• Thu 14 Oct 2021 09:16
    979 visningar
    28 svar
    -1
    28
    979

    Min kompis. Man 39 och bor hemma

    Hej.

    Ja, jag har en kompis som fortfarande bor hemma. Det är inget fel på honom, tvärtom. Han har jobb och en stadig inkomst och enligt mig är han en skön person. Han lyfter alltid upp mig när jag är på dåligt humör. Han är alltid positiv och har aldrig något ont att säga om någon.

    Det jag kan störa mig lite på är just det att han fortfarande bor hemma. Jag vet att det inte är min grej att säga något om. Jag har heller inte sagt något om det. Jag tänker att alla är vi olika.

    Inga påhopp tack!

    Jag vill bara höra era tankar om det.


    Man kan inte somna levande och vakna upp död!.
  • Svar på tråden Min kompis. Man 39 och bor hemma
  • Thu 14 Oct 2021 09:25
    #1
    +2

    Känner att det är inte min sak att tycka något om det. Folk måste få lägga upp sitt liv själva utan att andra ska lägga sig i? 


    På vilket sätt påverkar det dig att han väljer att bo så? 

  • Thu 14 Oct 2021 09:58
    #2
    Cornellia skrev 2021-10-14 09:25:32 följande:

    Känner att det är inte min sak att tycka något om det. Folk måste få lägga upp sitt liv själva utan att andra ska lägga sig i? 


    På vilket sätt påverkar det dig att han väljer att bo så? 


    Det är väl inget som påverkar mig per se, men är man vuxen så borde man väl sträva efter självständighet och ett eget ställe, tänker jag. Han har ju alla förutsättningar för det.
    Man kan inte somna levande och vakna upp död!.
  • Thu 14 Oct 2021 10:52
    #3
    +1
    Freddie K skrev 2021-10-14 09:58:55 följande:
    Det är väl inget som påverkar mig per se, men är man vuxen så borde man väl sträva efter självständighet och ett eget ställe, tänker jag. Han har ju alla förutsättningar för det.

    åter igen. På vilket sätt påverkar det dig? 


    Mitt svar skulle bli helt annorlunda om frågan var typ, Skulle du dejta denna person? 


    Men så länge folks liv inte ens påverkar mig, varken i det lilla eller stora perspektivet, varför ska jag (eller du) ha en åsikt?

  • Anonym (L)
    Thu 14 Oct 2021 11:06
    #4

    Väldigt konstigt att bo hemma om man är 39 år. Betalar han för sig? Jag tänker att det kanske visst är något fel på honom, bara att du inte har märkt detta. Annars är han väl en snåljåp som vill leva på föräldrarnas pengar. Hur det än är så är det konstigt.

  • Anonym (Mi)
    Thu 14 Oct 2021 11:10
    #5
    Freddie K skrev 2021-10-14 09:16:03 följande:

    Hej.

    Ja, jag har en kompis som fortfarande bor hemma. Det är inget fel på honom, tvärtom. Han har jobb och en stadig inkomst och enligt mig är han en skön person. Han lyfter alltid upp mig när jag är på dåligt humör. Han är alltid positiv och har aldrig något ont att säga om någon.

    Det jag kan störa mig lite på är just det att han fortfarande bor hemma. Jag vet att det inte är min grej att säga något om. Jag har heller inte sagt något om det. Jag tänker att alla är vi olika.

    Inga påhopp tack!

    Jag vill bara höra era tankar om det.


    Vad är det som stör dig med det? Det kan ju finnas olika skäl: Man vill hjälpa sina föräldrar, man trivs bättre med att inte bo helt ensam (t.ex. pga depression etc.), man har inte möjlighet att få lägenhet eller liknande.

    Jag skulle själv absolut inte vilja bo hemma hos mina föräldrar nu som vuxen, men alla har ju inte samma prioriteringar/möjligheter. Och så länge det inte är något som påverkar dig så förstår jag inte alls varför du har en åsikt om det, ärligt talat. Måste alla vilja leva på samma sätt?
  • Anonym (Me)
    Thu 14 Oct 2021 12:21
    #6

    Jag har en vän som är 46 som fortfarande bor hemma. Hon är högutbildad, fast jobb sedan många år och flera höjer på ögonbrynen åt varför hon bor hos sina föräldrar. Vi som känner henne närmare vet dock att hennes pappa har stora fysiska problem och mamman psykiska och hon har helt enkelt valt att bo kvar där för att kunna stötta föräldrarna så mycket som möjligt i vardagen. Hon säger själv att hon skulle ändå bara oroa sig så mycket för dem om hon flyttade så även för sin egen skull bor hon kvar. Det kan ibland finnas orsaker som inte är uppenbara för andra och som folk kanske inte heller är bekväma med att berätta till höger och vänster.

