• Jonisa
    Thu 14 Oct 2021 10:34
    43901 visningar
    206 svar
    +3
    206
    43901

    Under IVF-behandling - vill ni följas åt?

    Hej på er, jag är inte så erfaren på det här forumet men är för närvarande mitt uppe i mitt första behandlingsförsök någonsin med IVF. Jag är idag på sprutdag nr 6 och har genomfört mitt första ultraljud som såg helt ok ut. Jag mår relativt bra, känner av lite diffust illamående på morgonen samt någon gång ibland svag svag huvudvärk.

    Finns det någon som är i samma eller närliggande fas som vill följas åt? Vore roligt om det fanns en/ett par vettiga och rimliga personer som man kunde prata och diskutera tankar och funderingar med och följas åt under resan

  • Svar på tråden Under IVF-behandling - vill ni följas åt?
  • Sat 25 Dec 2021 18:38
    Ma1986 skrev 2021-12-25 18:19:05 följande:

    Vad glad jag blir att du blir glad för min skull :) Nu är nästa nervösa väntan inför UL?

    Jag fick ett test från klinken, men en liten pipett man droppade urinen på, på själva testet. Positivt var antingen rött eller oss streck. Men framgår inte det på instruktionen om ljus strecken är pos/neg?

    De där med gubbarna har ju bara en lite läsare i sig som läser om det är ett eller två streck så nog inte bättre men värt att testa om du fått otydliga svar


    Så länge inte göbben gråter så ska det nog va okey
  • Sat 25 Dec 2021 19:35
    Ma1986 skrev 2021-12-25 18:19:05 följande:

    Vad glad jag blir att du blir glad för min skull :) Nu är nästa nervösa väntan inför UL?

    Jag fick ett test från klinken, men en liten pipett man droppade urinen på, på själva testet. Positivt var antingen rött eller oss streck. Men framgår inte det på instruktionen om ljus strecken är pos/neg?

    De där med gubbarna har ju bara en lite läsare i sig som läser om det är ett eller två streck så nog inte bättre men värt att testa om du fått otydliga svar


    Ja men det är ju helt fantastiskt att du också testat positivt :)

    Åh vad lyxigt med test från kliniken, jag fick köpa själv jag. Jo, det står att strecket kan vara olika starkt beroende på hur mkt hormon som börjat utsöndras. Men de är noga med att skiva ut att man kan testa fr o m att mensen skulle kommit för att få ett korrekt resultat, antagligen för att gardera sig mot supertidiga missfall. Men, testet är positivt, ingen tvekan om det.

    Nojar mest för att jag har lite molande mensvärk, men å andra sidan vet jag ju inte hur det ska kännas. Kan vara all julmat också som lagt sig tuuungt i magen, haha.

    Känner du av nåt?
  • Sun 26 Dec 2021 18:55
    Elinelisabet skrev 2021-12-25 19:35:16 följande:

    Ja men det är ju helt fantastiskt att du också testat positivt :)

    Åh vad lyxigt med test från kliniken, jag fick köpa själv jag. Jo, det står att strecket kan vara olika starkt beroende på hur mkt hormon som börjat utsöndras. Men de är noga med att skiva ut att man kan testa fr o m att mensen skulle kommit för att få ett korrekt resultat, antagligen för att gardera sig mot supertidiga missfall. Men, testet är positivt, ingen tvekan om det.

    Nojar mest för att jag har lite molande mensvärk, men å andra sidan vet jag ju inte hur det ska kännas. Kan vara all julmat också som lagt sig tuuungt i magen, haha.

    Känner du av nåt?


    Men vad härligt att det är positivt! Jag vet dock inte när jag skulle ha min mens; oregelbunden cykel samt att behandlingen rubbet väl den? Eller är det 14 dagar efter ägguttaget?

    Ja har molvärk, småkramper och lite huggande ?smärta?. Inget gör ont utan bara att det känns. Jag antar allt detta beror på Lutinusen men ska höra så fort kliniken öppnar igen på onsdag eller om de hinner ringa innan. När jag var gravid med MA, som kände jag inget i magen såhär tidigt. Hade lätt molvärk och illamående nån vecka. Visst tar du också Lutinus?
  • Sun 26 Dec 2021 20:24
    Ma1986 skrev 2021-12-26 18:55:13 följande:

    Men vad härligt att det är positivt! Jag vet dock inte när jag skulle ha min mens; oregelbunden cykel samt att behandlingen rubbet väl den? Eller är det 14 dagar efter ägguttaget?

    Ja har molvärk, småkramper och lite huggande ?smärta?. Inget gör ont utan bara att det känns. Jag antar allt detta beror på Lutinusen men ska höra så fort kliniken öppnar igen på onsdag eller om de hinner ringa innan. När jag var gravid med MA, som kände jag inget i magen såhär tidigt. Hade lätt molvärk och illamående nån vecka. Visst tar du också Lutinus?


    Jag har visserligen ganska regelbunden, men nu har väl behandlingen rubbat den som du skriver. Tänker att om den kommer så sker det nog dagarna kring testdagen. Men får man ett tidigt missfall kanske det dröjer ytterligare lite. Jag gissar mest :)

    Ok, det låter lite som mina symtom också. Tror också det beror på Lutinusen, iaf huggen. Så kände jag senast. Yes, tar Lutinus nu med. Vaknade inatt med intensiv mensvärk och den har inte gett med sig. Blir orolig och kollar efter blod hela tiden. Det känns ju som att jag har mens. Men läste att det är vanligt med molvärk pga att livmodern växer, så hoppas att det är det.

