• alexth­erocke­r
    Wed 13 Oct 2021 20:02
    2371 visningar
    8 svar
    8
    2371

    Borde det vara lagligt med debarking?

    Hej

    Vad tycker ni som har hundar eller har grannar som har hund.
    Borde debarking vara lagligt i Sverige?

    sv.wikipedia.org/wiki/Debarking

  • Svar på tråden Borde det vara lagligt med debarking?
  • Wed 13 Oct 2021 20:04
    #1

    Jag har hund och känner rent spontant: absolut inte!

  • Wed 13 Oct 2021 20:38
    #2

    Jag är inte hundmänniska för fem öre, men absolut inte.

    Ökat ägaransvar, samt krav på kunskap för att tillåtas äga olika husdjur är en betydligt lämpligare väg att reglera detta. Ägarna får helt enkelt uppfostra sina hundar till att inte skälla orimligt mycket.

    Enligt mig bör det absolut införas en form av "körkort" för att någon ska tillåtas äga husdjur. Man behöver gå igenom både teoretisk och praktisk utbildning och avlägga prov för att styrka kunskaper och färdigheter i att uppfostra och ta hand om ett djur.
    Inte enbart för hundar, utan samtliga husdjur.

  • Wed 13 Oct 2021 20:55
    #3

    Absolut inte

  • Wed 13 Oct 2021 21:24
    #4

    Absolut inte!!

  • Thu 14 Oct 2021 04:10
    #5

    Vi har redan förbjudit kupering av hundars (och katters) svansar och öron. Varför i helvete skulle vi gå bakåt?


    We need to take the wrong steps sometimes to find the right path.
  • Thu 14 Oct 2021 05:09
    #6

    Självklart inte !! Tycker du själv att det borde vara lagligt och varför isf?

  • Glinda från Oz
    Thu 14 Oct 2021 06:56
    #7

    Självklart ska det inte vara lagligt. Min närmaste granne (hon flyttade för två månader sedan) Hade två hundar som var i trädgården hela sommarhalvåret, de skällde konstant. En rätt uppfostrad hund skäller inte i tid och otid heller.

  • LFF
    Thu 14 Oct 2021 11:21
    #8

    Hell no! Skällande är en kommunikationsform. En hund som skäller i tid och otid är med största sannolikhet inte en lycklig hund. 

Svar på tråden Borde det vara lagligt med debarking?