• Anonym (Marie­)
    Mon 18 Oct 2021 12:52
    11033 visningar
    74 svar
    -1
    74
    11033

    Barn ärver intelligens från mamman?

    Man läser ofta att studie och forskning visat på att intelligens ärvs från mamman. Det tror jag inte stämmer. Kan ta min familj som exempel, jag är nog normal intelligent kanske lite lägre om jag gjorde ett test. Har en son som tycks ha ganska hög IQ, hans pappa och hans familj likaså.

    Jag tror det måste bli en blandning av båda föräldrarna såklart, men förundrad över forskning som verkar så säker. Hur är det för er? Tror ni det kommer från mamman just? :) Intressant ämne.

  • Svar på tråden Barn ärver intelligens från mamman?
  • Mon 18 Oct 2021 12:54
    #1

    Har lyckats förbigå mig. Har du linkar till dessa studier?

  • Anonym (Marie­) Trådstartaren
    Mon 18 Oct 2021 12:55
    #2
    Tow2Mater skrev 2021-10-18 12:54:04 följande:

    Har lyckats förbigå mig. Har du linkar till dessa studier?


    Aha okej, nej men det räcker med en snabb googling så kommer det upp.
  • Anonym (Mig)
    Mon 18 Oct 2021 13:01
    #3

    Stämmer inte i min och min mans familj åtminstone.

  • Anonym (f)
    Mon 18 Oct 2021 13:02
    #4

    Det är för att den mesta av den nedärvbara intelligensen sitter på x-kromosomen.

  • Anonym (f)
    Mon 18 Oct 2021 13:02
    #5

    Så hos en flicka kan hon möjligtvis ärvt av pappan också.

  • Anonym (f)
    Mon 18 Oct 2021 13:04
    #6

    Ska tilläggas också att bara 40-60% av intelligensen är något som man ärver, resten beror på miljö.

  • Mon 18 Oct 2021 13:06
    #7
    +1

    "No, Research Has Not Established That You Inherited Your Intelligence From Your Mother'
    www.forbes.com/sites/emilywillingham/2016/09/16/no-research-has-not-established-that-you-inherited-your-intelligence-from-your-mother/


     
  • Anonym (Marie­) Trådstartaren
    Mon 18 Oct 2021 13:06
    #8
    Anonym (f) skrev 2021-10-18 13:02:15 följande:

    Det är för att den mesta av den nedärvbara intelligensen sitter på x-kromosomen.


    Ja jag läste nåt om det. Är inte alls insatt i hur det fungera men kan konstatera att sonens inte ärvt sin IQ från mig iallafall. Kanske är högre iq dominerande än låg oavsett vem IQ n kommer ifrån?
  • Anonym (f)
    Mon 18 Oct 2021 13:12
    #9
    +1
    Anonym (Marie) skrev 2021-10-18 13:06:52 följande:
    Ja jag läste nåt om det. Är inte alls insatt i hur det fungera men kan konstatera att sonens inte ärvt sin IQ från mig iallafall. Kanske är högre iq dominerande än låg oavsett vem IQ n kommer ifrån?
    Är du säker på att han inte har det och du nedvärderar din egen intelligens, utbildad inom ett område och naturligt intelligent är ju inte samma sak t.ex.?

    Men säkerligen finns det andra faktorer som nedärvs också. Och kanske har sonen påverkats miljömässsigt av att ha en intelligent pappa?

    Jag har en väldigt intelligent son också, i mitt fall är inte pappan så extremt intelligent som jag upplever sonen och ingen på den sidan. Upplever heller inte mig som intelligent över snittet, däremot många på min pappas sida, så som hans kusiner och mostrar.
  • Anonym (f)
    Mon 18 Oct 2021 13:13
    #10

    Läste snabbt just det du skrev med IQ. IQ-tester mäter ju främst logisk och matematisk förmåga. Det är ju inte det enda som mäter intelligens egentligen.

Svar på tråden Barn ärver intelligens från mamman?