• Jonisa
    Thu 14 Oct 2021 10:34
    44177 visningar
    206 svar
    +3
    206
    44177

    Under IVF-behandling - vill ni följas åt?

    Hej på er, jag är inte så erfaren på det här forumet men är för närvarande mitt uppe i mitt första behandlingsförsök någonsin med IVF. Jag är idag på sprutdag nr 6 och har genomfört mitt första ultraljud som såg helt ok ut. Jag mår relativt bra, känner av lite diffust illamående på morgonen samt någon gång ibland svag svag huvudvärk.

    Finns det någon som är i samma eller närliggande fas som vill följas åt? Vore roligt om det fanns en/ett par vettiga och rimliga personer som man kunde prata och diskutera tankar och funderingar med och följas åt under resan

  • Svar på tråden Under IVF-behandling - vill ni följas åt?
  • Jonisa
    Tue 26 Oct 2021 22:20
    #11

    Jag kan tänka mig det, minns det tyvärr allt för väl!

    Oavsett skönt att höra att det gick bra, vila upp dig nu ordentligt och känn lättnaden över att det ?värsta? ligger bakom dig!

  • Wed 27 Oct 2021 10:46
    #12
    Jonisa skrev 2021-10-26 22:20:19 följande:

    Jag kan tänka mig det, minns det tyvärr allt för väl!

    Oavsett skönt att höra att det gick bra, vila upp dig nu ordentligt och känn lättnaden över att det ?värsta? ligger bakom dig!


    Ja verkligen! Mår faktiskt väldigt bra idag. Lite svullen och öm men inte alls farligt.

    Fick svar nyss att 9 är befruktade. Planerad insättning på söndag men vågar inte hoppas för mycket då så mycket kan hända nu.

    Hur mår du?
  • Jonisa
    Thu 28 Oct 2021 05:25
    #13

    Skönt att höra att du mår bra och att du fick så många ägg som blev befruktade, det ser ju mycket ljust ut! Vad roligt!

    Superspännande att få höra hur det kommer att vara att göra en insättning och ta progesteron m.m. Det känns ju som att det kan lyckas för dig första gången!

    För mig så har jag smält nyheten nu och ställt mig in på nästa gång ist. Det första försöket räknas inte fick vi veta på mötet i veckan så vi har fortfarande 3st försök kvar.

  • Sun 31 Oct 2021 17:28
    #14
    +1

    Hej alla IVF systrar.

    Jag hoppar in här och hoppas på att få följa er och få dela med mig av min resa också.

    Jag är 37 år och vår barnlöshet berodde på manlig faktor. Vi har en dryga 3 årig son som blev till via IVF. Född 2018.

    Vi har sedan förra året försökt med syskonförsök. Vi hade då 2 frysta blastocyster. Ett slutade i missfall i v11 och det andra kemisk graviditet. Sedan var alla våra landstingsförsök över. Nu har vi gått via Nordic IVF och första försöket resulterade i 0 mogna ägg via långa protokollet. Nu på 2a försöket bygger vår läkare till korta protokollet som resulterade i 9 mogna ägg, varav 5 blev befruktade. Ett fick jag tillbaka igår (så är i ruvardag 2 nu) och 3 eventuellt 4 blastisar till frysen.

    Jag är sjukt förväntansfull men den eviga väntan gör sig påmind nu? och om hur otroligt påfrestande det är.

    Denna gången tar jag cyclogest och inte lutinus. Så mycket bättre, mindre klet och kladd.

    Hur går det för er andra som ruvar? Har ni några känningar?

    StyrkeKram till er allihopa

  • Sun 31 Oct 2021 19:16
    #15
    Jonisa skrev 2021-10-28 05:25:23 följande:

    Skönt att höra att du mår bra och att du fick så många ägg som blev befruktade, det ser ju mycket ljust ut! Vad roligt!

    Superspännande att få höra hur det kommer att vara att göra en insättning och ta progesteron m.m. Det känns ju som att det kan lyckas för dig första gången!

    För mig så har jag smält nyheten nu och ställt mig in på nästa gång ist. Det första försöket räknas inte fick vi veta på mötet i veckan så vi har fortfarande 3st försök kvar.


    Hej vännen!

    Jag vet knappt vart jag ska börja?

    Jag var ganska pessimistisk och tänkte om vi får 2 blastisar så blir jag nöjd. Vi fick 5!!!! Och har även 3 som odlas till imorgon så kanske någon mer kan frysas in. Så nu är jag ruvare på 1, 4 är i frysen och kanske någon mer om vi har extra tur.

    Trodde aldrig på sånt här fint resultat av 9 befruktade. Gud vad vi är tacksamma.

    Återföringen fick på Max 2-3 minuter och gjorde inte ont alls. Vi fick se blastocysten som sattes in

    Men vad skönt att ni har 3 försök till. Du ska se att det släpper nu och att ni får fina ägg och även befruktning. Jag hejar på er! <3
  • Jonisa
    Tue 2 Nov 2021 07:24
    #16

    Ja men verkligen ett gott resultat, då blir det även några till frysen ju!

    Skönt att höra att insättningen gick bra och inte gjorde ont! Använder du Lutinus nu? Känner du av några besvär av det?

    Nu är det med andra ord bara att hålla tummarna för er, jag tror att det kommer gå kanon!

  • Tue 2 Nov 2021 07:58
    #17
    Jonisa skrev 2021-11-02 07:24:11 följande:

    Ja men verkligen ett gott resultat, då blir det även några till frysen ju!

    Skönt att höra att insättningen gick bra och inte gjorde ont! Använder du Lutinus nu? Känner du av några besvär av det?

    Nu är det med andra ord bara att hålla tummarna för er, jag tror att det kommer gå kanon!


