• Jonisa
    Thu 14 Oct 2021 10:34
    43762 visningar
    206 svar
    +3
    206
    43762

    Under IVF-behandling - vill ni följas åt?

    Hej på er, jag är inte så erfaren på det här forumet men är för närvarande mitt uppe i mitt första behandlingsförsök någonsin med IVF. Jag är idag på sprutdag nr 6 och har genomfört mitt första ultraljud som såg helt ok ut. Jag mår relativt bra, känner av lite diffust illamående på morgonen samt någon gång ibland svag svag huvudvärk.

    Finns det någon som är i samma eller närliggande fas som vill följas åt? Vore roligt om det fanns en/ett par vettiga och rimliga personer som man kunde prata och diskutera tankar och funderingar med och följas åt under resan

  • Svar på tråden Under IVF-behandling - vill ni följas åt?
  • Sun 12 Dec 2021 19:13
    #61
    Jonisa skrev 2021-12-12 18:35:10 följande:

    Ja jag vet inte riktigt varför men var svullen länge efteråt plus andfådd! Jag har aldrig gått på lutinus, förra gången blev det 6 ägg ut men inget att sätta in tyvärr så jag gick aldrog på lutinus.

    Jag är 37 år 2022 så då är vi i närliggande ålder då, skoj att få följas åt!


    Vad tråkigt att första försöket gick så dåligt för dig :(

    Ja, toppen att vi kan följas åt här.
  • Sun 12 Dec 2021 19:19
    #62
    Jonisa skrev 2021-12-12 18:41:48 följande:

    Vet någon vad det betyder att äggen är omogna? Betyder det att man egentligen borde ha gått någon dag till med sprutor eller skulle de omogna äggen aldrig ha blivit mogna ändå? Vet någon?


    Som jag förstått det så är det så ja, att de hade kunnat mogna efter fler dagar med sprutor. Dock är det en avvägning läkarna gör, eftersom de redan mogna blåsorna kan bli övermogna av mer stimulering, och då går de inte de äggen att använda. Så det bedöms från fall till fall.
  • Sun 12 Dec 2021 19:46
    #63
    Elinelisabet skrev 2021-12-12 15:48:21 följande:

    Men herregud vad fruktansvärt. Stackars dig! Du måste haft riktig otur. Eller har de klantat sig på nåt sätt, vet du det?

    Vad roligt att alla dina ägg blev befruktade. Det låter lovande. Jag har fått ett embryo insatt idag. Är jätteglad! Tre av mina sex ägg var omogna, men de andra tre blev befruktade. Ska också odlas vidare i väntan på ev. frys. Känns stort! Vid förra försöket fick vi bara ett embryo.

    Hoppas våra embryon fäster nu :)


    Nej när jag pratade med Sophiahemmet på morgonen sa det att det var fullt normalt att det kunde bli så och bekräftade vi VUL i fredags att allt såg ut som det skulle. Pratade även med 1177 på kvällen och de trodde det var morfinet? suck. När jag fick förklaringen kändes det fullt rimligt men förvånande att 1177 inte kunde komma fram till det

    Jag vi håller tummarna! När får du göra grav.test?
  • Sun 12 Dec 2021 19:47
    #64
    Jonisa skrev 2021-12-12 18:35:10 följande:

    Ja jag vet inte riktigt varför men var svullen länge efteråt plus andfådd! Jag har aldrig gått på lutinus, förra gången blev det 6 ägg ut men inget att sätta in tyvärr så jag gick aldrog på lutinus.

    Jag är 37 år 2022 så då är vi i närliggande ålder då, skoj att få följas åt!


    Jag blev svullen av äggplocket pga vätska/blod i livmoder av plocket vilket är fullt normalt. Svullnaden trycket på organen och lungorna och därav andfådd :)
  • Sun 12 Dec 2021 19:51
    #65
    Jonisa skrev 2021-12-12 16:05:16 följande:

    Men USCH! Hoppas att du blir helt bra igen så snart som möjligt!

    Jag har aldrig varit med om det du pratar om men jag kände av lite svårt att andas förra IVF-omgången och även nu börjar jag känna det lite igen ju längre tid med sprutor som går. Superandfådd blev jag efter förra äggplocket!


    Tydligen trycker svullnaden i livmodern på lungorna, för visst kan sprutorna ge svullnad också?
  • Sun 12 Dec 2021 21:12
    #66
    Ma1986 skrev 2021-12-12 19:46:00 följande:

    Nej när jag pratade med Sophiahemmet på morgonen sa det att det var fullt normalt att det kunde bli så och bekräftade vi VUL i fredags att allt såg ut som det skulle. Pratade även med 1177 på kvällen och de trodde det var morfinet? suck. När jag fick förklaringen kändes det fullt rimligt men förvånande att 1177 inte kunde komma fram till det

    Jag vi håller tummarna! När får du göra grav.test?


    Om det är fullt normalt tycker man ju verkligen att 1177 borde sitta på den kunskapen. Då kanske ni sluppit sitta på akuten halva natten dessutom :(

    Ska göra testet den 27 dec. Känns som en evighet tills dess. När får du testa?
  • Sun 12 Dec 2021 21:25
    #67
    Elinelisabet skrev 2021-12-12 21:12:15 följande:

    Om det är fullt normalt tycker man ju verkligen att 1177 borde sitta på den kunskapen. Då kanske ni sluppit sitta på akuten halva natten dessutom :(

    Ska göra testet den 27 dec. Känns som en evighet tills dess. När får du testa?


    Dagen efter dig. Håller med, glad iaf att det är jul så man har lite annat att fokusera och se fram emot under tiden

    Du kanske redan skrivit i tråden, är det din första Ivf försök?
  • Sun 12 Dec 2021 22:23
    #68
    Ma1986 skrev 2021-12-12 21:25:10 följande:

    Dagen efter dig. Håller med, glad iaf att det är jul så man har lite annat att fokusera och se fram emot under tiden

    Du kanske redan skrivit i tråden, är det din första Ivf försök?


    Eller hur :)

    Nix, mitt andra försök. Första gav bara ett embryo som inte fäste.
  • Jonisa
    Tue 14 Dec 2021 19:23
    #69
    Elinelisabet skrev 2021-12-12 19:19:34 följande:

    Som jag förstått det så är det så ja, att de hade kunnat mogna efter fler dagar med sprutor. Dock är det en avvägning läkarna gör, eftersom de redan mogna blåsorna kan bli övermogna av mer stimulering, och då går de inte de äggen att använda. Så det bedöms från fall till fall.


    Hm? ok. Varit på ultraljud och tydligen har äggen vuxit lite dåligt så måste fortsätta med sprutor några dagar till. Farligt nära jul nu och kan ev. behöva avbryta beroende på hur det nya inbokade ultraljudet ser ut i slutet av veckan.

    Hoppas att det går bra för dig : )
  • Jonisa
    Tue 14 Dec 2021 19:26
    #70
    Ma1986 skrev 2021-12-12 19:51:12 följande:

    Tydligen trycker svullnaden i livmodern på lungorna, för visst kan sprutorna ge svullnad också?


    Ja på något sätt påverkar det ju lungkapaciteten i alla fall. Jag märker tydligt att jag blir andfådd.

    Hur går det för dig? Själv skall jag fortsätta med sprutor några dagar till.
Svar på tråden Under IVF-behandling - vill ni följas åt?