• Quarizzzz

    Starta enskild firma

    När man startar en enskild firma, kostar det något? Eller är det bara att registrera sig för F-skatt som gäller?

  • Svar på tråden Starta enskild firma
  • Mortiscia80

    Nej, det kostar inget men sidor som verksamt.se vill gärna lura på en saker man inte behöver. Du registrerar företaget hos Skv, ansöker om F/FA-skatt och funderar på om du ska registrera dig för moms också. Allt det är gratis.

  • JodiBabe
    Mortiscia80 skrev 2021-10-18 14:18:14 följande:

    Nej, det kostar inget men sidor som verksamt.se vill gärna lura på en saker man inte behöver. Du registrerar företaget hos Skv, ansöker om F/FA-skatt och funderar på om du ska registrera dig för moms också. Allt det är gratis.


    Nej det stämmer inte. verksamt.se är i samband med myndigheter, typ SKV. Dvs, de försöker inte lura på en något. 
  • Friger

    Ja, ta det via verksamt.se

    Glöm inte att momsregistrera dig! Klart du ska lyfta momsen!

    Ibland kan det vara någon avgift... Har startat flera bolag och jag har betalt avgifter. Men ska du betala något är det till en Myndighet. Ingen annan!

  • Mortiscia80
    JodiBabe skrev 2021-10-18 15:43:23 följande:
    Nej det stämmer inte. verksamt.se är i samband med myndigheter, typ SKV. Dvs, de försöker inte lura på en något. 
    Det gör de visst det. Försöker få det att se ut som att man behöver regga sig i företagsregister och nåt annat jag inte minns.
  • Friger
    Mortiscia80 skrev 2021-10-18 16:59:37 följande:
    Det gör de visst det. Försöker få det att se ut som att man behöver regga sig i företagsregister och nåt annat jag inte minns.
    Ansvarig för verksamt.se är Tillväxtverket. Så någon vanlig scam är det ju inte!

    Vill påstå att det är legit. Läs vad dom skriver.

    Är det enskild firma ensam ska du du ansöka om FA-skatt. Sen ska du registrera dig för moms.
  • Mortiscia80
    Friger skrev 2021-10-18 17:03:46 följande:
    Ansvarig för verksamt.se är Tillväxtverket. Så någon vanlig scam är det ju inte!

    Vill påstå att det är legit. Läs vad dom skriver.

    Är det enskild firma ensam ska du du ansöka om FA-skatt. Sen ska du registrera dig för moms.
    Jag sa inte att det är en scam, men de är inte särskilt informativa heller kring vad som måste göras och vad som är näst intill onödigt. De får det verkligen att framstå som att man borde regga sig i olika register, fast det är i princip strunt samma.
  • Friger
    Mortiscia80 skrev 2021-10-18 17:06:59 följande:
    Jag sa inte att det är en scam, men de är inte särskilt informativa heller kring vad som måste göras och vad som är näst intill onödigt. De får det verkligen att framstå som att man borde regga sig i olika register, fast det är i princip strunt samma.
    Ok, säger inte emot dig. Inget jag minns. Handlar avgiften om någon tusenlapp brukar jag inte heller fundera så noga över den. Har bara för mig att jag har fått betala när jag startat nya verksamheter. Men det är ju inget jag gör dagligdags även om jag gjort det fler gånger än de flesta.
Svar på tråden Starta enskild firma