    Ja vi är galet nöjda. Blir så intressant och se om någon 6 dagars också blir fryst.

    Ja jag använder lutinus 3 gånger per dag och får ibland lite små kramper i magen och har ömma bröst (haft sen stimuleringen), men annars är det ingen fara

    Tack, ja vi får hålla tummarna <3

    Jag har dock inte tilltro i att det ska gå på första försöket då det känns som att de allra flesta lyckas på andra eller tredje
  • Tue 2 Nov 2021 10:35
    #18

    Hej. Vi har precis startat vår andra omgång. Jag är 38 år och maken 42 år. Vi gjorde vår första IVF-behandling för 2 år sedan men utan resultat. Det tog oss hårt och sen kom pandemin vilket gjorde att vi avvaktade.

    Det har varit mycket frågor från kliniken vilket ökar stressen. Dessa frågor ställs om och om igen. Det är som att personalen inte uppdaterar varandra om svaren.

    -varför har ni väntat så länge?

    -har du slutat röka?

    -varför väntar ni när ni är så pass gamla?

    Vi har även fått höra flera gånger att vi måste skynda oss då vi blir allt äldre. Tyvärr har vi inte haft ordentlig genomgång på kliniken. Vet inte om det är pga pandemin, att vi redan gjort 1 försök eller så. Men vi känner oss som nybörjare men får inte alls samma stöd eller råd som vid omgång 1.

    Nu är vi inne på dag 7 med sprutor. Vi kör gonalf 300 och fyremedal 0.25. Gjorde UL igår och ska göra UL imorgon. Beräknad ÄP blir på fredag eller måndag.

    Den här omgången märker jag verkligen av humörsvängningar deluxe.

    Som ni kanske märker så hamnar jag mer i sorg och depression. Även hopplöshet kring att inte vara "normal" och bli gravid. Någon som känner igen sig?

    Ni är grymma!!! Lycka till?????

  • Wed 3 Nov 2021 16:30
    #19
    +1
    Edaa83 skrev 2021-11-02 10:35:43 följande:

    Hej. Vi har precis startat vår andra omgång. Jag är 38 år och maken 42 år. Vi gjorde vår första IVF-behandling för 2 år sedan men utan resultat. Det tog oss hårt och sen kom pandemin vilket gjorde att vi avvaktade.

    Det har varit mycket frågor från kliniken vilket ökar stressen. Dessa frågor ställs om och om igen. Det är som att personalen inte uppdaterar varandra om svaren.

    -varför har ni väntat så länge?

    -har du slutat röka?

    -varför väntar ni när ni är så pass gamla?

    Vi har även fått höra flera gånger att vi måste skynda oss då vi blir allt äldre. Tyvärr har vi inte haft ordentlig genomgång på kliniken. Vet inte om det är pga pandemin, att vi redan gjort 1 försök eller så. Men vi känner oss som nybörjare men får inte alls samma stöd eller råd som vid omgång 1.

    Nu är vi inne på dag 7 med sprutor. Vi kör gonalf 300 och fyremedal 0.25. Gjorde UL igår och ska göra UL imorgon. Beräknad ÄP blir på fredag eller måndag.

    Den här omgången märker jag verkligen av humörsvängningar deluxe.

    Som ni kanske märker så hamnar jag mer i sorg och depression. Även hopplöshet kring att inte vara "normal" och bli gravid. Någon som känner igen sig?

    Ni är grymma!!! Lycka till?????


    Hej Edaa.

    Välkommen! Hoppas du kan finna lite hopp och stöd av oss andra i det här forumet. Vi har alla gått/går igenom samma resa och det finns ju ingen annan som förstår sig på IVF bättre än vi.

    Jag måste först och främst börja med att uttryckligen säga vilken okänslig klinik/läkare. Att ni har väntat så länge kan ju bero på många saker, förutom pandemin som bromst/stannat många behandlingar inom vården. Det är en helt irrelevant fråga. Nu är det som det är och ni söker hjälp för att ni har svårt att få barn.

    Är det via privat klinik? Eller landstinget?

    Jag är också 37 år, fyller 38 i januari. Våra svårigheter är pga manlig faktor, dåliga simmare helt enkelt. Men vi har en 3 åring som blev till via IVF. Våra syskonförsök (2 st FET) resulterade i missfall och en kemisk grav.

    Nu går vi via Nordic IVF, köpte 3 ggr paket. 2:a försöket nu och jag fick 4 blastocyster till frysen och 1 som jag ruvar på nu.

    Första försöket var långa protokollet med nedreglering (Synerela) och de plockade ut 4 ägg och inga var mogna. Andra försöket var med korta protokollet och lyckades få 9 ägg, 5 befruktade. Då fick jag samma hormoner och dosering som du - 300 Gonal F plus 150 Menopur och även Fyremadel som hämmar ägglossningen. Så jag var rätt trött på sprutor kan man säga. Plus att jag stimulerades i 15 dagar totalt.

    Och jag upplevde mkt mer humörsvängningar denna gången. Mer huvudvärk. Mer av allt helt enkelt.

    Då har du ÄP på fredag eller måndag? Hoppas du får bra mängd med äggblåsor som innehåller fina mogna ägg.

    Du får hålla oss uppdaterade!
  • Fri 5 Nov 2021 14:54
    #20

    På måndag är det dags på första besöket på IVF-kliniken! Så pirrig och nervös. Hoppas att vi får starta direkt! Hur lång tid tog det för er att få starta behandlingen från första besöket? Utredningen är klar, men de kanske också vill ha ett spermaprov men det är det enda som skulle ta tid isåfall.

Svar på tråden Under IVF-behandling - vill ni följas åt?