• Fri 15 Oct 2021 07:15
    20578 visningar
    110 svar
    +1
    110
    20578

    Plussat efter IVF okt 2021

    Fler som nyligen plussat efter IVF som vill följas åt?

  • Svar på tråden Plussat efter IVF okt 2021
  • Sun 12 Dec 2021 20:06
    #70
    Linsen8808 skrev 2021-12-11 09:13:32 följande:
    Det jag menar är alltså att vi som gjort ivf har högre risk för dåliga siffror på kub. De sa åt mig att lita på ultraljudet, där nackspalten var liten och fin. Jag tror ändå på att du ska fortsätta vara glad. Hormonerna man mäter är så påverkade av behandlingen...
    Är det så alltså?? Känns faktiskt mycket mer hoppfullt nu!! Tack <3 Ingen har sagt detta till mig men det känns helt logiskt att alla sprutor och progesterontillskott påverkar blodproverna. Jag försöker hålla fast vid att allt såg fint ut på ultraljudet, att alla organ var på plats och nackspalten var helt normal!
  • Sun 12 Dec 2021 20:15
    #71
    Inalina skrev 2021-12-11 14:02:26 följande:
    Åh så jobbigt att gå och vänta. Förhoppningsvis får ni ett bra svar snabbt så ni får njuta av julen och inte känna en massa oro. 
    i min förra graviditet gjorde jag NIPT i v 10+ och fick då provsvaret samma dag som jag gjorde KUB (dvs ungefär 10 dagar senare). Denna gången kommer vi att vara bortresta under v 10-11 så jag får göra NIPT samma dag som KUB efter jul. 

    att vänta på provsvar måste ju vara något av det tuffaste man kan gå igenom, vare sig det är med en bebis eller någon egen sjukdom. Som sagt, hoppas ni får fina svar fort, och att de fattar på labbet att de ska prioritera er Hjärta
    TheSwedishKiwi skrev 2021-12-10 16:57:51 följande:
    Men åh vad jobbigt att inte få glädja sig åt graviditeten, förstår att det är tufft för dig. Jag hoppas att ni kommer fram till att det inte är någon fara trots allt! Hjärta
    Tack hörrni <3 Hoppas verkligen att provsvaret kommer innan jul och att det ser bra ut. Oron går upp och ner, men just nu är det under kontroll. 
  • Mon 13 Dec 2021 15:54
    #72
    helle88 skrev 2021-12-12 20:06:24 följande:

    Är det så alltså?? Känns faktiskt mycket mer hoppfullt nu!! Tack <3 Ingen har sagt detta till mig men det känns helt logiskt att alla sprutor och progesterontillskott påverkar blodproverna. Jag försöker hålla fast vid att allt såg fint ut på ultraljudet, att alla organ var på plats och nackspalten var helt normal!


    Det är så!! Min ul barnmorska var så noga med att förbereda oss på det. Vi fick ett bra resultat ändå nu, MEN det hade varit mycket lägre sannolikhet om vi inte gjort IVF. Hon sa att 80 procent står ul för och 10 blodprov. Men om blodproverna är påverkade av hormoner drar det ner slutresultatet enormt mycket. Och mångas blod påverkas av ivf behandlingen. Det kanske inte är vetenskapligt bevisat, men av erfarenhet sa hon att de märkt att det är otroligt vanligt för ivfare att få "dåliga" siffror och sedan visar sig allt vara kanon. Speciellt om ul såg bra ut (nackspalten).

    Kram!!
  • Mon 13 Dec 2021 17:15
    #73
    Linsen8808 skrev 2021-12-13 15:54:11 följande:
    Det är så!! Min ul barnmorska var så noga med att förbereda oss på det. Vi fick ett bra resultat ändå nu, MEN det hade varit mycket lägre sannolikhet om vi inte gjort IVF. Hon sa att 80 procent står ul för och 10 blodprov. Men om blodproverna är påverkade av hormoner drar det ner slutresultatet enormt mycket. Och mångas blod påverkas av ivf behandlingen. Det kanske inte är vetenskapligt bevisat, men av erfarenhet sa hon att de märkt att det är otroligt vanligt för ivfare att få "dåliga" siffror och sedan visar sig allt vara kanon. Speciellt om ul såg bra ut (nackspalten).

    Kram!!
    Känns jätteskönt att höra!! <3

    Men blir också lite irriterad på att jag känner att jag fått bristfällig information av vården. Det är ju så viktigt med information så att man inte springer iväg med katastroftankarna!! Jag blev liksom uppringd av en barnmorska på ultraljudsavdelningen (inte samma som gjorde ultraljudet) som BARA förmedlade resultatet. Sen när jag har pratade med "min vanliga" barnmorska som ringde upp i ett annat ärende så berättade jag hur dåligt jag mår över resultatet och att jag är jätteorolig, så upplevde jag varken att jag fick stöd eller information.. Tror ev att man är extra känslig som IVF:are eftersom man redan tillbringat år av att vara orolig att inte kunna bli gravid..? 

