• Tue 12 Oct 2021 13:20
    3045 visningar
    13 svar
    -2
    13
    3045

    Bli gudmor, hur går det till?

    Jag har fått frågan att bli gudmor, funderar på att tacka nej enbart för att det kommer vara så jobbigt att stå framme i kyrkan. Har dock aldrig varit på dop
    innan, hur går det till? Hur länge behöver man stå där framme? Vad gör man där framme? Ska man sjunga? Vad händer sen? 

  • Svar på tråden Bli gudmor, hur går det till?
  • Anonym (Fråga­)
    Tue 12 Oct 2021 13:24
    #1

    Fråga föräldrarna. Det kan vara att bara stå där till att hålla i dopljuset, hälla upp vattnet, ta emot dopbeviset. Fråga!

  • Anonym (C)
    Tue 12 Oct 2021 13:55
    #2

    Jag har fyra barn och de är döpta.

    Gudföräldrarna måste inte göra något särskilt, mer än att stå med. Inte prata, eller sjunga. Om de inte själva vill förstås.

  • Anonym (Maja)
    Tue 12 Oct 2021 14:33
    #3

    Ska man vara petig så ska du stå som en stöttepelare för barnets kristina uppfostran. 

    Dock inte så många som gör det idag Att vara gudmor, eller fadder som det heter numera, är mer att vara en vuxen som finns för barnet. Dopet är egentligen en petitess i sammanhanget för ett livslångt uppdrag. Så är det dopet du är orolig kan du tänka dig att det är en promille av ditt uppdrag. 

    Som fadder för 2 barn så har jag fått stå med framme och hålla barnet under dopet med föräldrarna. Man kan även få tända/hålla dopljus och få kuvertet med dopbeviset i. Det handlar om 20 minuter maximalt, du kan bara stå och se glad ut. 

    Att bli utvald av någon som vill att du ska vara barnets stöttepelare kan jag tycka är rätt stort. Det handlar inte om att ge ungen guld och diamanter, mer vara där bara. 

  • Anonym (Fråga­)
    Tue 12 Oct 2021 15:09
    #4

    Stämmer allt du säger.

    Jag och min man är för varsitt syskon. Lite fånigt nu för vi är skilda och ingen av oss umgås med den familjen längre...

  • Anonym (gudmo­r)
    Tue 12 Oct 2021 15:49
    #5

    Jag är fadder, inte längre medlen i svenska kyrkan (eller annat samfund heller)
    så jag ringde upp en präst för att höra om hur kyrkan såg på det hela. Inga bekymmer. Föräldrarna väljer någon de tycker passar helt enkelt.
    Dessutom har jag 2 barn döpta i svenska kyrkan inga av faddrarna har fostrat mina ungar i en kristen tro eller skulle ta på sig förmyndarskapet om vi föräldrar inte längre kan ta hand om våra barn.
    Se det som en kul grej och om du orkar så finns du där som en extra vuxen som kan stötta under uppväxten.

  • Glinda från Oz
    Tue 12 Oct 2021 15:56
    #6
    Anonym (Maja) skrev 2021-10-12 14:33:56 följande:

    Att bli utvald av någon som vill att du ska vara barnets stöttepelare kan jag tycka är rätt stort. Det handlar inte om att ge ungen guld och diamanter, mer vara där bara. 


    Sen är ju frågan hur seriöst folk tar det. När jag frågade mina föräldrar vem som var mina faddrar/gudföräldrar mindes de inte, jag hittade svaret i mitt babyalbum det stod nerskrivet där.
  • Anonym (E)
    Tue 12 Oct 2021 16:34
    #7

    Poängen med en gudfar/gudmor är att hen ska introducera barnet till den kristna tron. Är man inte religiös så ser jag ingen vits med att ha en sån, känns mer som en tävling om "vem är min bästis for evvah". Är man själv troende så lär man ändå sköta sånt själv.

  • Anonym (ateis­t)
    Tue 12 Oct 2021 16:38
    #8
    Anonym (E) skrev 2021-10-12 16:34:46 följande:

    Poängen med en gudfar/gudmor är att hen ska introducera barnet till den kristna tron. Är man inte religiös så ser jag ingen vits med att ha en sån, känns mer som en tävling om "vem är min bästis for evvah". Är man själv troende så lär man ändå sköta sånt själv.


    Haha tur det inte är riktigt som "förr i tiden" ändå.

    sv.wikipedia.org/wiki/Fadder :

    "Faddern, ursprungligen gudmodern, var också den som främst under medeltiden bar fram barnet vid dopet, eftersom modern ansågs oren under 40 dagar efter förlossningen[5] och således inte fick beträda kyrkan"
  • Anonym (E)
    Tue 12 Oct 2021 16:55
    #9
    Anonym (ateist) skrev 2021-10-12 16:38:56 följande:
    Haha tur det inte är riktigt som "förr i tiden" ändå.

    sv.wikipedia.org/wiki/Fadder :

    "Faddern, ursprungligen gudmodern, var också den som främst under medeltiden bar fram barnet vid dopet, eftersom modern ansågs oren under 40 dagar efter förlossningen[5] och således inte fick beträda kyrkan"
    Haha! :D Ja det är väl tur det.
  • Anonym
    Tue 12 Oct 2021 21:40
    #10

    Det finns inget som heter gudmor längre.

    När någon döps kan man få frågan att bli DOPFADDER.

  • Tue 12 Oct 2021 22:06
    #11
    Anonym skrev 2021-10-12 21:40:07 följande:

    Det finns inget som heter gudmor längre.

    När någon döps kan man få frågan att bli DOPFADDER.


    Äh så petigt. Visst är det vanligare att säga fadder, men på Svenska kyrkans websida står det tom att fadder och gudförälder är samma sak. Man kan säga vad man vill.
  • Glinda från Oz
    Tue 12 Oct 2021 22:16
    #12
    Anonym skrev 2021-10-12 21:40:07 följande:

    Det finns inget som heter gudmor längre.

    När någon döps kan man få frågan att bli DOPFADDER.


    Det finns det visst. Såhär står det när du Googlar. 

    Det är ingen skillnad på att vara fadder och gudmor ? det är olika namn på samma sak, nämligen att vara den som på ett särskilt sätt stöttar och finns där för barnet under uppväxten, som ber för barnet och kommer ihåg barnet på dopdag och kanske födelsedag, för att nämna några exempel på vad en fadder kan göra.



    Här kan du läsa mer:


    https://sv.wikipedia.org/wiki/Fadder

  • Anonym (Gudmo­r2)
    Tue 12 Oct 2021 22:17
    #13

    Jag har fått frågan och tackade ja. Jag stod bara där, personen frågade om jag kunde läsa upp en text (typ 5 meningar) och sa ja till det. Prästen sa till när det var dags för mig, hade texten framför mig och läste både innantill och utantill. Alltså läste och sneglade ner på texten emellanåt för att slippa att möta blickar. Sen stod jag bara där tills ceremonin var över.

    Har extrem fobi att prata inför folk, men klarade det för att jag var tvungen i princip.

Svar på tråden Bli gudmor, hur går det till?