• Sat 9 Oct 2021 21:38
    1046 visningar
    5 svar
    5
    1046

    Vilken biografi/självbiografi tycker du bäst om?

    Just nu läser jag Åsne Seierstads "En av oss" som handlar om Anders Breivik. Det är faktiskt den bästa biografin jag har läst på många år.


    Innan dess stod biografin "Hans Majestäts olycklige Kurt" av Lena Ebervall och Per Samuelson som etta på min lista över de bästa biografierna. Hur man kan ha mer tur och otur än Kurt Haijby i sitt liv är för mig en gåta. Det är verkligen ett fantastiskt intressant (och konstigt) levnadsöde som har efterlämnats efter den människan. Man avskyr honom ena stunden, för att tycka synd om honom nästa, för att bli glad å hans vägnar och så går känslosvallningarna runt, runt och runt efter att man har läst den boken.


    Kanske kan jag få någon mer favorit genom att få tips av er andra?

  • Svar på tråden Vilken biografi/självbiografi tycker du bäst om?
  • Sweene­yToad
    Sat 9 Oct 2021 23:02
    #1

    Min favoritbok är ''For the love of a son''. Handlar om en afghansk kvinnas liv. 

  • Sat 9 Oct 2021 23:23
    #2
    JRR Tolkien en biografi - av Humphrey Carpenter

    Följer Tolkien hela livet. Den kräver nog att man älskar Ringen-trilogin för att man ska uppskatta den ordentligt.
  • Sun 10 Oct 2021 00:25
    #3
    lövet2 skrev 2021-10-09 23:23:35 följande:
    JRR Tolkien en biografi - av Humphrey Carpenter

    Följer Tolkien hela livet. Den kräver nog att man älskar Ringen-trilogin för att man ska uppskatta den ordentligt.
    Oj! Tack så innerligt för ditt lästips! Den ska jag absolut läsa! Jag älskar Tolkien och läser nu om "Hobbit" för min 7-åring. (Sist vi läste den var han 4 år, men han uppskattar boken på ett helt annat vis nu, vilket är jätteroligt - nattningarna blir dock lite långdragna...)
  • Sun 10 Oct 2021 00:26
    #4
    SweeneyToad skrev 2021-10-09 23:02:22 följande:

    Min favoritbok är ''For the love of a son''. Handlar om en afghansk kvinnas liv. 


    Vill du berätta mer om boken?
  • Sun 10 Oct 2021 15:37
    #5

    Jag har bara en enda biografi i bokhyllan och det är Denna dagen, ett liv av Jens Andersen. Gissa vilt vem den handlar om.


    We need to take the wrong steps sometimes to find the right path.
Svar på tråden Vilken biografi/självbiografi tycker du bäst om?