det är vanligt att man är just sambo. Tycker det är dags att man kan registrera sitt sambo förhållande. 


    Vad betyder det, att registera aitt samboförhållande? Vi har ju två juridiska system föe partnera, samboskap och äktenskap - vill du ha ett tredje eller vad menar du?
Svar på tråden att bli pappa