• Anonym­härtac­k
    Mon 11 Oct 2021 22:14
    4611 visningar
    44 svar
    44
    4611

    Vill inte gå i gymnasiet

    Hej! Jag är en kille på 16 år och har nu gått 5 veckor i gymnasiet. Jag tycker gymnasiet är roligt samtidigt som jag tycker de är otroligt tråkigt. Jag ville egentligen inte börja gymnasiet men min mamma sa att jag skulle testa 1 år och sen känna efter. Jag har nu gått 5 veckor och vill egentligen inte fortsätta. Jag avslutade grundskolan med en merit på 245 och har jobbat innan jag gick ut 9:an och även på sommarlovet.

    Den stora anledningen till att jag vill hoppa av är främst för att jag vill jobba och starta eget.

    Mitt resonemang är att jag inte ser någon riktig vits med att gå kvar 3 år på ekonomiprogrammet för att sedan inte plugga vidare på högskola. Jag skulle hellre ta egna kurser och lära mig det jag vill lära mig så som företags juridik, privat juridik, företagsekonomi med mera. Min pappa är egenföretagare sedan 17 år tillbaka så han har ganska stor erfarenhet inom starta eget värden, och skulle kunna be om vägledning inom företagsvärlden från han.

    Och det är inte det att jag är lat, utan jag är bara otroligt skoltrött och orkar inte mer. Jag skriver hellre upp mig på arbetsförmedlingen och jobbar lågbetalda jobb för att sedan förverkliga min dröm.

    Vad skulle ni göra?

  • Svar på tråden Vill inte gå i gymnasiet
  • Anonym (Gör båda)
    Mon 11 Oct 2021 22:20
    #1
    -3 +1

    Du TS du kan både gå gymnasiet och starta egen firma. Det beror så klart på inom vilken bransch du tänkt dig hur mycket tid du har möjlighet att lägga på firman. Är det inom webbdesign eller programmering kan du göra detta på kvällar och helger, är det snickerifirma som kräver mer närvaro kan du ta mindre uppdrag på helgerna.

    Tänk lite bredare och utanför boxen. Det ena utesluter inte det andra.

    När du sedan gått ut gymnasiet har du ett slutbetyg i fall din framtidsplan skiter sig och du behöver en plan B.

    Kör på och lycka till!

  • Anonym (Inkom­st)
    Mon 11 Oct 2021 22:37
    #2
    +1

    Hur ser du på pengar? Ingen skola = inget studiebidrag. Men du kanske har egna eller får av dina föräldrar?

  • velig1­3
    Mon 11 Oct 2021 22:37
    #3
    +1

    Var i din sits

    Hade pluggat rätt hårt för att kunna komma in på ett populärt mediegymnasium (det var trendigt i mitten av nittiotalet). Mycket för stt min mamma insisterade på att jag skulle välja den banan. Fick panik och hoppade av

    Min mamma sa att jag fick lov att jobba så hon fixade jobb på posten som brevbärare till mig.

    Började samhällsvetenskapliga programmet året efter.

    Du är ung, det fixar sig! Har förstått att det är lite tuffare nu än då (med komvux och likande) men det mesta går att ordna. Ta ett sabbatsår och se vad du vill göra ör mitt tips.

  • Anonym (Nk)
    Mon 11 Oct 2021 22:46
    #4
    +3

    Det är otroligt värdefullt ändå att faktiskt ha en gymnasieexamen om du en dag vill eller behöver byta bana. De som pluggar igen gymnasiet i efterhand brukar ångra sig då det blir en sån uppförsbacke att plugga både gymnasiet och sen yrkeshögskola eller universitet. Du gör dig själv en tjänst att gå gymnasiet nu när du är i den åldern och får lite skjuts av de andra.

    Men jag förstår att du är skoltrött, jag tycker du ska göra som förslaget innan, starta eget och kör det parallellt med skolan och sen mer på loven.

    Sen tycker jag visst du är lite lat när du istället för att gå i skolan och lära dig saker har som plan att din pappa ska hjälpa dig med allt.

  • Anonym­härtac­k Trådstartaren
    Mon 11 Oct 2021 22:49
    #5
    Anonym (Inkomst) skrev 2021-10-11 22:37:00 följande:

    Hur ser du på pengar? Ingen skola = inget studiebidrag. Men du kanske har egna eller får av dina föräldrar?


    Det är lite de jag funderat på också. Då jag fortfarande bor hemma så tänkte jag att i så fall börja jobba på något lågbetalt jobb och spara in varenda krona för att sedan ha det som startkapital.
  • Mon 11 Oct 2021 23:03
    #6
    +1

    Skaffa dej ett jobb först och ta sedan studieuppehåll.
    Kanske får du världens bästa jobb och kör på med det, kanske märker du varför det är rätt kul att plugga (hänga med kompisar och ha ett jobb som inte sliter ut dej kroppsligt iallafall), kanske kommer du på exakt vad du ska jobba med senare och därför blir peppad att plugga vidare på gymnasiet om ett år eller två.

    Tänk på att när du jobbar så har du tagit steget mot att vara vuxen så du bör betala för dej där hemma, om du ens får lov att bo kvar hemma när du hoppar av gymnasiet - dina föräldrars hus = dina föräldrars regler.

    Därför tycker jag att du ska se till att du har ett jobb, så har du bättre argument varför du ska hoppa av gymnasiet jämfört med att du inte är motiverad men inte har något att göra...

