• Sat 16 Oct 2021 16:28
    8872 visningar
    4 svar
    4
    8872

    Arbeta som förskollärare i Danmark?

    Hej. Jag är en som studerar till att bli förskollärare och är klar nu i januari. När jag är klar vill jag flytta till Ååborg och börja träna pro wrestling där.

    Det jag undrar över är om någon har erfarenhet av att arbeta som lärare i Danmark med ett svensk lärar licens? Vad ska jag göra för att kunna jobba där? Vad krävs det av en? Andra frågor jag har är rörande bostad och hur man går tillväga mm

  • Svar på tråden Arbeta som förskollärare i Danmark?
  • Anonym (Ämnes­lärars­tudent­)
    Sun 14 Nov 2021 13:34
    #1

    Läser till ämneslärare och har inga planer på att flytta till Danmark. Jag har dock haft lärare som jobbar i Danmark som berättat att det är rätt annorlunda i skolor och förskolor där. En bra sak att börja med kan vara att kolla igenom deras styrdokument samt lagar om diskriminering och kränkning osv, då detta nog kan skilja sig rätt markant från Sverige.

  • Sun 21 Nov 2021 13:03
    #2

    Jag har en bekant som arbetar som förskollärare i Danmark. Jobbet där skiljer sig en del mot förskollärare i Sverige och har både för- och nackdelar. Fördelarna är väl framför allt att du tjänar betydligt mycket mer samt arbetar färre timmar än vad vi gör i Sverige. I Danmark är det stor skillnad på förskollärare och deras motsvarighet till barnskötare, vilket kan kännas ovant för en svensk. I praktiken är det förskolläraren som har allt ansvar på undervisningsnivå och behöver inte byta blöjor eller snyta näsor eller torka bord, för det gör barnskötarna. Däremot verkar inte deras styrdokument vara lika "hårda" som våra i Sverige. De har mer lek och mindre undervisning, så på det viset är det lättare.

    Den danska kulturen är mer hierarkisk än vad den är i Sverige. Du kommer troligen inte att kunna ha samma lättsamma dialog med en chef där, som du har här. (Det är mer toppstyrt, eller vad man ska säga) liksom att du som förskollärare förväntas att "leda" barnskötarna i deras arbete.


    Jag ska tillägga att jag själv aldrig har arbetat i Danmark, utan detta var de saker som min bekant berättade för mig, när jag hade planer på att söka jobb i Köpenhamn för att få upp min lön.

  • Anonym (Yyyu)
    Sun 21 Nov 2021 13:25
    #3

    Hur väl talar/ förstår du danska?

  • Wed 24 Nov 2021 23:36
    #4
    Anonym (Yyyu) skrev 2021-11-21 13:25:22 följande:

    Hur väl talar/ förstår du danska?


    Om man bor i Öresundsregionen (vilket jag förutsätter att TS gör) så är språkfrågan ett ickeproblem. Man lär sig snabbt och danska barn, föräldrar och förskolepersonal har vi ju mängder av på svenska sidan, liksom motsvarigheten på den danska sidan.
Svar på tråden Arbeta som förskollärare i Danmark?