• Anonym (Godis­råtta)
    Thu 14 Oct 2021 18:14
    1718 visningar
    44 svar
    44
    1718

    Om jag måste äta godis vad ska jag äta?

    Jag erkänner att jag är en godisråtta. Det funkade när jag var yngre men nu måste jag tänka lite på vikten. Så vad bör jag äta när jag vill ha godis, riktigt godis, men som inte är så fasligt många kalorier? Glass är också gott. Choklad äter jag väl mest och då oftast Marabou i olika smaker.

  • Svar på tråden Om jag måste äta godis vad ska jag äta?
  • Anonym (Q)
    Thu 14 Oct 2021 18:19
    #1
    Anonym (Godisråtta) skrev 2021-10-14 18:14:41 följande:

    Jag erkänner att jag är en godisråtta. Det funkade när jag var yngre men nu måste jag tänka lite på vikten. Så vad bör jag äta när jag vill ha godis, riktigt godis, men som inte är så fasligt många kalorier? Glass är också gott. Choklad äter jag väl mest och då oftast Marabou i olika smaker.


    Riktigt god, mörk choklad. Tillhör definitivt godis-kategorin men det räcker ofta med lite för att tillfredsställa godissuget. Kan nästan räknas som nyttigt i små mängder. Dessutom är det så pass dyrt att du inte känner för att frossa.
  • Thu 14 Oct 2021 18:48
    #2
    +1

    Leta efter hantverksgodis. Det är dyrare, vilket gör att du köper mindre och handgjort, så du kanske känner mer respekt för det och tar lite för njutningen och smaken istället för mycket för sockerruset. Gör eget är ett alternativ till det.


    We need to take the wrong steps sometimes to find the right path.
  • Anonym (N)
    Thu 14 Oct 2021 18:51
    #3
    Anonym (Q) skrev 2021-10-14 18:19:27 följande:
    Riktigt god, mörk choklad. Tillhör definitivt godis-kategorin men det räcker ofta med lite för att tillfredsställa godissuget. Kan nästan räknas som nyttigt i små mängder. Dessutom är det så pass dyrt att du inte känner för att frossa.
    Folk brukar säga att man bara tar lite mörk choklad. Själv kan jag lätt äta 200 g 70% choklad 
  • Anonym (Q)
    Thu 14 Oct 2021 18:56
    #4
    Anonym (N) skrev 2021-10-14 18:51:17 följande:
    Folk brukar säga att man bara tar lite mörk choklad. Själv kan jag lätt äta 200 g 70% choklad 
    Ja då kanske det inte är det bästa alternativet för dig - om det inte ersätter ljus choklad då kanske.
  • Anonym (Gotte­gris)
    Thu 14 Oct 2021 19:03
    #5
    Anonym (N) skrev 2021-10-14 18:51:17 följande:
    Folk brukar säga att man bara tar lite mörk choklad. Själv kan jag lätt äta 200 g 70% choklad 

    Jag fattar inte heller det där. Inte en chans att jag känner mig nöjd efter några små rutor! Det kan snarare trigga sötsuget och bara göra saken värre. Något som kan funka ibland däremot är att dricka ett stort glas vatten, för det händer att jag känner mig sötsugen när jag egentligen är törstig.
  • Anonym (90%)
    Thu 14 Oct 2021 19:03
    #6
    +2
    Anonym (N) skrev 2021-10-14 18:51:17 följande:
    Folk brukar säga att man bara tar lite mörk choklad. Själv kan jag lätt äta 200 g 70% choklad 
    Provat 90%? Den kör jag med och det blir garanterat bara en ruta. 70% är för mesar.  
  • Anonym (Maja)
    Thu 14 Oct 2021 19:03
    #7

    Jag tror på att äta det man vill ha men inte för ofta istället för att försöka hitta substitut. Det där andra man äter in ehåller ju i regel också kcal, och då kanske man äter något som ändå inte gör en nöjd, tar mer osv.

    Kanske bestämma en dag i veckan då du får äta godis, det du villha då?

  • Thu 14 Oct 2021 19:12
    #8
    -2 +1

    Morötter och gruka.

    På helgen festar man till det med dipp till.

  • Anonym (D)
    Thu 14 Oct 2021 19:18
    #9
    Anonym (Godisråtta) skrev 2021-10-14 18:14:41 följande:

    Jag erkänner att jag är en godisråtta. Det funkade när jag var yngre men nu måste jag tänka lite på vikten. Så vad bör jag äta när jag vill ha godis, riktigt godis, men som inte är så fasligt många kalorier? Glass är också gott. Choklad äter jag väl mest och då oftast Marabou i olika smaker.


    Tycker du ska äta det du vill, men vänja dig vid att äta en mindre mängd. 
  • Anonym (Dämpa­r sötsug­et)
    Thu 14 Oct 2021 19:24
    #10

    Jag brukar äta jordnötssmör med sked direkt ur burken när jag är sötsugen. Tycker det dämpar det.

    Dessutom skammen av att stå där i bara nattlinne vid skafferiet och sleva i mig jordnötssmör direkt ur burken om sambon ser mig dämpar sötsuget ytterligare. Inte för att han klagar eller skambelägger, det klarar jag själv.

Svar på tråden Om jag måste äta godis vad ska jag äta?