    Skönt att få snacka lite med kliniken i veckan. Min öppnar redan imorgon, så tänkte ringa då.
  • Tue 28 Dec 2021 02:47

    Hejsan! Jag undrar om något fått menopur som behandling? Hur har det gått för er?

    Jag har haft gonal-f men blev totalt misslyckat. Fick 16 äggblåsor men alla var tomma utan 4 st men ovisst om de var mogna. 1 av dessa blev befruktade men slutade utvecklas dagen efter. När jag får mens ska jag prova menopur som behandling. Är mitt sista försök fyller 40 i februari, känns otroligt nervöst.

  • Tue 28 Dec 2021 09:19

    Elinelisabeth: fick du tag på kliniken idag?

    Väntar frtf på återkpppling imorgon. Har haft två små blödningar idag och igår morse, blir ju orolig direkt men inget något kan göra något åt. För lugna mig i att det tom stod på informationsbladet vi fick efter ET, att man kunde ha små blödningar men det är ju så negativt laddat. 

  • Tue 28 Dec 2021 09:22

    Hur gör ni alla med träning under den här perioden?

    Jag tränar regelbundet styrketräning, och satte igång igen 10 dagar efter ägguttaget med lägre vikter och färre rep. Känns väldigt skönt att träna, mår inte alls bra fysiskt av att inte kunna träna. Har fått några småblödningar, dock inte i samband med träningen men man blir ju orolig ändå, trots läkaren gett ok till träning.  

  • Tue 28 Dec 2021 10:29
    Mina pojkar 2 skrev 2021-12-28 02:47:58 följande:

    Hejsan! Jag undrar om något fått menopur som behandling? Hur har det gått för er?

    Jag har haft gonal-f men blev totalt misslyckat. Fick 16 äggblåsor men alla var tomma utan 4 st men ovisst om de var mogna. 1 av dessa blev befruktade men slutade utvecklas dagen efter. När jag får mens ska jag prova menopur som behandling. Är mitt sista försök fyller 40 i februari, känns otroligt nervöst.


    Hej! Nej, menopur har jag aldrig fått. Hur skiljer det sig från gonal-f? Vad tråkigt att det inte gick vägen senast, 16 äggblåsor lät ju ändå lovande. Vilken besvikelse! Förstår verkligen att det känns nervöst att det blir sista försöket för dig. Har du gjort två tidigare försök via regionen?
  • Tue 28 Dec 2021 10:44
    Ma1986 skrev 2021-12-28 09:19:41 följande:

    Elinelisabeth: fick du tag på kliniken idag?

    Väntar frtf på återkpppling imorgon. Har haft två små blödningar idag och igår morse, blir ju orolig direkt men inget något kan göra något åt. För lugna mig i att det tom stod på informationsbladet vi fick efter ET, att man kunde ha små blödningar men det är ju så negativt laddat. 


    Ja jag pratade kort med dem igår och fick inbokat ett vul i slutet av januari. Sköterskan jag pratade med sa att ?mensvärken? jag känner av är normal, vilket var lite lugnande. Sen har jag dessutom ett stort myom i livmoderväggen som ju också växer när livmodern gör det, så att min växtvärk är lite extra intensiv är tydligen inget konstigt. Men nu oroar jag mig för att jag blivit förkyld, har legat i hög feber hela natten. Läste nånstans att hög feber kan skada embryot. Alltid nojar jag över något :( Måste verkligen försöka släppa greppet lite.

    Usch vad oroligt med blödningarna, och så jobbigt att du inte kan få prata med någon förrän imorgon. Men ja, det är nog som du skriver, att man kan ha små blödningar, att det är normalt. Det är ju om det börjar störtblöda som man kan misstänka att kroppen gjort sig av med embryot. Hoppas klinken kan ge dig lugnande besked imorgon!
  • Tue 28 Dec 2021 10:55
    Ma1986 skrev 2021-12-28 09:22:51 följande:

    Hur gör ni alla med träning under den här perioden?

    Jag tränar regelbundet styrketräning, och satte igång igen 10 dagar efter ägguttaget med lägre vikter och färre rep. Känns väldigt skönt att träna, mår inte alls bra fysiskt av att inte kunna träna. Har fått några småblödningar, dock inte i samband med träningen men man blir ju orolig ändå, trots läkaren gett ok till träning.  


    Jag har varit lite rädd för att träna under behandlingen, bara gått promenader. Men så hade jag en PT-timme kvar på gymmet som höll på att brinna inne, så jag körde ett pass typ fem dagar efter äggplocket. Så himla dumt egentligen, förklarade ju att jag gjort ett ingrepp och inte fick ta i, men PT:s är ju ett släkte för sig och driver på en ändå. Jag tog inte i så mkt, men ändå kändes det för mkt. Tror verkligen att det är bra att du tränar om du mår bra av det, men att du känner in och inte pushar dig själv, typ skippar tung benpress och sånt. Mår din kropp bra är det också en bra plats för en liten bäbis tänker jag. Jag ska sätta igång och gymma så smått efter nyår, mår ju bättre av att träna. Men med lägre vikter och färre rep som du skriver.
Svar på tråden Under IVF-behandling - vill ni följas åt?