• Sat 9 Oct 2021 17:08
    2672 visningar
    29 svar
    -1
    29
    2672

    Har kört en kruka i maskinen - är disken "giftig" nu?

    Jag körde en en vit kruka jag har i maskinen. Det ska man tydligen inte göra. Såg nu att den hade en spricka - och en bit verkar ha låssnat. Jag hittade inget bit i filtret eller i maskinen. 

    Jag har hört att keramik kan vara farligt. Jag tror det här är en lärkruka. Jag tror inte den är gjord av porslin? Är det just porslinkermaik som är farligt? 

    Här är en bild. 

    Jag plockade tillbaka all disk jag tror varit i maskinen och kör om den så att alla tallriker och så är avsköljt. 

    Så frågan är - vad gör jag nu? Oroar jag i onödan? Räcker det att köra om sakerna i maskinen eller min maskin nu förorenad och måste rengöras? Jag vill inte utsätta oss för någon risk genom att äta från tallriker som kan ha blivit föreorenade. 

    Hur vet jag om krukan är gjord av något farligt? Vad är det ens som är farligt? Är det specifikt porslin? Om det bar aär lera - är det då fine? 

  • Svar på tråden Har kört en kruka i maskinen - är disken "giftig" nu?
  • Sat 9 Oct 2021 17:14
    #1

    Absolut noll risk. Inget gift nånstans, du behöver inte diska om. 

  • Anonym (Du)
    Sat 9 Oct 2021 17:19
    #2

    Jag vet inte om det är blyglasyr du tänker på eller vad som skulle vara farligt?

    Blyglasyr används iaf inte idag (vet ej hur gammal krukan är) och oavsett så hade det inte utsöndrats bly av att köra i diskmaskin.

    De som blivit förgiftade av bly har typ haft inlagd sill i sina kärl (där lagen får bly att släppa)

  • Sat 9 Oct 2021 17:21
    #3

    Det som möjligen _kan_ vara farligt med gammalt porslin är att glasyren innehåller bly. Men det är bara farligt om du äter från en väldigt sliten eller sprucken tallrik, förvarar mat i en sprucken skål eller liknande. Att ha råkat diska annat porslin ihop med en sprucken kruka är definitivt inte farligt.

  • Sat 9 Oct 2021 17:24
    #4
    Anonym (Du) skrev 2021-10-09 17:19:06 följande:

    Jag vet inte om det är blyglasyr du tänker på eller vad som skulle vara farligt?

    Blyglasyr används iaf inte idag (vet ej hur gammal krukan är) och oavsett så hade det inte utsöndrats bly av att köra i diskmaskin.

    De som blivit förgiftade av bly har typ haft inlagd sill i sina kärl (där lagen får bly att släppa)


    Men jag tänker att även varmt vatten skulle kunna få blyn i glacering att släppa? Dessutom ser det ju ut att ha lossnat en bit som då eventuellt kan gömma sig i maskinen någonstans? 

    Men, ja jag är inte så insatt i vilka risker det gäller men från vad jag förstår är det själva glaceringen som är giftig. 

    Krukan vet jag inte hur gammal den är. Den är nog köpt i sverige. Jag fick den av morsan för flera år sedan så jag får väl fråga henne. 

    Låter spontant som jag oroar mig i onödan men vill så klart vara helt säker. 

  • Anonym (Du)
    Sat 9 Oct 2021 17:30
    #5
    +1
    samytoggby skrev 2021-10-09 17:24:36 följande:

    Men jag tänker att även varmt vatten skulle kunna få blyn i glacering att släppa? Dessutom ser det ju ut att ha lossnat en bit som då eventuellt kan gömma sig i maskinen någonstans? Men, ja jag är inte så insatt i vilka risker det gäller men från vad jag förstår är det själva glaceringen som är giftig. Krukan vet jag inte hur gammal den är. Den är nog köpt i sverige. Jag fick den av morsan för flera år sedan så jag får väl fråga henne. Låter spontant som jag oroar mig i onödan men vill så klart vara helt säker. 


