• Anonym (TS)
    Sat 9 Oct 2021 19:38
    410 visningar
    2 svar
    2
    410

    Cellförändringar som är kvar..

    Cellprovet jag gjorde för ca 1 år sen visade cellförändringar och att det fanns HPV-virus. Behandling gjordes i våras och efterkontroll gjordes i september, provsvaret på det kom hem igår. Viruset är borta med förändringarna finns kvar. Dom borde vara borta sa barnmorskan som tog det sista provet eftersom det visade på lätta förändringar i våras. Nu ska jag träffa en läkare om några veckor för en uppföljning. Nån som varit med om liknande och vad är era erfarenheter? Gjorde ni fler behandlingar eller hur löste det sig?

  • Svar på tråden Cellförändringar som är kvar..
  • Anonym (S)
    Wed 13 Oct 2021 03:31
    #1

    Vad är det för behandling du har gjort? Är det konisering?

    Jag hade måttliga och starka cellförändringar om jag minns rätt, gjorde konisering 2014 och de fick bort allt. De har inte kommit tillbaka än men nästa år ska jag kolla igen, hoppas allt fortfarande är ok.

    Med mig tror jag de tog en ganska stor bit av livmodertappen faktiskt .. Hade ett barn sen innan men sen när jag väntade andra barnet 2015 höll det på att öppna sig för tidigt pga för kort livmodertapp men jag fick akut cerklage som höll hela resten av graviditeten som tur var.

    Nu väntar jag tredje barnet och har fått cerklage förebyggande ganska tidigt.

    Har du gjort konisering så får du säkert göra en till och ta bort en bit till, de tog antagligen bort för lite? Tror att det kommer gå bra och att de får bort allt nästa gång .. Lycka till!

  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Wed 13 Oct 2021 16:37
    #2
    Anonym (S) skrev 2021-10-13 03:31:43 följande:

    Vad är det för behandling du har gjort? Är det konisering?

    Jag hade måttliga och starka cellförändringar om jag minns rätt, gjorde konisering 2014 och de fick bort allt. De har inte kommit tillbaka än men nästa år ska jag kolla igen, hoppas allt fortfarande är ok.

    Med mig tror jag de tog en ganska stor bit av livmodertappen faktiskt .. Hade ett barn sen innan men sen när jag väntade andra barnet 2015 höll det på att öppna sig för tidigt pga för kort livmodertapp men jag fick akut cerklage som höll hela resten av graviditeten som tur var.

    Nu väntar jag tredje barnet och har fått cerklage förebyggande ganska tidigt.

    Har du gjort konisering så får du säkert göra en till och ta bort en bit till, de tog antagligen bort för lite? Tror att det kommer gå bra och att de får bort allt nästa gång .. Lycka till!


    Ja, det var en konisering. Stod inget i den senaste kallelsen om behandling, vilket det gjort innan, utan nu stod det uppföljning så börjar undra lite. Är säkert inget, men ändå skönt och ventilera med andra som genomgått samma saker ibland
Svar på tråden Cellförändringar som är kvar..