• Sat 9 Oct 2021 18:44
    1105 visningar
    9 svar
    9
    1105

    "Kicka igång" ägglossning

    Hej! Går frustrerad och väntar på min första ägglossning efter p-stav. Är fullt medveten om att det kan ta tid för kroppen och "komma igång" men finns det något man kan köpa receptfritt för att snabba på processen? Gissar på att vården inte är till så mycket hjälp om det inte gått mer än 6 mån? Finns det någon chans att man kan få hjälp av barnmorska online? Kvinnohälsan där jag bor är dessvärre hopplös och få tid hos även om man skulle lyckas komma fram på deras telefontider.   

  • Svar på tråden "Kicka igång" ägglossning
  • Anonym (Nej)
    Sat 9 Oct 2021 18:52
    #1

    Nej, det finns inga sådana medel som man bara kan få tag i hur som helst på apotek. Hur länge sedan tog du ut staven/stavarna?

  • Sat 9 Oct 2021 19:00
    #2

    Nej, ägglossningen styrs av hormoner och det måste kroppen sköta/kicka igång själv. Undantag om man har tex PCO och ingen/sällan äl och behöver medicin. 

  • Sat 9 Oct 2021 19:29
    #3
    Anonym (Nej) skrev 2021-10-09 18:52:50 följande:

    Nej, det finns inga sådana medel som man bara kan få tag i hur som helst på apotek. Hur länge sedan tog du ut staven/stavarna?


    Det har inte gått jättelång tid jämfört med vad som anses vara normalt, (ca 7 veckor) utan jag är mest otålig och förväntansfull! 


    Hittade något kosttillskott som var "framställt för att främja kvinnors ägglossning" men är generellt skeptisk till onödiga kosttillskott och naturläkemedel så förnuftet i mig vill väl säga att det är att slänga pengarna i sjön. 


    www.graviditetskollen.nu/produkter/kosttillskott-for-dig-som-vill-bli-gravid/halsokost/kvinnors-support-for-agglossning-sasmar-conceive-plus 

  • Anonym (Nej)
    Sat 9 Oct 2021 19:59
    #4
    986247391 skrev 2021-10-09 19:29:55 följande:

    Det har inte gått jättelång tid jämfört med vad som anses vara normalt, (ca 7 veckor) utan jag är mest otålig och förväntansfull! 


    Hittade något kosttillskott som var "framställt för att främja kvinnors ägglossning" men är generellt skeptisk till onödiga kosttillskott och naturläkemedel så förnuftet i mig vill väl säga att det är att slänga pengarna i sjön. 


    www.graviditetskollen.nu/produkter/kosttillskott-for-dig-som-vill-bli-gravid/halsokost/kvinnors-support-for-agglossning-sasmar-conceive-plus 


    Jag är också skeptisk till såna där naturmedel. Hade de varit effektiva hade de inte fått säljas i affär hur som helst, då skulle de vara receptbelagda. Med andra ord, ungefär lika effektivt som placebo.

    Ok, så sju veckor. Är du helt säker på att du inte haft äl än? Har du tempat eller använt digitala stickor eller liknande? Vanliga stickor kan vara svåravlästa. Har du haft mens, så iaf den biten funkar som den ska?
  • Sat 9 Oct 2021 21:34
    #5
    Anonym (Nej) skrev 2021-10-09 19:59:37 följande:
    Jag är också skeptisk till såna där naturmedel. Hade de varit effektiva hade de inte fått säljas i affär hur som helst, då skulle de vara receptbelagda. Med andra ord, ungefär lika effektivt som placebo.

    Ok, så sju veckor. Är du helt säker på att du inte haft äl än? Har du tempat eller använt digitala stickor eller liknande? Vanliga stickor kan vara svåravlästa. Har du haft mens, så iaf den biten funkar som den ska?

    Tyvärr är det väl så, det finns sällan quickfixes och köpa på nätet även om man gärna önskar! 


    Jag har testat med "vanliga" stickor nästintill varje dag, trodde först att jag hade ÄL ca 2 veckor efter uttaget då jag såg en tydlig stegring på stickorna men dom blev aldrig lika starka som kontrollsträcket. Men ingen mens kom och 3 graviditetstest visade negativt. 


     


    Jag har inte haft någon mens på ca 10 år, men tänkte köpa digitala stickor och testa med när första mensen kommit, hade blivit alldeles för dyrt och testa med digitala stickor varje dag. 

  • Anonym (Nej)
    Sat 9 Oct 2021 21:43
    #6
    986247391 skrev 2021-10-09 21:34:22 följande:

    Tyvärr är det väl så, det finns sällan quickfixes och köpa på nätet även om man gärna önskar! 


    Jag har testat med "vanliga" stickor nästintill varje dag, trodde först att jag hade ÄL ca 2 veckor efter uttaget då jag såg en tydlig stegring på stickorna men dom blev aldrig lika starka som kontrollsträcket. Men ingen mens kom och 3 graviditetstest visade negativt. 


     


    Jag har inte haft någon mens på ca 10 år, men tänkte köpa digitala stickor och testa med när första mensen kommit, hade blivit alldeles för dyrt och testa med digitala stickor varje dag. 


    Vanliga stickor funkar inte för mig, jag fick aldrig lika starkt eller bättre än kontrollstrecket. Men köp en termometer och tempa, det är iaf bara en engångskostnad men extremt bra för att se om du faktiskt haft ÄL eller inte. Konstigt att du inte fått mens än men det är nog för att du varit utan så länge, kroppen behöver komma ifatt.
  • Anonym (Nej)
    Sat 9 Oct 2021 21:43
    #7

    Obs - Termometern måste kunna visa två decimaler, räcker alltså inte med en vanlig febertermometer.

  • Sat 9 Oct 2021 21:59
    #8
    Anonym (Nej) skrev 2021-10-09 21:43:21 följande:

    Vanliga stickor funkar inte för mig, jag fick aldrig lika starkt eller bättre än kontrollstrecket. Men köp en termometer och tempa, det är iaf bara en engångskostnad men extremt bra för att se om du faktiskt haft ÄL eller inte. Konstigt att du inte fått mens än men det är nog för att du varit utan så länge, kroppen behöver komma ifatt.


    Stickorna är helt klart förvirrande! Tänkte att det var något likande för mig att sträcken inte blev tillräckligt starka men att jag kunde gå på stegringen men tydligen inte :(

    Hur funkar det när man tempar? Behöver man tempa samma tid varje dag?
  • Anonym (Nej)
    Sat 9 Oct 2021 22:24
    #9
    986247391 skrev 2021-10-09 21:59:54 följande:
    Stickorna är helt klart förvirrande! Tänkte att det var något likande för mig att sträcken inte blev tillräckligt starka men att jag kunde gå på stegringen men tydligen inte :(

    Hur funkar det när man tempar? Behöver man tempa samma tid varje dag?
    Man tempar direkt man vaknat, innan man ens klivit upp. Ligger man kvar i sängen en stund börjar tempen gå upp har jag märkt, så det är väl därför det ska vara direkt när man vaknar. Man måste ha sovit minst 4 (?) timmar för att få en korrekt mätning. Sedan för man in i ett diagram och (instruktioner finns online, jag minns inte exakt härifrån) man tittar på de senaste dagarnas mätningar, när tempen överstiger med si och så mkt så har man haft sin ägglossning. Då kommer tempen ligga kvar rätt så högt, även om den kan diffa lite. Sedan får man mens, eller om man är gravid fortsätter den att ligga högre. Efter mensen dalar tempen igen inför ny ägglossning.
Svar på tråden "Kicka igång" ägglossning