• Wed 13 Oct 2021 13:56
    4408 visningar
    14 svar
    14
    4408

    Föräldraledig efter födsel

    Hej,

    Vi blir föräldrar för första gången nu snart och börjar fundera på hur vi ska göra efter förlossningen för min del som Pappa. Jag får mina 10 dagar men efter de dagarna vill hon att jag stannar hemma ett tag till. Vilket jag kan förstå och motsätter mig inte alls men hon prata om att alla andra pappor stanna hemma de första 3 månaderna. Hur gjorde ni? Tips och råd? Dela gärna med er av eran erfarenhet och era tankar, uppskattas :)

  • Svar på tråden Föräldraledig efter födsel
  • Bella 89
    Wed 13 Oct 2021 13:59
    #1
    +1
    larssa8669 skrev 2021-10-13 13:56:18 följande:

    Hej,

    Vi blir föräldrar för första gången nu snart och börjar fundera på hur vi ska göra efter förlossningen för min del som Pappa. Jag får mina 10 dagar men efter de dagarna vill hon att jag stannar hemma ett tag till. Vilket jag kan förstå och motsätter mig inte alls men hon prata om att alla andra pappor stanna hemma de första 3 månaderna. Hur gjorde ni? Tips och råd? Dela gärna med er av eran erfarenhet och era tankar, uppskattas :)


    Personligen känner jag ingen som har stannat hemma mer än 2 veckor. Min man var hemma 10 dagar med alla barn, sen lite perioder då och då för att inte missa större delar av Barnens liv. Sen kan jag inte prata för alla, så stor är inte min umgängeskrets. Det är en stor omställning att bli föräldrar första gången och man kan förstå att det är skrämmande just nu. Ni behöver inte oroa er riktigt ännu, börja med 10 dagar, som blir 2 veckor. Kanske blir det att hon upplever situationen helt annorlunda efter det
  • Wed 13 Oct 2021 14:02
    #2
    +1

    Tror det är ganska ovanligt faktiskt. Men låter väl jättemysigt att vara hemma allihop? Skulle annars rekommendera att spara din föräldraledighet och vara hemma ihop lite senare. En minibebbe kräver inte så mycket men det gör ett småbarn :P pappan var i princip överflödig de första månaderna när vi fick barn och vet att det var likadant hos många av våra vänner.

  • LFF
    Wed 13 Oct 2021 14:25
    #3
    +1
    larssa8669 skrev 2021-10-13 13:56:18 följande:

    Hej,

    Vi blir föräldrar för första gången nu snart och börjar fundera på hur vi ska göra efter förlossningen för min del som Pappa. Jag får mina 10 dagar men efter de dagarna vill hon att jag stannar hemma ett tag till. Vilket jag kan förstå och motsätter mig inte alls men hon prata om att alla andra pappor stanna hemma de första 3 månaderna. Hur gjorde ni? Tips och råd? Dela gärna med er av eran erfarenhet och era tankar, uppskattas :)


    Ingen pappa jag vet har varit hemma mer än de första 10 dagarna om man inte fått mer än en bebis. Vid flerlingsfödsel är det vanligare att båda föräldrarna är hemma längre än de första 10 dagarna man får per barn. 

    Vi fick tvillingar, barnens pappa var hemma i två månader tror jag det var totalt (eller 3) för att hjälpa till med barnen men för oss var det ingen superlösning. Hade varit betydligt bättre om han gått tillbaks till jobbet igen efter den första månaden. 
  • Wed 13 Oct 2021 14:53
    #4
    +1

    På första barnet var pappan hemma sina 10 dagar, men andra barnet kom hon lägligt till sommaren då tog han sina 10 dagar, plus semester samt föräldrapenning för första barnet så han var hemma tre månader men verkar inte alls vara vanligt. Inga vi känner har tagit mer än 10 dagar.

    Men om ni vill kan man ju ta ut dubbeldagar (tror det är upp till 30 dubbeldagar första året). Eller om hon inte tar ut någon föräldrapenning första tiden och är hemma utan ersättning så kan ni vara hemma tillsammans ändå.

    Kan vara att hon känner sig nervös inför att bli förälder och därför vill ha dit stöd hemma. Sitt ner och prata om det hela och säg din åsikt om hur länge du vill vara hemma. Ni kanske kan mötas efter vägen? Att du kanske kan vara hemma 4 veckor istället för 2 eller något till exempel så hon känner hon hinner komma in i det nya vardagen som det innebär att få ett barn.

  • sextio­talist
    Wed 13 Oct 2021 15:43
    #5
    +1
    larssa8669 skrev 2021-10-13 13:56:18 följande:

    Hej,

    Vi blir föräldrar för första gången nu snart och börjar fundera på hur vi ska göra efter förlossningen för min del som Pappa. Jag får mina 10 dagar men efter de dagarna vill hon att jag stannar hemma ett tag till. Vilket jag kan förstå och motsätter mig inte alls men hon prata om att alla andra pappor stanna hemma de första 3 månaderna. Hur gjorde ni? Tips och råd? Dela gärna med er av eran erfarenhet och era tankar, uppskattas :)


    Det verkar som att de manliga kollegor som väntar tillökning har samma tankar som du har. De sparar semestrar, utnyttjar möjligheten att båda föräldrarna kan vara lediga samtidigt (vilken lyx, det kunde man inte när jag fick barn, lite avundsjuk)
  • Wed 13 Oct 2021 15:50
    #6
    +1

    Jag tycker att du ska vara hemma, ta ut FL-dagar för din del, hon väljer om hon vill ta sina senare eller om ni ska ta ut dubbelt. Det beror lite på hur ekonomin blir för er del. Min man var hemma väldigt länge med mig och vårt barn första tiden. Dygnsrytmen just då är inte särskilt smidig för en person som ska på jobbet och den som är hemma har sällan särskilt mycket ork heller, utöver att ta hand om bebisen. Så stanna hemma, det mår alla bäst av.