    Spelar ingen roll att en bit från krukan släppt. Det är blyn i själva glasyren som skall släppa för att det skall vara giftigt.

    Oavsett OM den skulle gjort det i detta fall (vilket jag inte kan tänka mig att det gjort) så är det troligen en väldigt liten mängd som också spolats bort av vattnet i maskinen.
  • Sat 9 Oct 2021 17:30
    #6
    +1

    Jag hade inte öht funderat på om det fanns gift vare sig i krukan, i maskinen eller på den övriga disken. Däremot vet du nu till nästa gång att blomkrukor sällan tål maskindisk.

  • Sat 9 Oct 2021 17:37
    #7
    samytoggby skrev 2021-10-09 17:24:36 följande:

    Men jag tänker att även varmt vatten skulle kunna få blyn i glacering att släppa? Dessutom ser det ju ut att ha lossnat en bit som då eventuellt kan gömma sig i maskinen någonstans? Men, ja jag är inte så insatt i vilka risker det gäller men från vad jag förstår är det själva glaceringen som är giftig. Krukan vet jag inte hur gammal den är. Den är nog köpt i sverige. Jag fick den av morsan för flera år sedan så jag får väl fråga henne. Låter spontant som jag oroar mig i onödan men vill så klart vara helt säker. 


    Du oroar dig i onödan. Även om glasyren på den där lilla skärvan skulle innehålla bly så är det mikroskopiska mängder, som dessutom blandas ut i sköljvattnet och försvinner ut ur maskinen. Det kommer inte bli en tjock hinna av bly på ditt andra porslin precis...

    Dessutom tror jag aldrig man hade bly i vit glasyr, utan det var i starkare färger som blått och grönt det användes, för att förstärka pigmentet.
  • Sat 9 Oct 2021 17:37
    #8
    Anonym (Du) skrev 2021-10-09 17:30:31 följande:
    Spelar ingen roll att en bit från krukan släppt. Det är blyn i själva glasyren som skall släppa för att det skall vara giftigt.

    Oavsett OM den skulle gjort det i detta fall (vilket jag inte kan tänka mig att det gjort) så är det troligen en väldigt liten mängd som också spolats bort av vattnet i maskinen.
    Bara för att förtydliga, den biten som låssnat lär ha haft glacyren på sig också. Så frågan är väl om den sköljdens ner i filtret och nu är borta och om det varma vattnet löste upp färgen från den eller resten av krukan som blandats med disken.

    I vilket fall som helst så borde det nog ha sköljts av tallrikerna även om det hade hänt. 

    Ringe giftinformationscentralen och de sa väl ungefär samma sak. Tack för input ändå! 
  • Anonym (Du)
    Sat 9 Oct 2021 17:57
    #9
    BuoBä skrev 2021-10-09 17:37:33 följande:

    Du oroar dig i onödan. Även om glasyren på den där lilla skärvan skulle innehålla bly så är det mikroskopiska mängder, som dessutom blandas ut i sköljvattnet och försvinner ut ur maskinen. Det kommer inte bli en tjock hinna av bly på ditt andra porslin precis...

    Dessutom tror jag aldrig man hade bly i vit glasyr, utan det var i starkare färger som blått och grönt det användes, för att förstärka pigmentet.


    Jag gick en keramikutbildning för 10 år sedan (ettårig så absolut omfattande).

    Tyvärr minns jag ju inte alls allt om glasyrer, men precis det du säger är vad jag vill minnas. Det användes för att förstärka pigment och det är länge sedan man använde detta.

    Och ts. Om den lilla skärvan ligger kvar i maskinen så kommer troligen ändå inte bly lösas upp. Och om så är det oerhörd liten mängd som ändå sköljs bort
  • Sat 9 Oct 2021 18:17
    #10

    Uppdatering.

    Den här krukan kan nog mycket väl vara väldigt gammal. Tydligen arvegods från mormor.

    Gör mig lite extra orolig att bly har kunnat låssna från glaceringen.

Svar på tråden Har kört en kruka i maskinen - är disken "giftig" nu?