  • Anonym (Lärar­e)
    Mon 11 Oct 2021 23:09
    #7
    +6

    Testa ett år...? Vad hade hon trott att du skulle göra om det inte passade?

    Låt mig ge dig en reality check. Du kommer inte kunna sluta gymnasiet för att varken jobba eller starta eget företag. I båda fallen kommer du i bästa fall att få in lite fickpengar. För att få ett riktigt jobb behöver man erfarenhet eller utbildning. Du har inget av dem. Du får antagligen inte ens ett städjobb. Förstår du? De där lågbetalda jobben har också krav, och eftersom du är så ung kan det ställa till med arbetstider och annat dessutom.

    Det är ett faktum att man måste gå nån form av vidare utbildning efter grundskolan för att inte vara helt körd och dra hela livet i uppförsbacke. Jaja, det finns alltid nån som känner nån som minsann klarat sig utmärkt ändå, det är en på miljonen ungefär så glöm det bara.

    Jag fattar inte varför du valde ett pluggprogram om du inte är intresserad av att varken läsa på universitet eller ens gymnasiet självt! Du borde så klart ha valt ett yrkesprogram istället. Men du kan höra med er SYV om du får byta nu innan det går för lång tid. Om du inte kan byta så be om att få gå introduktionsprogrammet så du kan läsa in de yrkesgemensamma ämnena åtminstone och tillgodoräkna dig det till nästa år.

    Jättebra att du har modet att tänka på eget företag men det måste finnas en realistisk tanke bakom först, och även i det läget räcker det inte med pappas vägledning, du behöver ha så mycket inom dig själv också. Så satsa på en utbildning först, se till att du får ett vettigt jobb att börja med och planera företag sen.

  • Anonym (Inkom­st)
    Mon 11 Oct 2021 23:19
    #8
    +1
    Anonymhärtack skrev 2021-10-11 22:49:46 följande:

    Det är lite de jag funderat på också. Då jag fortfarande bor hemma så tänkte jag att i så fall börja jobba på något lågbetalt jobb och spara in varenda krona för att sedan ha det som startkapital.


    Tanken är god men vilket jobb tror du att du får som 16-åring?
  • Anonym­härtac­k Trådstartaren
    Mon 11 Oct 2021 23:25
    #9
    Anonym (Lärare) skrev 2021-10-11 23:09:15 följande:

    Testa ett år...? Vad hade hon trott att du skulle göra om det inte passade?

    Låt mig ge dig en reality check. Du kommer inte kunna sluta gymnasiet för att varken jobba eller starta eget företag. I båda fallen kommer du i bästa fall att få in lite fickpengar. För att få ett riktigt jobb behöver man erfarenhet eller utbildning. Du har inget av dem. Du får antagligen inte ens ett städjobb. Förstår du? De där lågbetalda jobben har också krav, och eftersom du är så ung kan det ställa till med arbetstider och annat dessutom.

    Det är ett faktum att man måste gå nån form av vidare utbildning efter grundskolan för att inte vara helt körd och dra hela livet i uppförsbacke. Jaja, det finns alltid nån som känner nån som minsann klarat sig utmärkt ändå, det är en på miljonen ungefär så glöm det bara.

    Jag fattar inte varför du valde ett pluggprogram om du inte är intresserad av att varken läsa på universitet eller ens gymnasiet självt! Du borde så klart ha valt ett yrkesprogram istället. Men du kan höra med er SYV om du får byta nu innan det går för lång tid. Om du inte kan byta så be om att få gå introduktionsprogrammet så du kan läsa in de yrkesgemensamma ämnena åtminstone och tillgodoräkna dig det till nästa år.

    Jättebra att du har modet att tänka på eget företag men det måste finnas en realistisk tanke bakom först, och även i det läget räcker det inte med pappas vägledning, du behöver ha så mycket inom dig själv också. Så satsa på en utbildning först, se till att du får ett vettigt jobb att börja med och planera företag sen.


    Men det hjälper väll också om man har ett hyfsat CV? Jag har jobbat som köksbiträde, souschef, receptionist, kassör och lite annat inom service.

    Sedan har jag inget problem med pluggandet i sig, utan mitt problem är att jag väljer ekonomi på gymnasiet för att lära mig om just ekonomi och företagande. Men det ända jag får är 2 timmar privat juridik en gång i veckan. ( vilket jag älskar! Är mitt favoritämne). Men resten av veckan är de samma innehåll på lektionerna som på högstadiet.
  • Anonym (Inkom­st)
    Mon 11 Oct 2021 23:31
    #10
    Anonymhärtack skrev 2021-10-11 23:25:20 följande:

    Men det hjälper väll också om man har ett hyfsat CV? Jag har jobbat som köksbiträde, souschef, receptionist, kassör och lite annat inom service.

    Sedan har jag inget problem med pluggandet i sig, utan mitt problem är att jag väljer ekonomi på gymnasiet för att lära mig om just ekonomi och företagande. Men det ända jag får är 2 timmar privat juridik en gång i veckan. ( vilket jag älskar! Är mitt favoritämne). Men resten av veckan är de samma innehåll på lektionerna som på högstadiet.


    Du behöver lägga mer energi på svenskan och påståendet att lektionerna är samma som på högstadiet stämmer knappast. Du blev plötsligt väldigt mycket 16....
Svar på tråden Vill inte gå i gymnasiet