    Är ni nöjda med era barnmorskor hitills btw? Jag tycker det är jättesvårt att avgöra om jag trivs med min? Har ju inte hunnit gå dit så många gånger. Och svårt att veta vad man kan kräva eller hur det ska kännas? 
  • Anonym­1Ha
    Tue 21 Dec 2021 11:52
    #74

    Hej! Hur mår ni? Några som varit på KUB kanske?

    Imorgon går jag in i vecka 18. Har senaste veckan fått huvudvärk på kvällarna och mensvärk på dagarna men annars mår jag bra. Magen börjar puta fram, gissar att det händer ganska mycket därinne just nu <3

    Nästa vecka är det RUL. Kan knappt bärga oss!! Tiden har stannat känns det som!

  • Sun 26 Dec 2021 12:53
    #75
    helle88 skrev 2021-12-13 17:15:53 följande:

    Känns jätteskönt att höra!! <3

    Men blir också lite irriterad på att jag känner att jag fått bristfällig information av vården. Det är ju så viktigt med information så att man inte springer iväg med katastroftankarna!! Jag blev liksom uppringd av en barnmorska på ultraljudsavdelningen (inte samma som gjorde ultraljudet) som BARA förmedlade resultatet. Sen när jag har pratade med "min vanliga" barnmorska som ringde upp i ett annat ärende så berättade jag hur dåligt jag mår över resultatet och att jag är jätteorolig, så upplevde jag varken att jag fick stöd eller information.. Tror ev att man är extra känslig som IVF:are eftersom man redan tillbringat år av att vara orolig att inte kunna bli gravid..? 

    Är ni nöjda med era barnmorskor hitills btw? Jag tycker det är jättesvårt att avgöra om jag trivs med min? Har ju inte hunnit gå dit så många gånger. Och svårt att veta vad man kan kräva eller hur det ska kännas? 


    Hur har det gått för dig?? <3
  • Sun 26 Dec 2021 12:54
    #76
    Anonym1Ha skrev 2021-12-21 11:52:24 följande:

    Hej! Hur mår ni? Några som varit på KUB kanske?

    Imorgon går jag in i vecka 18. Har senaste veckan fått huvudvärk på kvällarna och mensvärk på dagarna men annars mår jag bra. Magen börjar puta fram, gissar att det händer ganska mycket därinne just nu <3

    Nästa vecka är det RUL. Kan knappt bärga oss!! Tiden har stannat känns det som!


    Jag har äntligen börjat må lite bättre! Vecka 15 på onsdag och RUL får vi vänta 4 veckor till på ungefär :) Kub är klart. Magen finns!! Hehe. Har ni gått upp mycket i vikt? Jag undrar vad som är "vanligt" runt vecka 16.. kram på er!
  • Sun 26 Dec 2021 12:55
    #77
    Linsen8808 skrev 2021-12-26 12:54:56 följande:

    Jag har äntligen börjat må lite bättre! Vecka 15 på onsdag och RUL får vi vänta 4 veckor till på ungefär :) Kub är klart. Magen finns!! Hehe. Har ni gått upp mycket i vikt? Jag undrar vad som är "vanligt" runt vecka 16.. kram på er!


    Rättelse - vecka 16 på onsdag.
  • Anonym­1Ha
    Sun 26 Dec 2021 19:40
    #78
    Linsen8808 skrev 2021-12-26 12:54:56 följande:

    Jag har äntligen börjat må lite bättre! Vecka 15 på onsdag och RUL får vi vänta 4 veckor till på ungefär :) Kub är klart. Magen finns!! Hehe. Har ni gått upp mycket i vikt? Jag undrar vad som är "vanligt" runt vecka 16.. kram på er!


    Jag försöker att inte tänka på vikten och inte väga mig hemma alls. Bara försöka äta så bra jag kan och orkar! Men förra veckan gjorde jag ett undantag. Så vecka 17 hade jag gått upp ganska exakt 5kg men har förstått att det är väldigt olika och individuellt hur mycket man går upp och vissa går upp tidigt och andra sent men det har du säkert koll på också <3

    Skönt att du mår bättre! Det är verkligen en spännande resa vi får va på! Tyckte mig känna första sparkarna för några dagar sedan men sen har det varit lugnt
  • Sun 26 Dec 2021 20:26
    #79
    Linsen8808 skrev 2021-12-26 12:53:28 följande:
    Hur har det gått för dig?? <3
    det gick bra tillslut!!! <3 <3 det kom ett brev dagen innan julafton att nipt-testet var normalt. Väldigt lång och nervös väntan men är så otroligt glad och lättad nu!!
Svar på tråden Plussat efter IVF okt 2021