• Anonym (Vara tillsa­mmans med en religi­ös person om man själv inte är religi­ös?)
    Thu 14 Oct 2021 15:07
    2675 visningar
    63 svar
    -1
    63
    2675

    Går det eller inte?

    Jag har varit på dejt med en person tre gånger nu och det känns jättebra. På första dejten fick jag veta att personen är religiös, kristen. Alltså inte någon som bara säger sig vara det utan att egentligen mena det. Personen är religiös på riktigt.

    Själv är jag ateist och har aldrig dejtat en person som är troende på det sättet. För mig känns det som att det blir svårt att få det att funka mellan en som är troende och en som inte är det. Det räcker väl inte bara att acceptera varandra, det handlar väl om att man kommer ha olika värderingar och ståndpunkter som kanske inte går ihop? Tänker att detta kan leda till många konflikter. Till exempel så tycker jag om att festa och dricka alkohol ibland med mina vänner. Jag vet att personen jag dejtar varken dricker alkohol eller festar, men jag tänker ju inte sluta med det bara för att min partner inte accepterar sånt.

    Är det bäst att skita i detta eller kan det funka?

  • Svar på tråden Går det eller inte?
  • Anonym (Vara tillsa­mmans med en religi­ös person om man själv inte är religi­ös?) Trådstartaren
    Thu 14 Oct 2021 15:07
    #1

    Oj, min signatur skulle ha varit rubriken. Blev något helt fel..

  • Anonym (F)
    Thu 14 Oct 2021 15:30
    #2

    Jag tror att det blir svårt i längden då ni kommer ha olika värderingar i mycket, som bara en sådan enkel sak som hur man bör leva. I början av ett förhållande är man kanske lite mer tolerant och anpassningsbar men längre fram kan det skapa många meningsskiljaktigheter om man har så olika syn på mycket.

  • Anonym (Vara tillsa­mmans med en religi­ös person om man själv inte är religi­ös?) Trådstartaren
    Thu 14 Oct 2021 15:32
    #3
    Anonym (F) skrev 2021-10-14 15:30:45 följande:

    Jag tror att det blir svårt i längden då ni kommer ha olika värderingar i mycket, som bara en sådan enkel sak som hur man bör leva. I början av ett förhållande är man kanske lite mer tolerant och anpassningsbar men längre fram kan det skapa många meningsskiljaktigheter om man har så olika syn på mycket.


    Så du hade skitit i detta?
  • Anonym (Måla)
    Thu 14 Oct 2021 15:38
    #4
    -1

    Jag tror däremot det kan funka och tror det vore dumt att avsluta i det här läget. Konflikter kan dyka upp mellan människor som har samma tro också.

    Skulle vilja säga att du målar faan på väggen....

  • Anonym (jaha)
    Thu 14 Oct 2021 15:41
    #5

    Visst kan det gå, konstigare saker har väl hänt i världen, men jag tror det kommer bli väldigt svårt eftersom religiösa människors tro är så fundamental i deras liv och det kommer ställas väldigt höga krav på förståelse för varandras olika livsåskådningar, och nu menar jag förståelse på riktigt under hela ert förhållande och inte den klyschiga typen av "förståelse" som man ofta slänger sig med som mest bara är ytlig.

    Men det bror iof på hur pass religiös hon är, vissa är ju religiösa bara på "pappret" så att säga.

  • Anonym (Vara tillsa­mmans med en religi­ös person om man själv inte är religi­ös?) Trådstartaren
    Thu 14 Oct 2021 15:42
    #6
    Anonym (Måla) skrev 2021-10-14 15:38:17 följande:

    Jag tror däremot det kan funka och tror det vore dumt att avsluta i det här läget. Konflikter kan dyka upp mellan människor som har samma tro också.

    Skulle vilja säga att du målar faan på väggen....


    Men det är väl snarare naivt att tro att det kommer funka mellan oss? Jag vill bara inte lägga tid och energi på något som ändå inte är hållbart i längden.

    Jag är inte beredd att ändra på mig på grund av någon annans tro och jag tvivlar på att personen jag dejtar är beredd att ändra på sig för min skull. Kan du beskriva varför du tror att det kan funka? Själv tänker jag att det kan leda till många olika konflikter och att personen kanske kommer kräva att jag ska ändra på mig
  • Anonym (Vara tillsa­mmans med en religi­ös person om man själv inte är religi­ös?) Trådstartaren
    Thu 14 Oct 2021 15:44
    #7
    Anonym (jaha) skrev 2021-10-14 15:41:40 följande:

    Visst kan det gå, konstigare saker har väl hänt i världen, men jag tror det kommer bli väldigt svårt eftersom religiösa människors tro är så fundamental i deras liv och det kommer ställas väldigt höga krav på förståelse för varandras olika livsåskådningar, och nu menar jag förståelse på riktigt under hela ert förhållande och inte den klyschiga typen av "förståelse" som man ofta slänger sig med som mest bara är ytlig.

    Men det bror iof på hur pass religiös hon är, vissa är ju religiösa bara på "pappret" så att säga.


    Varför tror du att det är en hon? ;)

    Som jag sa så är personen religiös på riktigt. Inte bara låtsasreligiös utan ändå ganska religiös
  • Anonym (jaha)
    Thu 14 Oct 2021 15:44
    #8
    -1
    Anonym (Vara tillsammans med en religiös person om man själv inte är religiös?) skrev 2021-10-14 15:32:45 följande:
    Så du hade skitit i detta?
    Anonym (Måla) skrev 2021-10-14 15:38:17 följande:

    Jag tror däremot det kan funka och tror det vore dumt att avsluta i det här läget. Konflikter kan dyka upp mellan människor som har samma tro också.

    Skulle vilja säga att du målar faan på väggen....


    Jag tycker iof Anonym(Måla) har en bra poäng, varför inte bara testa och se vart det leder? Du behöver väl inte planera hela erat liv tillsammans tills ni dör redan nu?

    Skita sig kan det du göra av många andra anledningar än just religion?
  • Anonym (jaha)
    Thu 14 Oct 2021 15:45
    #9
    Anonym (Vara tillsammans med en religiös person om man själv inte är religiös?) skrev 2021-10-14 15:44:02 följande:
    Varför tror du att det är en hon? ;)

    Som jag sa så är personen religiös på riktigt. Inte bara låtsasreligiös utan ändå ganska religiös
    Jag bara gissade, orka hålla på och skirva hen eller han/hon. Du kan väl kanske upplysa oss så slipper vi gissa?

    Om personen är djupt religiös så blir det såklart svårare.
  • Anonym (L)
    Thu 14 Oct 2021 15:46
    #10
    Anonym (jaha) skrev 2021-10-14 15:44:08 följande:

    Jag tycker iof Anonym(Måla) har en bra poäng, varför inte bara testa och se vart det leder? Du behöver väl inte planera hela erat liv tillsammans tills ni dör redan nu?

    Skita sig kan det du göra av många andra anledningar än just religion?


    Det handlar väl mer om att man inte vill ödsla tid på en person som man ändå inte har en framtid med.
Svar på tråden Går det eller inte?