  • Wed 13 Oct 2021 15:51
    #7
    +1

    Vi var hemma ett halvår tillsammans i början sedan delade vi upp resten. Så ser det ut hos de flesta av våra vänner

  • Wed 13 Oct 2021 22:25
    #8
    +1

    Jag vet flera som varit hemma 1-6 månader, båda föräldrarna alltså.
    Vi har kört på 3 månader båda hemma och sedan har maken jobbat deltid (50-80%) tills jag börjat jobba och sen har vi delat på ledigheten tex jobbat 2 dagar vars, så barnet varit hemma heltid men vi har jobbat ca 40% vars.

    Man kan lösa de första veckorna på olika sätt:
    1) Båda är hemma utan att ta ut FP alls. Man bara ansöker om föräldraledighet på sitt jobb och sen är man hemma. Ekonomin? Leva på sparade pengar!
    2) Båda är hemma men man klarar sig inte utan inkomst. Så då löser man det så att man får så mycket inkomst tillsammans så att man klarar sig... Tips på hur man får inkomst:
    * Den som har högst SGI tar föräldradagar. Då är ju dagarna mest värda, så även om bara ena tar ut dagar så får man ju dela på de pengarna! Om den som har högst SGI tar ut 7 dagar/vecka så kanske man kan klara sig på minskade utgifter + sparpengar?
    * Man turas om att ta FP och semester tex: Första 2 veckorna tar pappan 10 pappadagar och mamman tar FP om man behöver inkomsten. Sen tar den ena föräldern ut 5 veckors semester och den andre tar FP, sen byts man av så att den andre tar 5 veckors semester och den förste tar ut FP. Då har man ca 80% inkomst (båda) under 12 veckor samtidigt som båda är hemma heltid.
    * Man kan ta ut 30 dubbeldagar, så efter de 2 första pappadagarna kan man båda ta ut FP under en månad till, efter det får man ta semester eller klara sig med mindre pengar.

  • Thu 14 Oct 2021 07:19
    #9

    Tack snälla alla för eran input. Det uppskattas verkligen :)

  • Thu 14 Oct 2021 08:10
    #10

    Med fösta barnet var min man hemma de första 10 dagarna. Med med andra som kom 17 mån efter första så behövde jag lite mer hjälp och då var han hemma 2 månader efter att lillebror föddes. Det var välbehövligt då, men efter första barnet klarade jag mig utan problem.

  • Thu 14 Oct 2021 09:09
    #11
    +1

    Vårt barn föddes på sommaren så vi kunde kombinera de tio dagarna med semester. Vi var hemma tillsammans de sex första veckorna. Om nästa barn föds annan årstid vill jag att vi är lediga tillsammans på samma sätt, kanske en till vecka.

    Tre månader låter som lång tid. Det hade inte känts nödvändigt för mig.

  • Thu 14 Oct 2021 09:18
    #12
    +1

    Vi körde 5 heldagar och sedan de kommande 5 dagarna som halvdagar. 

    Det blev alltså en hel vecka ledigt ihop och sedan 2 v när pappan jobbade halvtid. Fungerade jättebra och det blev lagom start för oss båda. 

    Sedan tog vi (med semester och föräldraledigt) ledigt ihop 3 månader tillsammans när respektive barn var cirka året. 

  • Sat 16 Oct 2021 21:39
    #13

    Ni ska göra precis som ni känner passar för er, prata om hur just NI vill lägga upp eran första tid tillsammans med erat barn. Hur alla andra har gjort är oväsentligt. 


    blir även lite brydd om när flera har skrivit saker som ?hjälpa till med barnet?, din tjej kommer vänja sig vid den nya vardagen med ett barn osv. 


    man Är inte bara en s9m skaffar barn, utan de är nåt som båda föräldrarna är inblandade i. Pappan ska 8nte bara ?hjälpa till?, han är lika mycket förälder han me.

    jag och min sambo var hemma tillsammans i fyra veckor när vi fick barn, tyckte det var väldigt bra att vi båda två fick lära känna den nya lilla varelsen, komma fram till vilka rut8ner vi skulle ha och framför allt dela på sömnen. 

  • Sat 16 Oct 2021 21:48
    #14
    +1

    Vi var hemma tillsammans drygt tre månader efter födseln, sen började vi båda jobba deltid, ca 40% var fram till att barnet började på förskolan. Det var toppen för oss att vara mycket lediga tillsamnans för vi kunde hjälpa varandra att växa in i rollen som föräldrar och det blev väldigt balanserat och harmoniskt när det inte var en som drog största lasset hemma och den andra var på jobbet.

Svar på tråden Föräldraledig efter födsel