  • Anonym (Lo)
    Thu 14 Oct 2021 13:42
    #7
    Freddie K skrev 2021-10-14 09:16:03 följande:

    Hej.

    Ja, jag har en kompis som fortfarande bor hemma. Det är inget fel på honom, tvärtom. Han har jobb och en stadig inkomst och enligt mig är han en skön person. Han lyfter alltid upp mig när jag är på dåligt humör. Han är alltid positiv och har aldrig något ont att säga om någon.

    Det jag kan störa mig lite på är just det att han fortfarande bor hemma. Jag vet att det inte är min grej att säga något om. Jag har heller inte sagt något om det. Jag tänker att alla är vi olika.

    Inga påhopp tack!

    Jag vill bara höra era tankar om det.


    Jag har också en kompis som bor hemma och vi är närmare 30.. kvinnor.. nej jag köper inte det folk säger, folk ska leva som dom vill bla bla bla. Jag har lite svårt för det.

    För mig är det är tecken på, jag vet inte men det är så oattraktivt. Vare sig det gäller kvinna eller man. Såvida man inte har en god anledning och bor hemma en kort period för att man inte har något val. Men att man väljer det, det har jag svårt för. Spelar ingen roll om man vill spara pengar eller inte, självständighet är mer värdefullt än materiella ting
  • Anonym (L o v e)
    Thu 14 Oct 2021 13:51
    #8
    Anonym (Lo) skrev 2021-10-14 13:42:13 följande:
    Jag har också en kompis som bor hemma och vi är närmare 30.. kvinnor.. nej jag köper inte det folk säger, folk ska leva som dom vill bla bla bla. Jag har lite svårt för det.

    För mig är det är tecken på, jag vet inte men det är så oattraktivt. Vare sig det gäller kvinna eller man. Såvida man inte har en god anledning och bor hemma en kort period för att man inte har något val. Men att man väljer det, det har jag svårt för. Spelar ingen roll om man vill spara pengar eller inte, självständighet är mer värdefullt än materiella ting

    Men hur påverkar det dig? Och när blev din högst subjektiva åsikt om viktigheten av självständighet något allmänrådande som alla ska leva efter. 


    Jag kan faktiskt se ganska många saker som är viktigare än att flytta från föräldrahemmet.

  • Anonym (Lo)
    Thu 14 Oct 2021 14:05
    #9
    Anonym (L o v e) skrev 2021-10-14 13:51:46 följande:

    Men hur påverkar det dig? Och när blev din högst subjektiva åsikt om viktigheten av självständighet något allmänrådande som alla ska leva efter. 

    Jag kan faktiskt se ganska många saker som är viktigare än att flytta från föräldrahemmet.


    Är du en av dom som bor hemma?
  • Anonym (Mi)
    Thu 14 Oct 2021 14:06
    #10
    Anonym (Lo) skrev 2021-10-14 13:42:13 följande:
    Jag har också en kompis som bor hemma och vi är närmare 30.. kvinnor.. nej jag köper inte det folk säger, folk ska leva som dom vill bla bla bla. Jag har lite svårt för det.

    För mig är det är tecken på, jag vet inte men det är så oattraktivt. Vare sig det gäller kvinna eller man. Såvida man inte har en god anledning och bor hemma en kort period för att man inte har något val. Men att man väljer det, det har jag svårt för. Spelar ingen roll om man vill spara pengar eller inte, självständighet är mer värdefullt än materiella ting
    Haha, alltså, du har "lite svårt för" att folk ska leva som de vill :) Vem fasen annars ska man inrätta tillvaron efter, har du tänkt? Ska folk gå och fråga Prussiluskan för att försäkra sig om att deras livsstil passar sig, eller vad, och annars ska vänner och bekanta döma personen för hur de vill leva? Så himla osympatiskt att man bara kan skratta åt det :) 
Svar på tråden Min kompis. Man 39 och bor hemma